Gå til innhold

oskarb

Bruker
  • Innholdsteller

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om oskarb

  • Bursdag 07/16/1994

Contact Methods

  • Bosted
    Møre og Romsdal, Surnadal

oskarb's Achievements

  1. skrev du feil eller skal jeg kople den til minus en plass som har spenning når tenning er på? skal det ikke være på pluss? noen tips hvor jeg kan finne dette? har koplingsskjema
  2. da sjø! lader mellom 13.2 og 14.8 etter hvor mye gass jeg gir. er dette normalt? lampen slokker ikke helt men lyser svakt. lyser sterkt når bilen ikke går. koplet som på tegningen til deg quattro bare jeg koplet rett på +. kan jeg kople til pluss på nærlyset? er allt som normalt?
  3. edit: Takker for svar Quattro. Punkt 1. Når jeg nå kobler lampe mellom D+ og + på batteri lyser lampa, og dynamo lader ikke. Kan dette være for at diodene i denne dynamoen er ødelagt pga motoren har gått og jeg har slått på den bryteren som gjør at spenningen stiger til typ 30volt? (Jeg har IKKE hatt B+ tilkoplet + på batteri når dette er blitt gjort.. Punkt 2. Her har jeg prøvd å lage et koplingsskjema over koblingen over den knappen jeg snakker om. Kablene ligger bare løst nå, hvor skal jeg koble de mon tro. [ATTACH]38081[/ATTACH] De to tykkeste tilkoblingene på rele`et regner jeg med er spolen (A1-A2). Men det kommer ingenting ut igjen fra rele`et der kabel nr 4 er tilkoplet. (numrene på kablene er bare noe jeg har satt på) Slenger med et bilde av bryteren, ser ut som den er topolt og et slags Spole/resistans-tegn? [ATTACH]38082[/ATTACH]
  4. har prøvt enda en dynamo. lampen lyser ikke og det kommer ikke noe strøm fra dynamo! lampen er i orden. hjelp? edit: okei nå begynner det å skje ting. med dynamo nr 3 ladder det som bare det. det vil si allt for mye. når jeg kobler D+ rett til batteri med 5w lampe så lader dynamoen 16-22 volt... når jeg kobler D+ tilbake der den opprinnelig var; en slags kobling gjennom en bryter og en ettermontert lampe i dashbord med rele osv. da lader den normalt (dvs varierer fra 13.5-14.5v etter hvor mye gass jeg gir. men det er vel normalt). slår jeg av bryteren derimot lader det rundt 30volt på dynamoen! slår på bryteren igjen og spenningen synker sakte ned mot normal igjen. Hva burde jeg gjøre? -jeg har ikke koblet B+ til batteri da jeg driver bare å tester -det kan da umulig være bra for det elektriske anlegget å ha en sånn skummel bryter som øker ladespenningen.
  5. okei. Har prøvt dette nå med 5w pære. Når jeg setter kabelen borti +polen så hører jeg dynamoen begynner og ladde, den rister littegrann osv. Men spennigen stiger bare typ 0,1-0,2volt.. Og ja jeg har målt spenning rett på dynamoen. -Har prøvt med ekstra jording rett på dynamoen. -Måler ca 0,2volt mellom jord og gods på dynamoen, visst det er til noe hjelp. 1. Er dynamoen gåen pga jeg har kjørt uten spenning inn på d+??
  6. jeg måler 10v mellom + på batteri og D+. når jeg tar en pære mellom der lyser den ikke. den må vel ha 12v. hjelp. edit; koblet til et ekstra batteri. har nå 12v mellom + og d+. kopler jeg en lampe mellpm her lyser den fortsatt ikke,!
  7. Tusen takk for svar. Men det er vel ikke ideèlt å ta den rett på batteri? jeg kan ta den f.eks på pluss kabelen på nærlyset sånn at tenningen må være på istede? Men det MÅ være en pære imellom ikke sant?
  8. er ikke dynamoen jordet i chassi da? Den tynne ledningen, går det ikke an å ta den RETT til + polen på batteriet? Eventuelt ha en 5w lampe imellom?
  9. Heisann. Vi har en Chevry Van type G30 1993 modell 6.2 diesel som ikke tar lading. Har byttet dynamo i den men det hjalp ikke. Har målt spenningen rett på dynamoen også. Spørsmål: 1. Den andre kabelen på dynamoen (la oss kalle det den røde kabelen), går i dette tilfellet gjennom en bryter og på et relè der det er to ledninger på spolen på rele`et som det skal være (sikkert noe hjemmemek), men ingenting som går videre fra rele`et der den røde kommer inn? Hvor skal denne kabelen gå? 2.Er det ekstern spenningsregulator på disse bilene? 3.Går det an å ta den tynne (røde) kabelen fra dynamoen og rett på + på batteriet for å få dynamoen til å begynne å lade? Takker på forhond for raske svar! :)
  10. dynamoen går med klokken når jeg står å kikker i mottorrom. Dynamoen går fint irundt. Regner med jeg prøver med en annen dynamo. Veldig lei nå.. Edit: Monterte en dynamo fra golf 2 (som også har innebygd spenningsregulator). Etter litt mikkmokk for å få den til å passe så har jeg nå lading :) Var sikkert diodene i den forrige dynamoen som hadde røket da... Problem løst
  11. Om ladelampen lyser når jeg kobler til jord med spenningen på? Ladelampa lyser når jeg kobler den til D+ ja medtenning på. Men tror ikke den slukker når jeg passerer 1500 rmp... Men siden dynamoen IKKE lader når jeg kobler 5w pære mellom D+ og B+ så må det være noe feil med den? prøver med ny en... Edit. JA ladelampa lyser som normalt ved å koble ledningen fra ladelampe til jord.
  12. Okei, koplet en 5w pære mellom + og D+ nå. Like døtt. Da har jeg sikkert knekt diodene som du sier og jeg prøver med ny dynamo
  13. Jeg målte på D+. Måler jeg på dynamoen får jeg vel det samme som på batteri, 8.8v i dette tilfeldet. - Ledningen? den er på? jordingen til batteri er på ja? Jeg har kjørt uten noen ting på D+. Så er de kanskje knekt diodene da? Hjelper ikke å bytte spenningsregulator heller da? Har en ekstra liggende.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår