Gå til innhold

Bytte til dynamo med intergrert spenningsregulator. Virker ikke

Ranger emnet


oskarb

Anbefalte innlegg

Hei, har en 1981 mod Toyota Carina hvor jeg trodde dynamoen hadde tatt kvelden (Er av typen Nippondenso der spenningsregulator av samme type er ekstern og sitter ved batteriet).

 

Jeg har nå byttet til en Bosch dynamo fra en BMW 318is der spenningsregulator er intergrert. Koblet fra B+ på dynamoen (den tykke) til + på batteri. Og ingenting på D+. Jeg måler fortsatt ingen ladding verken på batteri eller nede ved dynamo. Hva er feil?

 

-Er det noe jeg må koble til D+? Fra kontakten der spenningsregulatoren var kansje?

 

-Har oppgradert til 25kvadrat fra + til dynamo.

-Har oppgradert jordingen til 25kvadrat. I tillegg prøvt å jorde rett til dynamo med startkabel.

 

Ingen resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det jeg har kommet fram til ja. Er det noen standard på hva som er ladelampen? (når jeg står å kikker inn i kontakten der den eksterne regulatoren var nå)... Regner med det er en av de 3 tynne kablene. Det er 6 kabler.

 

Gjør jeg noe ravgæli vist jeg prøver med fram med å ta disse 3 (tur etter tur) ned til D+?

 

Finner jeg ikke ut av dette regner jeg med det er bare å ta en kabel fra + rett til D+. Med en motstand imellom? For å "simulere" en lampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn el-skjema over din bil, da finner du ut hvilken ledning som skal til D+ på dynamo. Å prøve seg frem er nok ikke noe gunstig, ei heller å kople + direkte inn på D+, vil gi ladespenning på 16-18V, noe bil og batteri ikke er videre begeistret over. Dog kan du kople slik med en liten 5W pære mellom - for å teste.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å finne koplingsskjema.. Men er vel denne dynamoen jeg har Denso Internal Voltage Regulator Alternator Conversion . Bare at jeg bytter den ut med en Bosch dynamo som kun har D+ og B+.

 

5w pære immelom -? Trodde den skulle være mellom + og D+.

 

Edit: Ble ikke så mye klokere av det koplingsskjema Remulade. Desverre

 

Edit 2: Fann et koblingsskjema som viser at Gul og Hvit kabel fra regulatoren går til ladelampa. Så jeg prøvde å koble den (fra kontakten som var tilkoplet regulatoren) Og på D+. Dette fungerte ikke.

 

post-69792-1380485479281_thumb.jpg

 

Skal jeg heller koble fra en av de tre kablene som er på den kontakten som VAR tilkoblet den gamle dynamoen. En av de til D+? istede fra kontakten til regulatoren?

 

Edit 3: På den kontakten som gikk til den gamle dynamoen er det 3 tilkoplinger merket E, F og N

 

Edit 4: Mye her nå men må regulatoren være tilkoplet i tilleg til at jeg tar og splitter den rette kabelen og ned til D+ kansje?

post-69792-13804854792741_thumb.jpg

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenning er på (og motor ikke går), hvilken spenning måler du da på den ledningen du har koplet til D+

 

Mellom D+ og jord måler jeg 0,8volt.

 

Det skal sies at jeg har kjørt litt uten ladding og batteriet er nede på 8,8 volt. (går ned på 8,2volt med lys på men dette hadde ikke betydning på spenningen på D+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte du da på ledningen til dynamo eller på D+ på dynamoen - ledning på eller av?

Husk at du kan knekke diodene i dynamoen om du lar motor gå uten spenningsreferanse til regulator.

 

Jeg målte på D+. Måler jeg på dynamoen får jeg vel det samme som på batteri, 8.8v i dette tilfeldet.

 

- Ledningen? den er på? jordingen til batteri er på ja?

 

Jeg har kjørt uten noen ting på D+. Så er de kanskje knekt diodene da? Hjelper ikke å bytte spenningsregulator heller da? Har en ekstra liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en bosch-dynamo, så er D+ koblet opp mot ladelampe i bilen, på dynamoen er det koblet opp mellom rotorviklinger, regulator, og magnetiseringsdiodene. Om det ikke kommer strøm inn på d+ før den lader, så vil ikke dynamoen få den magnetiseringstrømmen den skal ha for å starte ladinga, men kan da umulig skjønne at man kan knekke magnetiseringsdiodene på å ikke ha den koblet fra.

Har jo hørt historier om at man ødelegger dynamo ved å skru av tenninga før man stopper gamle lastebiler etc med manuell stopper, men i praksis er det jo slik man gjør det på alle biler med elektrisk stopp.

 

Hadde man fått jording/minus på den ledningen kan jeg se potensialet for brenning av dioder.

 

Derimot å koble fra B+ mens det går, eller starte motoren med b+ frakoblet kan brenne likeretterdioder.

 

Jeg er ingen absolutt ekspert, men mener jeg har rett i dette.

 

Trådstarter.

 

Om du kobler ledningen til ladelampe til jord(istedefor dynamo/regulator), virker den som normalt når du skrur på tenninga da? ikke ved start.

 

Når du kobler den til dynamo, tenner ladelampa som normalt ved å skru på tenning, slukker den når bilen går og passerer, tja 1500 rpm...?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår