Dorsken Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Bakgrunn: Jeg har en 2000 modell Iveco varebil som fram til slutten av mai 2011 var registrert på 3.550 kg med hvite skilt. Høsten 2010 gikk den ikke gjennom EU-kontrollen på grunn av sidedøra. Den ble da avskiltet for bilen brukes bare i sommerhalvåret. Da jeg kjører gjennom bomringen flere ganger om dagen, fant jeg det svært lite hensiktsmessig å være registrert med 50 kg over 3,5 tonn - og dermed betale 3 ganger av hva jeg behøver. Så etter å ha vært gjennom de nødvendige modifikasjoner hos importøren ble bilen derfor nedregistrert i mai i fjor – og går nå på grønne skilt. Mitt anliggende: Etter å ha ringt vegvesenet mente han på «service-telefonen» der at årsaken lå i at vegvesenet betraktet min varebil som en parrtallsbil. Han så godt mitt poeng og anbefalte meg å sende vegvesenet en mail om saken. Dette med partallsbil kan nok være en grei "huskeregel" for vegvesenet - men altså ikke i mitt tilfelle. For min Iveco hadde siste EU-kontroll i mai 2011 - og skal jo etter 2 årsregelen ha neste EU-kontroll i 2012. Mail ble sendt Vegvesenet - og her er hva de svarte: Periodisk kjøretøykontroll av - XXXXX Viser til din henvendelse av 16.09.2012. Da kjøretøyet var registrert som lastebil, skulle det inn til EU-kontroll hvert år i august. Nå som kjøretøyet er registrert som varebil kl.2, skal det godkjennes i august 2012 som er kontrollåret, og deretter hvert 2. år. Det blir gitt en utsettelse av den opprinnelige fristen som var august, med ny frist til 31.10.2012. Dette betyr at kjøretøyet må være kontrollert og godkjent av et kontrollorgan innen 31.10.2012. Område Asker, Bærum og Oslo Om- og oppbyggingsgruppa Med hilsen xxxx xxxx Dette finner jeg svært urimelig. Deres svar inneholder ingen begrunnelse eller henvisning til lov & rettningslinjer - bare en konstatering av deres egen påstand. Varebil kl.2, på grønne skilt, skal såvidt jeg vet ha en periode på 2 år mellom EU-kontrollene. Min Iveco ble registrert som varebil kl.2 i mai 2011. Med deres påstand skal den altså etter kun 1 år - den første perioden den går som varebil, inn til ny EU-kontroll. Dette ønsker jeg å anke, men hvor henvender jeg meg for anke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Du skal vel klage og ikke anke, siden det ikke er en dom liksom. ;) I Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 28 står det: Klage Enkeltvedtak fattet av regionvegkontoret etter denne forskrift kan påklages til Vegdirektoratet. Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090513-0591.html#28 Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Er dette noe å klage over da? Det blir jo to år mellom kontrollene, men litt tidligere enn beregnet med den første nå. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Når den er inne til eu kontroll hvert år så er det vel ikke så mye som kan være galt så da er det vel bare å få den kontrollert nå også blir det 2 år til neste gang. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Du skal vel klage og ikke anke, siden det ikke er en dom liksom. ;) Enkeltvedtak fattet av regionvegkontoret etter denne forskrift kan påklages til Vegdirektoratet. Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20090513-0591.html#28 Takk og takk Jeg skal se mer grundig på "Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy" i morgen Til dere andre Jeg ser ingen grunn til å betale mer enn nødvendig, og ta EU-kontrollen oftere enn nødvendig - bare for at Vegvesenet har et rigid system for oppfølging av EU-kontrollen. Om jeg feks bruktimporterer og registrerer i "feil" år i forhold til første registreringsår - vil de da klare å kjøre konsekvente 2-års perioder på EU-kontrollen? Et system som både halter, er inkonsistent og behandler folk ulikt er ikke verd å videreføre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 So du vil ha 3 år imellom 2 eu-kontroller? Er jo maks 2 år det skal være imellom eu-kontrollene. (viss ikkje bilen er ny) Den klagen går nok heilt sikkert ikkje igjennom. Bestill time til eu-kontroll istedet for å bruke masse bortkasta tid på ein grunnløs klage Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 So du vil ha 3 år imellom 2 eu-kontroller?... Hæ Det er en annen bil, med andre egenskaper rettigheter og plikter, som ble registrert med EU-kontroll i mai 2011. 2 års-syklusen til den bilen mener jeg skal løpe fra siste den første EUkontrollen den hadde, altså fra mai 2011 - og ikke fra det den hadde i sitt forrige liv som lastebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Er vel fortsatt ein 2000 modell? Da skal jo den inn i år. Biler skal inn kvart andre år. Ein 2000 modell (som er registert i 2000) skal inn til eu-kontroll i år. Det har da ingen betydning at den var til eu-kontroll ifjor. Sånn er reglene og dette gjere det enkelt for eigara av biler å vite når dei skal inn til eu-kontroll. (ganske greit ved kjøp. Enkelt å ha kontroll på dette da) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Er vel fortsatt ein 2000 modell?Da skal jo den inn i år. Biler skal inn kvart andre år. Ein 2000 modell (som er registert i 2000) skal inn til eu-kontroll i år. Det har da ingen betydning at den var til eu-kontroll ifjor. Sånn er reglene og dette gjere det enkelt for eigara av biler å vite når dei skal inn til eu-kontroll. (ganske greit ved kjøp. Enkelt å ha kontroll på dette da) Hvor har du det fra at reglene er sånn? Dessuten hva har det med saken å gjøre at det er en 2000 modell? Her er reglene: Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 4. Kjøretøy som er underlagt periodisk kontroll d) biler med tillatt totalvekt 3 500 kg eller mindre. § 5. Tidspunkt for periodisk kontroll Kjøretøy som nevnt i § 4 første ledd bokstav d skal framstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hvert annet år Hvor står det her at EU-kontroll skal følge parrtall/oddetall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Det står i paragraf 5 som du viser til. § 5. Tidspunkt for periodisk kontroll Kjøretøy som nevnt i § 4 første ledd bokstav d skal framstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hvert annet år Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Min Iveco 2000 modell ble første gang registrert med nye grønne skillter som varebil varebil kl.2 i mai 2011. Det er altså registreringsåret som 3 500 kg 2-årsregelen regnes ut fra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Det er førstegangsregistrert i Norge som tels, ikke omregistrering eller nedklassering. Ny i 2000. Eu i partallsår ved klasse B. Om den var EU godkjent i 2011 som C1 har NULL betydning. Klarer du ikke godta reglene ved å eie bil i Norge så selg den. Og de usle kronene som en EU kontroll koster hadde jeg ikke tatt meg bryet å krangle for engang... Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 (endret) Det er 1)førstegangsregistrert i Norge som tels, ikke omregistrering eller nedklassering.Ny i 2000. 2)Eu i partallsår ved klasse B. Om den var EU godkjent i 2011 som C1 har NULL betydning. 3)Klarer du ikke godta reglene ved å eie bil i Norge så selg den. Og de usle kronene som en EU kontroll koster hadde jeg ikke tatt meg bryet å krangle for engang... Jeg svarer på din påstand 3 først: 3)Er loven & rettningslinjer sånn - så ser jeg ingen grunn til å gå videre med det Men problemet er at både du & Vegvesenet ikke henviser til noe som helst - dere bare konstaterer at sånn er det. Det ser tilforlatelig ut, men ettersom den praksisen like gjerne kan være bygd på sedvane som lov & rettningslinjer - ønsker jeg det prøvd. 1) Jeg har ikke funnet ordet førstegangsregistrering brukt noe sted. Fra hvor har du hentet din påstand? 2) Parr og oddetalsår er sef praktisk for vegvesenet, men er det bare begrunnet i lang sedvane - eller finns det hjemmel for denne praksisen? Endret September 21, 2012 av Dorsken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 §1. Statens Vegvesen har alltid rett §2 Om Statens Vegvesen ikke har rett, så gjelder §1 :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dorsken Skrevet September 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 He-he - det kan se sånn ut Jeg Googla akkurat Vegdirektoratet for å finne en mailadresse å sende klage til - & her er URLen: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Vegdirektoratet På siten deres står mailadressen det under fanen "Slik kontakter du Vegdirektoratet" firmapost@vegvesen.no Ikke akkurat tillitsvekkende sammenblanding mellom Vegdirektoratet & Vegvesenet. Jeg skal altså sende en klage på vedtak gjort av Vegvesnet til Vegvesnet. En slik klage burde gått til de ansvarlige/eierne, altså Samferdselsdep. spør du meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.