Jump to content

excel7

Bruker
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

excel7's Achievements

Menig

Menig (1/13)

0

Reputation

  1. Tusen takk for svaret, skal høre med verkstedet mitt om dette. Vil jo nødig bruke x-antall tusinger til feildiagnostisering om ikke denne fører fram til et pålitelig resultat. Var ikke klar over at det var et kjent fenomen, verkstedet mitt hadde kun erfaring med dette ved ett tilfelle (det var en Subaru).
  2. Hei, Min Suzuki Swift 2009-modell begynte for et par dager siden plutselig å vibrere kraftig bak ved ca. 60-70 km/t. Forsvinner igjen med en gang farten senkes til 50 km/t. Trodde først det var et balanselodd på felgen på ett av bakhjulene som var falt av, men verkstedet har avkreftet dette. De hadde ikke noen klar diagnose annet enn det kan være flere årsaker som mellomaksel, noe reduserte foringer bakaksel, drivakselmansjetter tidligere byttet - mulig senskade pga. dette. Ingen slakk i kryss registrert, men bakaksel bør nok likevel demonteres for bevegelighet i kryss. Jeg bruker bilen nå kun til småkjøring i 50-soner, da er det ingen problem. Men bør selvsagt reparere så snart som mulig. Noen som har tips på hva som bør sjekkes først, eller har hatt lignende erfaring? Setter stor pris på alle tips!
  3. Hei, Opplever en merkelig lyd som oppstår kun når bilen settes igang og ved lav fart. Den er ikke avhengig av at drivverk går rundt ettersom samme lyd oppleves når bilen triller i fri. Kona rygget inn i en hekk forleden, men ingen skade er å se. Trodde lenge at kanskje at bak/innerskjerm er løsnet litt og skaper lyd, men dette ser ikke ut til å stemme heller. Trodde så at bakre lydpotte kanskje kunne komme borti noe ved lav fart (den vibrerer vel noe mer Da?), men også det virker å være et blindspor. Lyden høres ikke "dyr" ut ettersom den forsvinner straks man kommer opp over 30-40, men jeg har ikke fantasi til å skjønne hva det kan være. Har vært oppunder bilen flere ganger, men kan ikke se noe visuelt som kan forklare lyden. Det er en slags "ramle/skramle" lyd som altså kun er ved lav fart og ikke avhengig av at drivaksel går rundt. Om noen har en idé om hva dette kan skyldes, eller har opplevd lignende, setter jeg stor pris på svar.
  4. Supert, takk for svar! Da skal jeg sjekke når jeg kommer hjem. Men i utgangspunktet tror jeg at det er denne jeg har sett allerede, men altså trodd det var til fordelerkassa og ikke selve girkassa...Da får jeg i såfall skylde på you-tube videoen og strek-tegningen nok en gang. Disse har bare bidratt til å forvirre og ikke forklare... Så tusen takk igjen, skal se på det straks jeg er heimkomen :-)
  5. Tro det eller ei, men jeg har fått akselbrudd i girkassen (manuell 4x4) på en bil som er kjørt bare såvidt over 80.000 km! Dette gjør at kun forhjulsdrift er intakt, og pga. skifte av girkasse koster rundt 40.000,- kjører jeg med den (i alle fall foreløpig). Bilen er pent kjørt av min kone, så her har det ikke vært noen rally-tendenser heller. Suzuki-verkstedet tilbyr kun bytte til ny kasse, ikke overhaling m/ skifte av aksling. Så skal jeg nå fylle på et tilsetningsstoff jeg har god erfaring med fra tidligere (på en differensial på en Suzuki XL-7) for å motvirke at andre deler i kassa tar skade eller blir utsatt for mer slitasje enn nødvendig. Og da kommer jeg til den litt flaue erkjennelsen: Jeg finner rett og slett ikke olje-påfyllingspluggen til girkassa! Jeg kan jo ikke skryte av at jeg skrur på bil generelt heller, men dette er jo så basic at selv bestemor kan gjøre det (tror jeg). Har selvsagt vært på nettet og funnet you tube videoer etc. samt selvsagt konferert med instruksjonsboken som kun serverer en temmelig dårlig strek-tegning av hvor pluggen sitter. Dette er som sagt rimelig flaut, og jeg blottlegger meg selvsagt for endel mishagsytringer pga. dette. Det får jeg i så fall tåle. Jeg lurer på om kassa er endret siden både strek--tegningen ble laget og at you-tube videoen viser en annen modell - så derfor: hvis noen har et bilde av kassa og hvor påfyllingspluggen sitter er jeg svært takknemlig om de kan dele det her på forumet. PS: Jeg har funnet en påfyllingsplugg på det jeg tror og mener er fordelingskassa (som jo har en annen olje (?). Det var også en lekkasje mellom girkassa og fordelerkassa, men den har verkstedet fiksa.
  6. OK, takk igjen nightking - flott med den oversikten av feilkoder. Har kjørt rundt 15-16 mil nå, og motorlampen har vært ekstremt snill så langt. Så da tror jeg nok ecm stikkontakt var problemet og at jeg slipper rep.:-)
  7. Tusen takk for gode råd og tips nightking! Skal testkjøre den litt idag og om feilen ikke dukker opp har jeg godt håp om at det bare var dårlig kontakt i stikk og dermed slipper å skifte ledningsnett og ecm. Håper at om motorlampa skulle komme på igjen at motoren ikke stopper. Sikkert litt avhengig av type feil om det skjer...(brukerhåndboken sier jo bare at om lampa lyser er det feil med avgass! Utrolig dårlig å skrive det i en brukerhåndbok når det kan være en haug andre ting...)
  8. Har problem med motorlampe som lyser på min XL-7 2005 modell, km: 185000. Den startet plutselig å lyse og motoren stoppet under helt vanlig kjøring her en dag. Fikk startet igjen å kunne kjøre ca. 1 km og det gjentok seg. Fikk bilen inn på merkeverksted for å lese ut feilkoder. I bil-håndboken står det bare at det er noe feil med avgass-systemet, litt merkelig når det kan være et utall av årsaker... Følgende feilkoder ble lest ut av merkeverkstedet: P0230 Fuel Pump Supply CRT Malfunction P1517 Fault ln lmmo Control Module P0203 P0262 injector Crt Mal Cyl 3 ECU Fault Alle feil tilstede. Utført visuell kontroll av motorledningsnett. Mulig feil i dyser, ledningsnett eller motorstyreenhet. Nytt feilsøk og målinger ble deretter foretatt en annen dag iht. verkstedhånboken. - Feilkodene ble slettet og bilen prøvekjørl og feil kom ikke tilbake. Verkstedet sier at det er mulig at det er dårlig kontakt til styreenhet og at ECM ( motorstyreenhet ) kanskje må byttes. Har kjørt bilen noen få km etter dette, og feil har hittil ikke dukket opp. Verkstedet mener at reparasjon vil bli svært dyr og overstige bilens verdi. Jeg er derfor innstilt på å kjøre videre og håpe at det kun var dårlig kontakt og at det nå er i orden. Noen innspill? (kan slike feil virkelig medføre reparasjoner i 50.000 kr ++ klassen?)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy