Gå til innhold

pebe1: 1975 BMW 525 E12 prosjekt

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Da var det tida for å starte en liten tråd om min gamle 5-er. Bilen er altså en 1975-modell 525 med 4-trinns manuell kasse. Denne bilen er egentlig død 3 ganger, så den har hatt ganske så flaks:)

Litt om bilen: Som sagt en 525 som ble importert til Norge i november 77. Hvem som kjøpte bilen da vet jeg ikke, men i 86 havnet den i Søgne og ble avregistrert høsten 91. Mars 92' ble den solgt til en i Kristiansand. Han var meget fornuftig og satt i en 528i-motor med 184 hester:) I August 92' ble den avregistrert igjen, trolig pga ikke bet. årsavgift og ikke eu-godkjent. Siden det stod bilen hos faren til denne eieren i noen år, og etter det er bilens historie ukjent.

Et år eller to ca før jeg kjøpte bilen: Bilen står nå på slettheia i Kristiansand og eier vil skrote bilen. Han ringer til en bilopphugger her i Øvrebø som kommer og henter bilen. Her i Øvrebø er det et hardt miljø for eldre biler, da ALT med bakhjulstrekk skal spinnes istykker:( Så bilen blir kjøpt av en annen fyr på Øvrebø som skal smelle den istykker(!), men HELDIGVIS får han ikke start på den stakkars bilen. Og det er ikke vanskelig å se på bilen at han har prøvd. Klippet el-nett til bensinpumpe, hull i tanken og bensinslanger i hue og rævva + en haug av jukseledninger rundtforbi. Så siden den ikke startet, kjøpte den samme bilopphuggeren bilen tilbake og skulle skrote den. Men han er heldigvis kjent for å ikke være rask på avtrekkeren når det gjelder f eks å hente slike biler:)

I løpet av disse 2 årene har jeg kjørt forbi den endel ganger med moped og senere bil, og kikket veldig på bilen. Jeg klarte å finne et understellsnummer, så da var det igang:) Jeg holdt på å få hakeslepp da jeg så at det ikke hadde vært skilt på den siden 92 og den stod registrert på en borte på østlandet... Jeg ringte han og sa: "Halo, jeg lurer på en gammel BMW som står på en jordhaug på Øvrebø og jeg fant ut den stod i ditt navn". - "BMW nei? Nei jeg har'kke no BMW... Nei vent! Å finnes den enda, du vil vel ha den skrotet da?" "Nei det er akkurat det jeg IKKE vil!" sier jeg:) så var praten igang. Bilen måtte jeg bare ta for han sin del, for den hadde han ikke sett siden tidlig 90-tallet...

Jeg har ikke hatt mulighet til å kjøpe bilen både pga penge- og plassmangel. Litt før juletider stoppet jeg endel ganger og kikket på bilen, klødde meg i huet og lurte på om det var noen sjangs for å få reddet den, men det så stygt ut med penger, og bilen var veldig dårlig i karosseriet og enda verre teknisk... Men DET er jo ikke så nøye!:) Så i vinter, etter å ha spurt og gravd om bilen og masse fram og tilbake, stod jeg plutselig der med BMW-en på biltralle og kjørte den til jobb:) "Hva i svarte har jeg nå gjort!?!?!?" tenkte jeg... Bilen hadde verken nøkkel, styreenhet til innsprøytning, vin-plate eller papirer, men det meste ordner seg jo...

Siden jeg hentet bilen den 7. Januar har jeg gjort mye.

Fått tak i styreenhet

smørt opp alt av bremser og byttet en haug av bremserør

Løsnet slavesylinder da denne hadde satt seg, virker som en drøm nå:)

byttet alt av bensinrør

byttet relê-er til innsp. og tenning

Lappet tank og tømt ut "bensinen" som luktet 20 år gammel og var brun som istê

Funnet brudd i kabel for åpning av dyser, så da sveiv den endelig etter x antall år!

Byttet motorolje endel ganger

byttet alle andre væsker

Har allerede hatt mange turer med prøveskilt, og bilen går som en drøm den!:)

Hvis jeg skulle nevne alt jeg har gjort så hadde ingen giddet å lese det... Men nå er jeg gørr lei av å skrive, så nå legger jeg heller inn litt bilder av slik bilen stod da jeg hentet den! (advarer mot sterke bilder...)

DSC01011_zps22d15321.jpg

DSC01012_zps8addf5f4.jpg

DSC01013_zps7c7bef8e.jpg

DSC01015_zps2911ff0d.jpg

DSC01018_zps0bb46e8e.jpg

Endret av pebe1

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på litt karosseriarbeid idag, fikk tatt den ene kanalen. Var litt i innerkanalen også så jeg, men sauset det inn med noe tynnstoff av noe slag så får vi håpe det holder:) Nå er begge kanalene rustfrie, så nå er det bare et dempertårn, begge hjulbuer bak, et feste til bensintanken, 2 hull i bagasjerom, hjulkasse bak, hull inn til hanskerom, gulv vf, øvre/nedre bakplate og muligens litt i frontplata igjen:)

 

DSC01079_zps90ebf7fa.jpg

 

DSC01082_zps5c84b8e9.jpg

 

Har kun sveist litt på skolen, og det er jo 1-2 år siden, så må nok trene endel før jeg får dette ordentlig til. Kanalen hadde fått seg en skikkelig trøkk der, så var ikke så lett å få det rett...

 

DSC01084_zpsc78e2922.jpg

 

DSC01087_zps6a0d7fde.jpg

 

Ser fin ut i mørket med nypolert panser:)

DSC01068_zps2473eaa4.jpg

Endret av pebe1

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir en skikkelig oppussing iallefall. Vil få lakket den, men det er ei stund til enda:) Har ikke garasje hjemme så derfor står bilen på jobb. Det er ikke plass inne til at jeg kan plukke den i filler og ta alt på en gang, så derfor litt etter litt:) Hadde det ikke vært for en kjempegrei sjef som lar meg ha bilen der og stå inne og jobbe så mye jeg vil, så hadde jeg kanskje ikke hatt bilen engang:)

 

Var og hadde ei lita økt idag igjen, så fikk tatt et hull i høyre hjulkasse bak og et lite i venstre:) Før jeg begynte å pirke i det var hullet på størrelse med ei lita plomme, men det endte med at jeg måtte kappe ut et hull på størrelse med en stor håndball...:)

DSC03095_zpsb83270f5.jpg

DSC03097_zpsfa31fb39.jpg

DSC03098_zpsfdcd0f25.jpg

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter en EU-kontroll blir det jo som regel litt å gjøre med en gammel bil - spesielt når den har er 38 år, har stått 20 år og gått 264 000km. Det ble en del småfeil og mye er allerede fikset. Men den største jobben var rust i gulvet, og det var det nok av ca fra sjåførsetet og fram:( Merkelig var det, for bortsett fra beinplassen h.f så var all rust i gulvet kun her.

Asfaltmattene var gamle og skikkelig fuktige, så det skal jeg ikke ha i denne bilen! Fikk tatt ei lang økt nå i kveld og kappet ut alt som skal fjernes. Skulle hatt ei hel gulvplate til den, men det fikk jeg ikke tak i, så da tager man det man haver...:)

DSC01099_zpsc9185984.jpg[/url]

DSC01101_zpse369d47b.jpg[/url]

DSC01102_zpsc3bef354.jpg[/url]

DSC01111_zps0846dfb9.jpg[/url]

Endret av pebe1

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det blitt ei stund siden jeg har gitt lyd fra meg her:) Har hatt det litt travelt i det siste, men har fått sveist litt gulv innimellom. I kveld ble jeg ferdig med alt innvendig gulv, så nå er det bare 2 små plater under bilen (dobbelt gulv noen plasser, ikke bra), sveise på et jekkfeste og lage til et greit feste til gasspedalen, så er det bare kosejobben med rustbeskyttelse igjen:) Tenkte å bruke owatrol inni bilen (littegran overflaterust her og der) og et par strøk med hammerlakk etterpå. Noen som har erfaringer med dette?

Glemte kameraet hjemme, er ikke alltid mobilen duger til bilder:/

 

DSC03155_zps8d006f6c.jpg[/url]

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår