Gå til innhold

Problemer med rockford-forsterker/subber

Ranger emnet


Mons123

Anbefalte innlegg

Hei.

Har koblet sammen et anlegget i bilen bestående av 2x rockford p3d412 (parallellkoblet til 2ohm eller noe sånt), rockford p1000x1d forsterker og en 2farads kondensator av merket boss (tror denne er røket?).

Kjøpte utstyret brukt, men det er ikke mer enn et år gammelt.

 

Har koblet alt riktig etter tegningen som fulgte med. Kondensatoren og forsterkeren har felles jording som er skrudd rett i karosseriet bak baksetene (pusset av lakken med vinkelsliper for å få god kontakt).

 

Det går en 35mm2 kabel fra + på batteriet i motorrommet og inn på en "liten fordelingsblokk" på kassa, som fordeler strømmen til forsterker og kondensator.

 

Vanskelig å forklare problemstillingen, but here goes..

Jeg har fått anlegget til å spille bra, så bra som det SKAL spille. Men så begynner subbene å kutte, og plutselig får jeg lite eller INGEN respons i det heletatt (virker nesten som om de så vidt får strøm..).

 

Forsterkeren lyser iblant gult, og til tider rødt.

 

Det kan virke som om det er et brudd en plass på signalkablene, fordi subbene våkner til liv når jeg "rister" på kablene. Kanskje subbene kutter fordi kablene rister? Kan også se ut som om signalinngangene på forsterkeren er knekt, siden de er ganske løse.

Prøvde anlegget i bilen til en kompis, og da fungerte det helt fint (bortsett ifra at subbene spilte dårlig) kan det være at han koblet signalkablene feil? + på - og - på +?

 

Kort sagt:

-Forsterker og kondensator har felles jording.

-Skal være god jording.

-Anlegget HAR spilt riktig til tider, så jeg tror ikke det er noe galt med forsterkeren.

-Ved dyp bass kutter subbene.

-Tror kanskje problemene skyldes at signalkablene enten har brudd, eller at inngangene i forsterkeren er knekt (de kjennes løse ut) Mulig kablene mister kontakt når bassen er dyp nok? Eller at det er en kombinasjon av dårlige signalkabler og dårlig strøm (kondensatoren virker død)

-Koblet det sammen i en annen bil, og det "fungerte" helt greit. (bortsett ifra at det spilte rart, tror kanskje at kompisen koblet signalkablene omvendt (+ på - og - på +) siden han prøvde bare en gang. (byttet dem ikke og prøvde på nytt)

 

Håper dere fikk en grei beskrivelse av problemet. Satser på at noen av dere har peiling på hva som kan være galt.. for det har ikke jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern kondensatoren, så har du en feilkilde mindre, du har uansett ikke bruk for den. Så må du måle spenningen inn på forsterkeren både med og uten anlegget i gang, og når det kutter. Man kan ikke sette signalkabelen feil med mindre man kutter den i to og skjøter ledningene feil. Leg gjerne ut et bilde av jordingspunktet ditt, for dette er et typisk jordproblem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern kondensatoren, så har du en feilkilde mindre, du har uansett ikke bruk for den. Så må du måle spenningen inn på forsterkeren både med og uten anlegget i gang, og når det kutter. Man kan ikke sette signalkabelen feil med mindre man kutter den i to og skjøter ledningene feil. Leg gjerne ut et bilde av jordingspunktet ditt, for dette er et typisk jordproblem ;)

 

Har prøvd uten kondensatoren, men problemet vedvarte..

Det rare er at forsterkeren lyser rødt, og har til tider lyst gult (noe den ikke gjør hvis det kun er signalkablene som har skade..?? eller?). Og forsterkeren er nok ikke i stykker, siden anlegget HAR spilt riktig til tider.. :/ Er nok ikke jordingsfeil eller, for som sagt er kabelskoen skrudd rett i karosseriet bak baksetene, på nedslipt overflate med en skive imellom.

[ATTACH]33899[/ATTACH]

 

Hmm, men signalkabelen består jo av 2 plugger i 1 ledning, så man kan vel være uheldig å koble + på - og - på +? Var bare så rart at det fungerte i en annen bil, selv om det spilte feil..

post-73796-13804854538525_thumb.jpg

Endret av Mons123
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke koble signalkabelen feil, det er jo ferdig satt sammen fra fabrikken (som regel) og da er det pluss i tuppen og jord i ytterdelen. Så med mindre du har laget kabelen selv, så burde den være riktig. Det er uansett ikke den som lager problemet ditt. Jeg er ganske sikker på at dette kan ha med jordingen å gjøre, for det kan faktisk hende at det punktet ikke er bra da mange karosserier er limt i skjøter nå for tiden, så ikke alt metallet i bilen er like godt egnet til å jorde en forsterker i. Prøv å bytt den til setebeltefestet under/bak baksetet, og se om det gjør noen forskjell. Du kan også se om det lyser rødt i forsterkeren uten signalkabelen koblet til, og så sjekke uten høyttalerkabler koblet til. Hvis forsterkeren lyser rødt uten dette tilkoblet, og med annet jordingspunkt, så er forsterkeren defekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også se om det lyser rødt i forsterkeren uten signalkabelen koblet til, og så sjekke uten høyttalerkabler koblet til. Hvis forsterkeren lyser rødt uten dette tilkoblet, og med annet jordingspunkt, så er forsterkeren defekt ;)

Høytalerkabler..? Altså de som går til subbene?

 

Men du har jo både + og - ? Hvis +ledningen står på + i spilleren, men på - i forsterkeren, fungerer den vel ikke som den skal? Mulig det hadde fungert helt fint hvis kompisen hadde koblet riktig i hans bil??

Slenger med et bilde for enkelthetens skyld..

[ATTACH]33928[/ATTACH]

 

Hmm, men jordingen til de andre ledningene er jo koblet ved siden av, på samme karosseridel? Opp til høyre på bildet

[ATTACH]33929[/ATTACH]

 

Har uansett ikke muligheten til å prøve setebeltefestet som jording nå, for anlegget er inne til feilsøking i tr.heim :/

Prøver bare å få litt klarhet i om jeg må belage meg på å kjøpe en ny forsterker til 5000.. :(

 

Synes dog det er litt rart hvis forsterkeren er defekt, for anlegget har jo til tider fungert og spilt bra også. Blir jo liv i subbene når jeg rister på signalkablene.

 

Hva betyr forresten de forskjellige fargene på lyset? (rødt, gult, grønt)

post-73796-13804854540061_thumb.jpg

post-73796-13804854540162_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være så vanskelig da?? Tuppen som stikker ut av de to pluggene dine på bildet, er pluss, og skjermen rundt er minus. Så hvordan skal du kunne klare å få skjermen rundt inn i hullet som tuppen egentlig skal inn i? Det er teknisk umulig, så ikke tenk noe mere på det ;)

 

Forsterker til 5000?? Det holder da lenge med feks denne: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-r1500d-p333165/ er fullt på høyde med rockford forsterkeren den :)

Hvis det blir liv i forsterkeren når du rister på ledningene så kan det hende skjermen på signalinngangene i forsterkeren har løsnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dårlig ledningsnett/batteri/dynamo.. er det ikke det kondensatoren er til?? litt rart at den ikke fungerer, samtidig som at forsterkeren går i protection mode. Til tider våkner det jo til liv, helst når jeg minst venter det.. alt tyder jo egentlig på jordingsfeil, men det skal vel være god jording i karosseriet bak seteryggen? (bildet)

 

Skal det være så vanskelig da?? Tuppen som stikker ut av de to pluggene dine på bildet, er pluss, og skjermen rundt er minus. Så hvordan skal du kunne klare å få skjermen rundt inn i hullet som tuppen egentlig skal inn i? Det er teknisk umulig, så ikke tenk noe mere på det ;)

 

Forsterker til 5000?? Det holder da lenge med feks denne: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-r1500d-p333165/ er fullt på høyde med rockford forsterkeren den :)

Hvis det blir liv i forsterkeren når du rister på ledningene så kan det hende skjermen på signalinngangene i forsterkeren har løsnet ;)

 

Åja, ja da forstår jeg. syntes bare det var rart at kablene var merket med + og - :p

Kan det ha noe med styrestrømmen å gjøre? skjøtet den selv med en sånn kabelskjøt. Begynner å gå tom for muligheter her..

Joda, men det er bare veldig surt hvis jeg har kjøpt en ødelagt forsterker:/ likevel rart at det fungerte i kompisen sin bil?? Hørtes ut som om det fikk litt lite strøm der though. Men takk for tipset, blir visst ikke så dyrt som jeg hadde trodd likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd å måle spenningen på forsterkeren når den spiller og ved batteriet? for å se om det er spennings fall?

Det er ikke en del som er kommet inntil chassie da? jeg slet med det samme da jeg bytta dørhøytalere og da viste det seg at den ene ledningen fra diskanten lå inpå chassie og fikk direkte kontakt.. og dermed ingen lyd i noen av høytalerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For dårlig ledningsnett/batteri/dynamo.. er det ikke det kondensatoren er til??" Nei, det er det ikke.... Eller det vil si, noen bruker den fordi kabler/batteri/dynamo er for dårlig, men det er bare tull. Er noe av dette for dårlig, så bytter man det selvfølgelig, man skjuler det ikke bak en kondensator. Som jeg skrev tidligere, så er det ikke sikkert det jordingspunktet er bra nok fordi om det er metall der, for det kan være limede skjøter mellom det metallet og metall som har direkte kontakt med batteriets jording, så prøv å bytte den, evt dra en kabel fra jordingspunktet, rundt/over bilen og til minus på batteriet bare for å prøve.

Du burde også oppgradere kablene mellom dynamo og batteri (pluss) og mellom motor, batteri og karosseri (jord)

 

Du har mange ting å teste ut nå, før du evt kasserer forsterkeren som defekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått svar fra bilradiospesialisten, men de er heller ikke noe nærmere en diagnose. De hadde koblet opp anlegget, men fikk ikke noe ordentlig liv i det. Det spiller, men tydligvis ikke godt nok. Rødt lys på rockford-forsterkere betyr visstnok at den er på, mens gult betyr at noe er galt/protection mode. Forsterkeren min lyser jo rødt hele tiden, og gult en gang iblant.

Kan det være ledningene fra subbene? altså de inni kassa som er røket/skadet?? begynner å bli faen så oppgitt!!!!!

Hvis ikke bilradiospes får fikset det, hvem må jeg da kontakte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor dynamo har du?

 

Hvor stort batteri har du?

 

Hvor tykke er kablene som går fra batterti til chassis, fra dynamo til batteri og fra batteri til forsterker?

 

Kan du måle spenning på forsterkerens terminal? Spesielt interessert i spenning når forsterker kutter.

 

Ikke bruk bilradiospes, bruk planethifi.no.

 

Skal du finne ut av problemene kan du ikke bare skyte fra hofta, du må måle og kartlegge situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at de er rimelig inkompetente hos bilradio"spesialisten" og aller helst vil ha deg til å kjøpe noe nytt av dem, men de burde ha testet komponentene hver for seg, og hvis det er gjort her, og forsterkeren ikke spiller som den skal, så er forsterkeren defekt. Det at den lyser gult en gang i mellom når du bruker den, er nok fordi du spiller så høyt at den sliter, og da vil det lyse i protect lampa, samme hvis kablene er for tynne, jordingen for dårlig osv...

 

Se dette som en gyllen mulighet til å kjøpe noe nytt, og da kjøper du selvsagt ikke Rockford, og du handler ikke hos bilradiospesialisten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet anlegget etter en servicesjekk idag, og det fungerte helt fint da bilradiospes testet det. Forsterkeren lyser ikke gult mer, men rødt (PÅ/OK). Det er heller ikke signalinngangene som er knekt, det er pass-throughinngangene, og de bruker jeg ikke uansett:)

Problemet oppstår likevel på nytt når jeg setter det i bilen.. tror fortsatt det er signalkablene det er noe galt med, siden det begynner å spille med en gang jeg presser de til siden. Det føles også som om den ringen irundt ikke kiles godt nok inntil, for det er liksom ingen motstand der når jeg setter dem inn.. De faller ikke ut, men ser ut til å være gamle og av dårlig kvalitet, så jeg skal prøve med nye i morgen.

 

Kan løsningen være så enkel??

 

 

Hvor stor dynamo har du?

 

Hvor stort batteri har du?

 

Hvor tykke er kablene som går fra batterti til chassis, fra dynamo til batteri og fra batteri til forsterker?

 

Kan du måle spenning på forsterkerens terminal? Spesielt interessert i spenning når forsterker kutter.

 

Ikke bruk bilradiospes, bruk planethifi.no.

 

Skal du finne ut av problemene kan du ikke bare skyte fra hofta, du må måle og kartlegge situasjonen.

 

Kommer litt tilbake til dette etter at jeg har prøvd den mer lettvinte løsningen ovenfor. Har dessverre ikke daglig tilgang til noe voltmeter, og jeg må vel ha hjelp av en litt mer kompetent person til målingene etc (vet ikke engang hvor dynamoen sitter..heh)

 

Setter forresten stor pris på all feedbacken jeg får her, takker for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår