Gå til innhold

Vibrasjoner mellom 1500-2000rpm, svinghjul?


Nemaid

Anbefalte innlegg

Har begynt å merke vibrasjoner i turtallormådet 1500-2000 rpm. Føler at lyden kommer fra venstre side fremme. Vibrasjonene kommer også kun viss bilen er i gir og fart. Har lest meg frem til at det mest sannsynlig er svinghjulet som er slitt. Bilen er en '04 som "bare" er trillet 110k, er det ikke litt tidlig å få problemer med dette da?

 

Noen som har en formening om hva et verksted vil ta for denne jobben? Regner med det også er andre deler som anbefales å bli byttet når man først har demontert såpass mye for å komme frem til svinghjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi nok misforstått hverandre Mondeo, for jeg har hele tiden snakket om en vibrasjonslyd, og ikke risting i bilen (selv om jeg var inne på svinghjul). Uansett takker jeg for hjelpen!

 

Det som forundrer meg er at Fordverkstedet ikke hadde peiling på hvor denne lyden kom i fra. Det virker jo åpenbart etter litt lesning rundtom at dette er en kjent produksjonsfeil. Forøvrig så verkstedet over akslinger og clutchen og det var i topp stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, følelsen av at lyden ble vekke bare ved å legge en gammel pakning under braketten var faktisk fantastisk. Jeg gjorde også som deg og valgt å kjøre på gir som gjorde at jeg holdt meg utenfor turtallsområdet for lyden, altså over 1900 rpm.

 

Etter at dette ble fikset har jeg gått godt ned i drivstofforbruk, før lå jeg rundt 7 l/100km, nå kjører jeg som regel under 6 l/100km, og ofte ned mot 5,75 l/100km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Etter at dette ble fikset har jeg gått godt ned i drivstofforbruk, før lå jeg rundt 7 l/100km, nå kjører jeg som regel under 6 l/100km, og ofte ned mot 5,75 l/100km :)

At isolasjonen av intercoolerrøret skal ha noen innvirkning på forbruket vil jeg rett og slett ikke være med på

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå missforstår du Mondeo, les første avsnitt i innlegget mitt en gang til. For å unngå lyden kjørte jeg alltid med turtall over 2000 rpm i frykt for at bilen skulle ramle fra hverandre. Dette betyr altså 4. gir når man ligger i 80 km/t. og 3. gir når man ligger i 50-60 km/t. 6. giret ble aldri brukt. Nå kjører jeg i de fleste situasjoner på et gir høyere slik at jeg har turtall rundt 1500 rpm.

 

Jeg har logget drivstofforbruket i et år, og etter denne "fiksen" har forbruket sunket drastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår