Gå til innhold

olechrm

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om olechrm

  • Bursdag 10/01/1974

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    A4 avant
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Årsmodell (eks 1995)
    2002
  • Yrke eller sivil status
    Ingeniør
  • Motor (eks 1.6)
    1,8T
  • Fylke
    Rogaland

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

olechrm's Achievements

  1. Har du multitronic girkasse kan det nok være dreiemoment konverteren som er slitt. Den er formet som en kopp og er laget av aluminium og oppfører seg akkurat som du beskriver. Dessverre får du med deg metallspon på kjøpet som setter seg i foringer og da anbefales det å skifte ut hele innmaten. Trøsten er at ved rehabilitering blir kassen oppdatert med nyere deler med bedre kvalitet (kom en oppdatering med B7 modellen). Har nettopp vært igjennom denne karusellen. Kan anbefale å ta en telefon til Transtec AS på Lye utenfor Stavanger for info. De har repparet kassen til min A4 2002 mod.
  2. Har en 1,8T selv med standard hjuloppheng og er strålende fornøyd med drag og forbruk. Valgte denne fremfor 2,0 ltr med høyere forbruk. Har aldri testet 1,6 ltr men for deg som er student og penger er begrensning gjør du et meget bra valg. Selve bilen har god opplevd kvalitet og plass, samt at den ligger bra på veien selv i standard utgave. Det du må se opp for er at kuler og foringer i forstillingen ikke er slitt ut. Har bilen fete dekk kan du nesten være sikker på at opphenget slites mye raskere. Sjekk at det ikke har vært fukt inne i bilen som har kommet inn gjennom ventilasjonen fra batteribrønnen, det sitter en gummisluk i brønnen som fort blir full av dritt og tett. Er det korrosjon i leddet på vindusviskerarmene må disse skiftes. Disse er av aluminium og ved korrosjon mister strammefjæra kraft og ruta blir ikke ren selv med nye blader. Og om lyden i høytalerene i dørene "flimrer" litt ved lavt volum er det nok brudd i ledningene som går mellom karosseriet og dørene. Lykke til - tvi,tvi Hva angår service priser er ikke Audiverkstedene de billigste. Ring og hør med et merkeverksted. Hva som virkelig koster på Audi generelt er registerreimskifte. Hilsen meget fornøyd A4 eier de siste seks år.
  3. Flott bil! Sjekk ut at den har byttet alle fire coilene. Disse blir tatt på fabrikk garanti da dette er en svakhet for 1,8T motoren. Ellers så liker ikke kuler og foringer foran de feiteste dekkprofiler - opphenget slites fort.
  4. Her er alt relativt - kassen kan ryke etter 40 000 km eller 175 000 km. Har vært borti begge deler. At tidligere eier ikke har hatt problemer betyr ikke at du vil få problemer. Ny byttekasse fra kontinente kan du få for 35 000,- til 40 000,- kroner mot at du sender din gamle i retur (bytte kassene er nyovehalte brukt kasser). En total overhaling av din kasse her i norge koster pr i dag 53 000,- kroner hos Transtec AS på Bryne - med 2 år/30 000 km garanti. Anbefales på det sterkeste å kjøpe en ekstraforsikring for drivverk på mlt kassen og du sparer deg for 37 000,- kroner. Som du skjønner har jeg gjort mine dyrekjøpte erfaringer. Hva angår denne nykkingen som blir nevnt over er det så vidt jeg vet ikke inngangsclutchen som sliter men dreiemomentskonverteren. Denne er formet som en kopp montert på drivakslingen i kassen og avlaster momentet inn på kassen slik at denne ikke ryker. Da denne er laget i aluminium er den ikke så slitesterk, men problemet er at den slepper metallspon i kassen som setter seg i foringer. Dermed må hele kassen renses og alle foringer byttes, eller som verkstedet anbefaler - bytt alt. I 2005 kom det en oppdatert versjon av kassen med B7 modellen. I følge Audi verksted Stavanger forsvant også problematikken med kassen. Disse oppdaterte delene passer også i kassen til B6 modellen - så finner du en B6 bil med reparert kasse etter 2005 er denne kassen mest sannsynlig bedre enn ny. Er kassen reparert før 2005 er den bare som ny. Hilsen en fornøyd Audi A4 1,8T avant mlt 2002 eier - til tross
