Gå til innhold

Mons123

Bruker
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Mons123

  • Bursdag 01/01/1993

Contact Methods

  • Bosted
    Stjørdal

Mons123's Achievements

  1. Hm, trodde jeg hadde nevnt det men jeg hadde visst fokuset på de to løse pass-throughinngangene:p Men ja, som du ser på bildet så er jo kabelen ganske gammel og slitt. Kan dette ha forårsaket det hele..? Tja, målingen var visst ikke så avansert likevel:) Skal få gjort dette i løpet av helgen hvis det ikke blir bra når jeg prøver med en ny kabel i morgen:) Hva skal batterispenningen helst være på?
  2. Hentet anlegget etter en servicesjekk idag, og det fungerte helt fint da bilradiospes testet det. Forsterkeren lyser ikke gult mer, men rødt (PÅ/OK). Det er heller ikke signalinngangene som er knekt, det er pass-throughinngangene, og de bruker jeg ikke uansett:) Problemet oppstår likevel på nytt når jeg setter det i bilen.. tror fortsatt det er signalkablene det er noe galt med, siden det begynner å spille med en gang jeg presser de til siden. Det føles også som om den ringen irundt ikke kiles godt nok inntil, for det er liksom ingen motstand der når jeg setter dem inn.. De faller ikke ut, men ser ut til å være gamle og av dårlig kvalitet, så jeg skal prøve med nye i morgen. Kan løsningen være så enkel?? Kommer litt tilbake til dette etter at jeg har prøvd den mer lettvinte løsningen ovenfor. Har dessverre ikke daglig tilgang til noe voltmeter, og jeg må vel ha hjelp av en litt mer kompetent person til målingene etc (vet ikke engang hvor dynamoen sitter..heh) Setter forresten stor pris på all feedbacken jeg får her, takker for det! :)
  3. Har nå fått svar fra bilradiospesialisten, men de er heller ikke noe nærmere en diagnose. De hadde koblet opp anlegget, men fikk ikke noe ordentlig liv i det. Det spiller, men tydligvis ikke godt nok. Rødt lys på rockford-forsterkere betyr visstnok at den er på, mens gult betyr at noe er galt/protection mode. Forsterkeren min lyser jo rødt hele tiden, og gult en gang iblant. Kan det være ledningene fra subbene? altså de inni kassa som er røket/skadet?? begynner å bli faen så oppgitt!!!!! Hvis ikke bilradiospes får fikset det, hvem må jeg da kontakte???
  4. For dårlig ledningsnett/batteri/dynamo.. er det ikke det kondensatoren er til?? litt rart at den ikke fungerer, samtidig som at forsterkeren går i protection mode. Til tider våkner det jo til liv, helst når jeg minst venter det.. alt tyder jo egentlig på jordingsfeil, men det skal vel være god jording i karosseriet bak seteryggen? (bildet) Åja, ja da forstår jeg. syntes bare det var rart at kablene var merket med + og - :p Kan det ha noe med styrestrømmen å gjøre? skjøtet den selv med en sånn kabelskjøt. Begynner å gå tom for muligheter her.. Joda, men det er bare veldig surt hvis jeg har kjøpt en ødelagt forsterker:/ likevel rart at det fungerte i kompisen sin bil?? Hørtes ut som om det fikk litt lite strøm der though. Men takk for tipset, blir visst ikke så dyrt som jeg hadde trodd likevel :)
  5. Høytalerkabler..? Altså de som går til subbene? Men du har jo både + og - ? Hvis +ledningen står på + i spilleren, men på - i forsterkeren, fungerer den vel ikke som den skal? Mulig det hadde fungert helt fint hvis kompisen hadde koblet riktig i hans bil?? Slenger med et bilde for enkelthetens skyld.. [ATTACH]33928[/ATTACH] Hmm, men jordingen til de andre ledningene er jo koblet ved siden av, på samme karosseridel? Opp til høyre på bildet [ATTACH]33929[/ATTACH] Har uansett ikke muligheten til å prøve setebeltefestet som jording nå, for anlegget er inne til feilsøking i tr.heim :/ Prøver bare å få litt klarhet i om jeg må belage meg på å kjøpe en ny forsterker til 5000.. :( Synes dog det er litt rart hvis forsterkeren er defekt, for anlegget har jo til tider fungert og spilt bra også. Blir jo liv i subbene når jeg rister på signalkablene. Hva betyr forresten de forskjellige fargene på lyset? (rødt, gult, grønt)
  6. Har prøvd uten kondensatoren, men problemet vedvarte.. Det rare er at forsterkeren lyser rødt, og har til tider lyst gult (noe den ikke gjør hvis det kun er signalkablene som har skade..?? eller?). Og forsterkeren er nok ikke i stykker, siden anlegget HAR spilt riktig til tider.. :/ Er nok ikke jordingsfeil eller, for som sagt er kabelskoen skrudd rett i karosseriet bak baksetene, på nedslipt overflate med en skive imellom. [ATTACH]33899[/ATTACH] Hmm, men signalkabelen består jo av 2 plugger i 1 ledning, så man kan vel være uheldig å koble + på - og - på +? Var bare så rart at det fungerte i en annen bil, selv om det spilte feil..
  7. Hei. Har koblet sammen et anlegget i bilen bestående av 2x rockford p3d412 (parallellkoblet til 2ohm eller noe sånt), rockford p1000x1d forsterker og en 2farads kondensator av merket boss (tror denne er røket?). Kjøpte utstyret brukt, men det er ikke mer enn et år gammelt. Har koblet alt riktig etter tegningen som fulgte med. Kondensatoren og forsterkeren har felles jording som er skrudd rett i karosseriet bak baksetene (pusset av lakken med vinkelsliper for å få god kontakt). Det går en 35mm2 kabel fra + på batteriet i motorrommet og inn på en "liten fordelingsblokk" på kassa, som fordeler strømmen til forsterker og kondensator. Vanskelig å forklare problemstillingen, but here goes.. Jeg har fått anlegget til å spille bra, så bra som det SKAL spille. Men så begynner subbene å kutte, og plutselig får jeg lite eller INGEN respons i det heletatt (virker nesten som om de så vidt får strøm..). Forsterkeren lyser iblant gult, og til tider rødt. Det kan virke som om det er et brudd en plass på signalkablene, fordi subbene våkner til liv når jeg "rister" på kablene. Kanskje subbene kutter fordi kablene rister? Kan også se ut som om signalinngangene på forsterkeren er knekt, siden de er ganske løse. Prøvde anlegget i bilen til en kompis, og da fungerte det helt fint (bortsett ifra at subbene spilte dårlig) kan det være at han koblet signalkablene feil? + på - og - på +? Kort sagt: -Forsterker og kondensator har felles jording. -Skal være god jording. -Anlegget HAR spilt riktig til tider, så jeg tror ikke det er noe galt med forsterkeren. -Ved dyp bass kutter subbene. -Tror kanskje problemene skyldes at signalkablene enten har brudd, eller at inngangene i forsterkeren er knekt (de kjennes løse ut) Mulig kablene mister kontakt når bassen er dyp nok? Eller at det er en kombinasjon av dårlige signalkabler og dårlig strøm (kondensatoren virker død) -Koblet det sammen i en annen bil, og det "fungerte" helt greit. (bortsett ifra at det spilte rart, tror kanskje at kompisen koblet signalkablene omvendt (+ på - og - på +) siden han prøvde bare en gang. (byttet dem ikke og prøvde på nytt) Håper dere fikk en grei beskrivelse av problemet. Satser på at noen av dere har peiling på hva som kan være galt.. for det har ikke jeg :(
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår