pebe1 Skrevet Mars 31, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2013 (endret) Da var det tida for å starte en liten tråd om min gamle 5-er. Bilen er altså en 1975-modell 525 med 4-trinns manuell kasse. Denne bilen er egentlig død 3 ganger, så den har hatt ganske så flaks:) Litt om bilen: Som sagt en 525 som ble importert til Norge i november 77. Hvem som kjøpte bilen da vet jeg ikke, men i 86 havnet den i Søgne og ble avregistrert høsten 91. Mars 92' ble den solgt til en i Kristiansand. Han var meget fornuftig og satt i en 528i-motor med 184 hester:) I August 92' ble den avregistrert igjen, trolig pga ikke bet. årsavgift og ikke eu-godkjent. Siden det stod bilen hos faren til denne eieren i noen år, og etter det er bilens historie ukjent. Et år eller to ca før jeg kjøpte bilen: Bilen står nå på slettheia i Kristiansand og eier vil skrote bilen. Han ringer til en bilopphugger her i Øvrebø som kommer og henter bilen. Her i Øvrebø er det et hardt miljø for eldre biler, da ALT med bakhjulstrekk skal spinnes istykker:( Så bilen blir kjøpt av en annen fyr på Øvrebø som skal smelle den istykker(!), men HELDIGVIS får han ikke start på den stakkars bilen. Og det er ikke vanskelig å se på bilen at han har prøvd. Klippet el-nett til bensinpumpe, hull i tanken og bensinslanger i hue og rævva + en haug av jukseledninger rundtforbi. Så siden den ikke startet, kjøpte den samme bilopphuggeren bilen tilbake og skulle skrote den. Men han er heldigvis kjent for å ikke være rask på avtrekkeren når det gjelder f eks å hente slike biler:) I løpet av disse 2 årene har jeg kjørt forbi den endel ganger med moped og senere bil, og kikket veldig på bilen. Jeg klarte å finne et understellsnummer, så da var det igang:) Jeg holdt på å få hakeslepp da jeg så at det ikke hadde vært skilt på den siden 92 og den stod registrert på en borte på østlandet... Jeg ringte han og sa: "Halo, jeg lurer på en gammel BMW som står på en jordhaug på Øvrebø og jeg fant ut den stod i ditt navn". - "BMW nei? Nei jeg har'kke no BMW... Nei vent! Å finnes den enda, du vil vel ha den skrotet da?" "Nei det er akkurat det jeg IKKE vil!" sier jeg:) så var praten igang. Bilen måtte jeg bare ta for han sin del, for den hadde han ikke sett siden tidlig 90-tallet... Jeg har ikke hatt mulighet til å kjøpe bilen både pga penge- og plassmangel. Litt før juletider stoppet jeg endel ganger og kikket på bilen, klødde meg i huet og lurte på om det var noen sjangs for å få reddet den, men det så stygt ut med penger, og bilen var veldig dårlig i karosseriet og enda verre teknisk... Men DET er jo ikke så nøye!:) Så i vinter, etter å ha spurt og gravd om bilen og masse fram og tilbake, stod jeg plutselig der med BMW-en på biltralle og kjørte den til jobb:) "Hva i svarte har jeg nå gjort!?!?!?" tenkte jeg... Bilen hadde verken nøkkel, styreenhet til innsprøytning, vin-plate eller papirer, men det meste ordner seg jo... Siden jeg hentet bilen den 7. Januar har jeg gjort mye. Fått tak i styreenhet smørt opp alt av bremser og byttet en haug av bremserør Løsnet slavesylinder da denne hadde satt seg, virker som en drøm nå:) byttet alt av bensinrør byttet relê-er til innsp. og tenning Lappet tank og tømt ut "bensinen" som luktet 20 år gammel og var brun som istê Funnet brudd i kabel for åpning av dyser, så da sveiv den endelig etter x antall år! Byttet motorolje endel ganger byttet alle andre væsker Har allerede hatt mange turer med prøveskilt, og bilen går som en drøm den!:) Hvis jeg skulle nevne alt jeg har gjort så hadde ingen giddet å lese det... Men nå er jeg gørr lei av å skrive, så nå legger jeg heller inn litt bilder av slik bilen stod da jeg hentet den! (advarer mot sterke bilder...) Endret Juni 19, 2013 av pebe1 Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet Mars 31, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2013 (endret) Begynte på litt karosseriarbeid idag, fikk tatt den ene kanalen. Var litt i innerkanalen også så jeg, men sauset det inn med noe tynnstoff av noe slag så får vi håpe det holder:) Nå er begge kanalene rustfrie, så nå er det bare et dempertårn, begge hjulbuer bak, et feste til bensintanken, 2 hull i bagasjerom, hjulkasse bak, hull inn til hanskerom, gulv vf, øvre/nedre bakplate og muligens litt i frontplata igjen:) Har kun sveist litt på skolen, og det er jo 1-2 år siden, så må nok trene endel før jeg får dette ordentlig til. Kanalen hadde fått seg en skikkelig trøkk der, så var ikke så lett å få det rett... Ser fin ut i mørket med nypolert panser:) Endret Mars 31, 2013 av pebe1 Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PremiumVogna Skrevet April 1, 2013 Rapporter Share Skrevet April 1, 2013 Ble litt rørt her jeg satt og leste. Godt du fikk redda den! :pray Denne e12'en fortjente så absolutt å leve videre Siter Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log VW Boble 1300 1967 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FR33DY Skrevet April 2, 2013 Rapporter Share Skrevet April 2, 2013 wow! kult om du får denne fin igjen :D Men er ikke hele interiøret vekkråtna om den har stått med knust bakrute over lengre tid? Siter ____________DRIZZLE CREW____________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet April 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2013 Hehe, takk for det:) Setene er nokså rare, akkurat som trekket har stivnet litt. Så sprekker veldig lett, men ellers så er det ikke så værst:) Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FR33DY Skrevet April 3, 2013 Rapporter Share Skrevet April 3, 2013 imponerende! :) blir de fullrestaurering eller? :D Siter ____________DRIZZLE CREW____________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet April 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2013 Jepp, det blir en skikkelig oppussing iallefall. Vil få lakket den, men det er ei stund til enda:) Har ikke garasje hjemme så derfor står bilen på jobb. Det er ikke plass inne til at jeg kan plukke den i filler og ta alt på en gang, så derfor litt etter litt:) Hadde det ikke vært for en kjempegrei sjef som lar meg ha bilen der og stå inne og jobbe så mye jeg vil, så hadde jeg kanskje ikke hatt bilen engang:) Var og hadde ei lita økt idag igjen, så fikk tatt et hull i høyre hjulkasse bak og et lite i venstre:) Før jeg begynte å pirke i det var hullet på størrelse med ei lita plomme, men det endte med at jeg måtte kappe ut et hull på størrelse med en stor håndball...:) Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torkil h skogesal Skrevet April 6, 2013 Rapporter Share Skrevet April 6, 2013 Så bra at du kjøpte den! Denne fortjente et bedre liv.. :D Ser veldig bra ut arbeidet! Stå på! :D Siter Stikk innom "Skogesals garasje" på facebook. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 6, 2013 Rapporter Share Skrevet April 6, 2013 Dette står det respekt av, å i det hele tatt tenke på å begynne med dette viser noe om ditt pågangsmot :) Stå på! Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet April 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2013 (endret) Etter en EU-kontroll blir det jo som regel litt å gjøre med en gammel bil - spesielt når den har er 38 år, har stått 20 år og gått 264 000km. Det ble en del småfeil og mye er allerede fikset. Men den største jobben var rust i gulvet, og det var det nok av ca fra sjåførsetet og fram:( Merkelig var det, for bortsett fra beinplassen h.f så var all rust i gulvet kun her. Asfaltmattene var gamle og skikkelig fuktige, så det skal jeg ikke ha i denne bilen! Fikk tatt ei lang økt nå i kveld og kappet ut alt som skal fjernes. Skulle hatt ei hel gulvplate til den, men det fikk jeg ikke tak i, så da tager man det man haver...:) [/url] [/url] [/url] [/url] Endret April 19, 2013 av pebe1 Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet April 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2013 (endret) Ny facelift-grill og tidsriktige skilter bestilt fra Lator skiltfarbikk gjør susen!:) (ikke registrert) [/url] :worshipbm: Endret April 20, 2013 av pebe1 Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet April 21, 2013 Rapporter Share Skrevet April 21, 2013 Utroli bra arbeid du gjør! :D Står respekt av de som redder klassikere! Kommer til å følge med videre ;) Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet April 21, 2013 Rapporter Share Skrevet April 21, 2013 Imponerende jobb du gjør! stå på:) Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMK9B Skrevet April 21, 2013 Rapporter Share Skrevet April 21, 2013 Jeg liker hva jeg ser! Blåse nytt liv i gamle klassikere! Stå på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pebe1 Skrevet Mai 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2013 Nå er det blitt ei stund siden jeg har gitt lyd fra meg her:) Har hatt det litt travelt i det siste, men har fått sveist litt gulv innimellom. I kveld ble jeg ferdig med alt innvendig gulv, så nå er det bare 2 små plater under bilen (dobbelt gulv noen plasser, ikke bra), sveise på et jekkfeste og lage til et greit feste til gasspedalen, så er det bare kosejobben med rustbeskyttelse igjen:) Tenkte å bruke owatrol inni bilen (littegran overflaterust her og der) og et par strøk med hammerlakk etterpå. Noen som har erfaringer med dette? Glemte kameraet hjemme, er ikke alltid mobilen duger til bilder:/ [/url] Siter Opel Senator A 3.0E, 1983BMW 525 E12 (528i-motor), 1975Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976 Mazda 616, 1976 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.