  5. Jeg har en A4(B6) 2002 bruktimport. Det viste seg at det lå en anmerkning på bilen i forhandlersystemet angående fjerning av dreneringsslanger i batterikassa mellom motorrommet og torpedoveggen grunnet at disse fort tetter seg med løv og barnnåler. Disse ble fjernet i forbindelse med en service. Regner med A4 B5 ikke er så langt vekke en A4 B6. Hvis du lukker opp panseret, fjerner hele plastdekselet oppunder frontruta og finner mye rusk og rask nedi kassa kan drenerings hullene i kassa være tette. Dermed fylles kassa med vann og siver deretter inn ventilasjonshuset for friskluftanlegget og ut på gulvet. Ikke bare Audi som har gjort denne tabben. Rensk opp kassa og stak opp dreneringen i bunnen av kassa. Dreneringshullet skal være der en plass. Sjekk om du kanskje må sette inn nytt pollenfilter da dette antagelig har blitt sjøsatt et par ganger. Moralen er at denne kassa må renses en gang i blant for rusk og rask.
  6. Kjører rundt i en A4 1.8T multitronic 2002 i dag kjørt 165 000 km. Bilen ble bruktimportert fra tyskland i 2006. Det viste seg at girkassen ble byttet i 2003 etter 40 000 kjørte km i Tyskland for så å totalhavarere i 2008 etter nye 90 000 kjørte km i mitt eie. Etter mye infosøk i 2008 fant jeg noen løsninger når problemet først var ute. Er garantiene gått ut vil Audi Trondheim ha 90 000,- for å bytte kasse, import av byttekasse fra Europa ville kostet ca 35 000,- pluss frakt av kassen pluss frakt for retur av den gamle kassen pluss eventuelle kostnader for inn/ut montering. Løsningen jeg valgte var Transtec på Bryne utenfor Stavanger. 50 000,- for en totalrenovasjon. Et årstall å merke seg er 2004 - da ble multitronic kassen som kom med B6 modellen forbedret eller rettere sagt forsterket. Skallet er det samme men delene inni tåler mer. Derfor har jeg en bil som har reparert kassen to ganger - før og etter 04. Med såkalt byttekasse er den havarerte kasse byttet ut med en ny brukt renovert kasse. Dette kan spores gjennom koden på girkasse. Min byttekasse fra 2003 er kodet FSD. Kjennetegn jeg hadde for slitasje var et enkelt smell med påfølgende nykk ved gasspådrag rett etter jeg hadde satt den i drive. Dette skjedde fire fem ganger i løpet av to år. Samme dagen som kassen havarerte gikk kassen i fri et lite øyeblikk ved gasspådrag etter en nedbremsing. Har en kompis som har hatt samme type bil hvor kassen ble byttet etter 80 000 km (garanti - lucky bastard). Denne bilen gikk i fri både titt og ofte. Dog har jeg en søster som har hatt samme bil men med 2.5 TDI maskin (Tysk importbil) - både motor og multikasse gikk smertefritt i 170 000 km da bilen ble solgt. Alle biler eldre enn 2004. Disse kassene har da noe som kalles for en inngangsklutch. Når du står på bremsen frikobles kassen fra motoren og når du slipper bremsen kobles kassen inn igjen. Dog klarer du å flytte fot fra brems til gass raskere enn elektronikken i kassen klarer å smette inngangsklutchen inn igjen. Så det jeg ville si er at - ta en prat med Transtec AS for tips og råd. Gutta som har erfaring og kan reparere. Skulle uhellet først være ute så ta en telefon til Audi Norge. I 2008 sa de at de ville strukket seg langt for min havarerte multikasse til tross for at garantiene var gått ut - bare bilen hadde vært kjøpt norsk når den var ny. Tvi, tvi
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår