Gå til innhold

Webasto har tatt kvelden - bortkastet å demontere/rengjøre?

Ranger emnet


jorock

Anbefalte innlegg

Webastoen min har tatt kveld!! Så jeg tenkte jeg skulle demontere og gjøre den ren i et håp om at den vil funke en stund til..

 

Noen som tror det er vits å gjøre det?? eller er det helt bortkastet arbeid??

 

Hvordan gjør jeg det? Må jeg ta den helt ut før jeg får demontert den?? Jeg demontert plastdekslene og ser at det er litt trangt og jeg må mest sansynlig ut med spylerveskebeholderen for å få ut webastoen...

Stemmer det???

 

alle svar mottas med takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må av med frontfangeren og ut med innerskjermen. Sansynligvis så er det feil på glødeplugg/sil eller muligens vannpumpe. Les ut feilkoder på varmern før du demonterer noe unødvendig.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og huske at møller muligens har byttesystem på disse så du leverer den gamle inn igjen og får tilbake noen kr. Jeg har ingen erfaring med overhaling av webasto, har stort sett drevet med eber så er ikke sikker på hvor komplisert det er å skifte ut glødeplugg. Du må også rense brennkammeret da dette soter igjen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke byttesystem. jeg måtte kjøpe komplett eller så kunne jeg skifte delene men de garanterte ikke at det ble godt nok...

Det er bare det at akurat nå har vi ikke de pengene som trengs så tenkte jeg at det kunne være greit å gjøre et forsøk for å se om det funker en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er melding fra fabrikken ang Webasto på Passat. Skal byttes doseringspumpe og komplett varmer.

Får somsagt ikke bytta kun glødeplugg, pluggen er integrert i brennkammeret.

 

har ikke tenkt å bytte noe i denne omgangen. mener du at det er bortkastet arbeide å demontere å gjøre rent? er det bare å vente til man har råd til å reparere skikkelig??

fikk pris på komplett bytte med den pumpa og brenneren og det blir litt over 14000.-. bare den doseringspumpa som må byttes ble 3000.- .. De skulle ha 8800.- for å demontere og skifte brennkammer men de kunne ikke garantere at det ble bra...

er litt i vilrede akurat nå for har ikke råd til å reparere det nå men samtidig er det ikke akurat bra for motoren at den blir knapt 50-60 grader i 15 minus. Og komforten i bilen blir ikke akurat på topp. da jeg må kjøre 10 mil før jeg har grei temp i bilen.

 

tenkte også litt på å ta ut termostaten for å lodde igjen det lille sirkulasjonshullet i den.

Fikk gjort det på en scorpio for en del år tilbake da de hadde problem med motortemp.

Og det funka på den men er usikker på om det vil funke på passatn men den skal jo i teorien bli (fortere) varm??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når glødepluggen er deffekt så hjelper det ikke om du renser brennkammeret gullende rent siden den ikke gløder. Da vil ikke varmeren brenne. Papp-plate nede ved radiatoren kan hjelpe litt. Det med termostaten har jeg aldri hørt om

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papp-plate nede ved radiatoren kan hjelpe litt. Det med termostaten har jeg aldri hørt om

 

Det med pappplate har jeg prøvd...

Det var et fordverksted som gjorde det med termostaten. de sa at de hadde gjort det på flere slike biler.

Men som sagt så vet jeg ikke om det funker på passatn.. men det burde jo bli bedre.

Det er vel ikke farlig ettersom at de gjorde det på et merkeverksted!!!! Ikke at jeg tror at verkestedfolket alltid vet hva de gjør!! har diverse erfaringer der så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt forferdelige priser på rep av dieselvarmere, hvertfall når det tar flere timer og få demontert den. Det billigste for deg blir nok og kjøpe løs varmer og skifte den selv. Finnes også flere firmaer som driver med dieselvarmere, hvertfall rundt her som ikke tar omtrent 1500 kr timen som møller gjør. Du kan jo også høre hvor mye et ikke merkeverksted skal ha for og skifte ut varmeren om du skaffer en ny en selv.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har akkurat gjort dette på egen bil og en behøver ikke være rakettforsker for å komme godt i mål her. Enkelt å skifte brennkammer - og det er sikkert det som må skiftes. Brennkammeret går ofte surt dersom en kjører mange korte turer. Møller er billigst på delen (ca kr 3000) og selve arbeidet er gjort på 30 minutter når du har tatt ut varmeren. Etter at du har montert igjen må du antagelig inn for å låse den opp - Møller tar kr 750 for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår