Gå til innhold

Ser bremsene ok ut for EU-kontroll?

Ranger emnet


Danieluh

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenkte å få skilter på en bil som har kjørt 32 km siden sist EU-godkjenning, som var ved utgangen av 2009.

Jeg har gått gjennom sjekkpunktene etter beste evne, og kjørt bilen 5 km med mye svinging samt myke og harde oppbremsinger.

 

Hvis jeg bremser uten å holde i rattet går bilen rett frem, og bilen har ca 10 meter bremselengde fra 50 på tørr asfalt.

 

I dag har jeg tatt av ett forhjul og ett bakhjul for å se hvordan det ser ut bak hjulene.

Bak ser det tålelig ut, forran er jeg noe usikker.

Her er noen bilder å gå ut fra.

 

post-49507-13804854296359_thumb.jpg

 

post-49507-13804854296511_thumb.jpg

 

post-49507-13804854296676_thumb.jpg

 

post-49507-13804854296613_thumb.jpg

 

post-49507-13804854296737_thumb.jpg

 

Hvordan synes dere det ser ut?

Er det håp eller kan jeg like gjerne bytte bremsene først?

Er den "filmen" dere ser på første og tredje bildet et problem i forhold til EU-godkjenning?

Ser det greit ut ellers bak der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen!

Har bestilt time på mandag.

Tenkte det var lurt å se om den får noen dyre feil å fikse, for blir det dyrt å få den på veien dropper jeg hele greia. Dumt å bruke penger på noe man ikke skal ha ;)

 

Ser det ikke litt rart ut hos bilverkstedet om bærearmene er lakkert med bengalakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i å lakkere bærearmene... de ser det uansett om de er frlig rustne...

 

ta heller å kjør litt aktivt før PKK, og si ifra at bilen har stått lenge. så har kontrolløren det i bakhodet når han ser over. Det er helt naturlig med litt rust på skiver og slikt når bilen har stått... men om det er en bra kontrollør ser han forskjell på skikkelig gravrust og en del rust på overflata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må nok enten dreies eller skiftes ut, er for mye rust, og den rusta der tar du ikke med all verdens bremsing, du sliter kun ut klossene dine.

 

De fleste vettuge kontrollører har forståelse for at det finnes litt rust om bilen har stått noen år, men ikke når det ikke kommer seg ved bremsing.

 

 

DEt er rart at GAMLE bremseskiver blir blanke som nye etter noen mils kjøring, mens skiver fra de siste 10 åra kan man bare gi opp dette.

 

Dårligere materialkvalitet, eller forbedrer stålet seg med årene.

 

eksempel.

 

`81 ford granada 2.8, sto i 1 år, bilen ble startet og kjørt ca 3 mil, skivene var blanke som nye igjen, stått i 5 år til, monterte skiver og kalippere på en annen bil, nye klosser, kjører 10-15 mil og skivene er nok engang likefine.

 

Nyere bil, i daglig bruk, men likevel så må skivene spesielt bak skiftes ved hver PKK, og foran om den går i mye salt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Får se hva de sier på EU-kontroll om resten av bilen.

Det med skivene er sikkert no miljø-krav fra EU eller noe.. F.eks. ble foreldra mine sin Rav 4 2007-mod produsert i japan, og har visstnok bedre bremser enn europeisk produserte biler pga slike krav.

Når det gjelder denne Chrysleren generelt hjelper det sikkert lite at bilen har gått meste av tiden i Kristiansand.. Det hvite der nede er jo ikke snø.. Det er salt :P

 

EDIT: EU-kontrollen ga mer enn 25% på innersiden av skivene fremme, de sa det kunne pusses, men bytta likevel pga kast i høyre skive. 826 kr for to skiver :)

Ellers var det feil på ABS-sensor venstre bak, så har bytta den ;)

Endret av Danieluh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår