Gå til innhold

Dårlig turbotrykk Passat 1,9 Tdi 100 hk PD 2001

Ranger emnet


jensemann23

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt dårlig drag i passaten, ikke så dårlig som nødmodus, men den er en god del latere enn før. Jeg har sjekket turboen, vacuumklokka og armen som justerer turbotrykket er ok, den lader hvertfall noe, for da jeg hadde drevet og vridd på slangene rundt intercoolern og ruset motoren etterpå spratt slangen fra turbo inn på intercoolern av med et skikkelig Poff. (fordi den ikke var i inngrep i låseflensen. )Jeg prøvde å koble fra kontakten på N75-ventilen, og da gikk bilen i nødmodus( helt uten turbotrykk, og med turtallsbegrensning) Har sjekket at vacuummklokka til turbo er ok ved at den ikke siger tilbake når jeg klemmer igjen vacuum slangen. Snakket med Møller idag, de sa jeg skulle fylle dyserens på tanken og kjøre hardt på høyt turtall. Har prøvd det uten merkbar virkning. Ser det er endel olje inni luftslangene til intercooler. Tyder det på utslitt turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være. Hvordan finner jeg ut det da? ser forøvrig ut som det mekaniske fungerer, og da er det vel usannsynlig at selve turboen er kokset igjen? da skulle vel armen som styrer bladene ha sittet fast/gått tregt, hvilket sen ikke gjør. Håper set er så enkelt som N75 ventilen. evt så bør vel innsug og turbo inspiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar av slangen på vacuumklokka, skal den da lade max? For sånn som jeg ser det så går vacuumarmen opp til max utslag når jeg starter motoren og lar den gå på tomgang. ruser jeg motoren litt går armen tilbake mot den stillingen den har når motoren er stoppet/ Vacuumslangen er fjernet. Hva vil skje når jeg tar av slangen på klokka og kjører en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekka turboen, ingen slitasje/slakke, tatt av innsuget, ingen nevneverdig oppbygging av sot/koks. N75 testet, fungerer når jeg setter 12 volt på den. Sjekka vaccuumslanger, ok. Det er akkurat som om den begynner å lade skikkelig trykk såvidt littegrann, kjenner at bilen begynner å dra. Så dabbet trykket av til kanskje 60-70 %. Sånn som jeg ser det så er det kun 2 ting igjen, LMM og trykksensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke kjøp fra Norsk bildelsenter, er alt for mange som har fått defekt LMM fra de.

 

Somregel blir det for høy motstand i lederene inni, eller ledningstullet inni der ryker. Har du sjekka "strengen" forresten? Om du skjeldent skifter luftfilter har den lett for å bli skadet.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår