Gå til innhold

Hvordan teste et bil batteri

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Har en liten mistanke om at jeg har ødelagt batteriet jeg har i bilen. Mye høy musikk, på vanlig batteri.

 

Bilen starter jo om morgen, men uvanlig lav volt på batteriet da jeg fyrer opp bilen om morgen. Vet ikke 100% nivået, men den ligger under 12v punktet. vil tippe mellom 10.5-11v

 

Den synker også farlig fort om jeg spiller høyt, selv om bilen står på og jeg har 2-3000RPM på motoren. Gikk fra 14v, og ned mot 12v på sekunder, men spratt opp til 14v igjen da jeg dempet musikken.

 

Så finnes det noen måter å teste batteriet? Batteriet i bilen er 1/2år gammelt, fikk på jobben. Samme batteri som kommer med VW Passat 3C TDI modellene.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anlegget ditt som er enten feil montert eller feil på forsterkeren da...?

 

Om du ikke har Volt-meter i bilen, kan denne dingsen være til hjelp.

Batteritester - Biltema

 

Evt. en multi-/voltmeter ala dette: Digitalt multimeter - Biltema

Batteri- og dynamotester - Biltema

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett tang ampermeter og hiv dette på ledningen mellom generator og batteri.

Da får du antall ampere det lades med.

 

Spenning kan være 14,4v selv om det er dårlig med strøm.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er nok helt. 12.5V på batteriet da bilen er av, 12V da jeg skrur på tenninga, faller ned mot 10.3V -10.4V på startern og stiger opp til 14.38V på tomgang

 

Men for å forhindre fall da jeg spiller høy musikk så må jeg vel inn med kraftigere batteri? 95Ah AGM batteri f.eks?

 

Hva med å montere en kondensator, mellom batteriet og forsterkeren..?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår