Gå til innhold

Erfaringer med MLT?

Ranger emnet


vonclutch

Anbefalte innlegg

I forbindelse med bruktbilkjøp vurderer jeg en Audi A4 1.8T MLT, 2002-modell. På denne har karosseriet gått 145k og motoren ca 60k (den ble byttet på garanti grunnet en feil fra fabrikkens side vedr oljen). Leser det er mye problemer med MLT-kassene, noe som ofte kan avsløres ved rykking o.l ved reversering/oppbremsing/kjøring i oppoverbakker o.l. Nåværende eier mener å ikke ha opplevd problemer hittil og at bilen har giret fint og kjørt bra.

 

Skal få bilen prøvekjørt til uken, og lurer i den forbindelse på hva det er verdt å se/høre etter? Har noen her erfaringer med MLT, ev gjerne også gode erfaringer?

 

(Når er det forresten vanlig at registerreim skiftes på disse bilene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn etter nykking/rykking mellom 1500-2000 rpm, helst ved litt belastning når girkassa er varm, 20-30 mins kjøring så er den god og varm.

Jeg har hatt en B6 2.0 med MLT og var strålende fornøyd med den.

Bilen ble forøvrig solgt til fordel for en B8 2.0 TDI MLT.

 

Jeg vet folk har hatt problemer med disse kassene, men så lenge den blir behandlet pent og får den påkrevde vedlikeholden så holder kassen en god stund.

 

Jeg har kun positive erfaringer med MLT fra Audi :)

 

På 2.0 Bensin er reg.reim intervallet 180'000km

Vet dessverre ikke om det er det samme på 1.8T.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en 150hk's bensin så det flytter seg jo, men en MLT er jo ikke spesielt inspirerende hvis du skal kjøre fort.

Teoretisk er en MLT den beste kassen du kan få når det gjelder drivstoff forbruk og effekt utnyttelse, men i praksis er nok en manuell best, med forbehold at du har huet på rett plass :)

Men en MLT er desidert det mest behagelige og kjøre.

 

Jeg kan varmt anbefale det, men du møter folk som ikke kan fordra de, så her må du egentlig finne ut selv hva du vil kjøre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skeptisk når jeg hører hvor mange som har måttet bytte ut girkassene sine på disse MLT'ene. Hørte en ble byttet allerede etter vel et års kjørelengde, og da blir den jo bare byttet til en tilsvarende ny, som kanskje igjen ryker når den har gått "langt nok" (som vil si ikke så langt ift hva man forventer). Er det kanskje mulig å få sjekket på verksted hvordan kassens tilstand er, og slik forutse om den har "lang levetid" eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må kassen ut av bilen og åpnes, så da blir det fort noen kroner.

 

Når jeg solgte min tidligere bil var den gått 167.000 og det var ikke noe problem med denne.

 

Jeg må også legge til at denne nykkinga som kan oppstå er clutchen som er utslitt, det er ikke noe værre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlt kasser er ganske greit så lenge du bytt girkasse oljen vær 60 000 km og ikke kjører some en idiot.

Litt "snåle" girkasse vits ikke vant mlt/cvt kasser.

 

Register reima tror jeg er 5år eller 100 000km.

Når du skal prøve denne bilen så spør om olja på kassen er bytte.Vits ikke så vil jeg gjørt fort er ikke veldig dyrt å gjøre.Koster 2800 hos audi.

Endret av lordsmy

Volvo V60 2011 R-design T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her er alt relativt - kassen kan ryke etter 40 000 km eller 175 000 km. Har vært borti begge deler. At tidligere eier ikke har hatt problemer betyr ikke at du vil få problemer. Ny byttekasse fra kontinente kan du få for 35 000,- til 40 000,- kroner mot at du sender din gamle i retur (bytte kassene er nyovehalte brukt kasser). En total overhaling av din kasse her i norge koster pr i dag 53 000,- kroner hos Transtec AS på Bryne - med 2 år/30 000 km garanti. Anbefales på det sterkeste å kjøpe en ekstraforsikring for drivverk på mlt kassen og du sparer deg for 37 000,- kroner. Som du skjønner har jeg gjort mine dyrekjøpte erfaringer.

Hva angår denne nykkingen som blir nevnt over er det så vidt jeg vet ikke inngangsclutchen som sliter men dreiemomentskonverteren. Denne er formet som en kopp montert på drivakslingen i kassen og avlaster momentet inn på kassen slik at denne ikke ryker. Da denne er laget i aluminium er den ikke så slitesterk, men problemet er at den slepper metallspon i kassen som setter seg i foringer. Dermed må hele kassen renses og alle foringer byttes, eller som verkstedet anbefaler - bytt alt.

I 2005 kom det en oppdatert versjon av kassen med B7 modellen. I følge Audi verksted Stavanger forsvant også problematikken med kassen. Disse oppdaterte delene passer også i kassen til B6 modellen - så finner du en B6 bil med reparert kasse etter 2005 er denne kassen mest sannsynlig bedre enn ny. Er kassen reparert før 2005 er den bare som ny.

 

Hilsen en fornøyd Audi A4 1,8T avant mlt 2002 eier - til tross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår