Gå til innhold

Nemaid

Bruker
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Nemaid

  • Bursdag 03/08/1990

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

Nemaid's Achievements

  1. Er vel på plass med en liten oppdatering på denne nå. Fikk tatt diagnose på den og fikk da opp feilkoden P0340 - Camshaft position sensor circuit malfunction. Fikk bestilt ny hos Ford, grunnet 1. mai i forrige uke så fikk jeg den ikke før i dag. Fikk så i dag byttet kamakselgiveren og bilen starter uten problemer. Har enda ikke fått tatt den på en skikkelig langtur, men regner med det nå er ordnet. :-D Før jeg byttet giveren startet som sagt ikke bilen i det hele tatt. Jobben i alt tok ikke mer enn maks 2-3 minutter. For de som skulle være interessert så kostet giveren 490,- hos Ford. Fikk beskjed av mekanikeren hos Ford at originalføleren fra fabrikk hadde svart plastikk (noe min hadde), disse var vist nok dårlige og burde bli byttet ut med ny giver som har grå plastikk. Så kanskje greit for andre å sjekke. Heldigvis for meg så var jeg på en parkeringpslass når bilen ikke ville starte, i verste fall så kan bilen stoppe på grunn av denne giveren når man er midt på motorveien..
  2. Skal få lånt utstyr til å ta diagnose i morgen for å sjekke feilkoder. Videre så vil jeg nå si at motoren ikke går i 1-2 sekunder slik jeg skrev i første post, men faktisk ikke starter i det hele tatt. Har også lagt merke til at motorlampa/glødetrådslampa blinker.
  3. Hei! For info: Jeg har en Modeo MK3 2.0 TDCI 2003 modell. Problemet mitt startet først i går, bilen kveltes umiddelbart to ganger ved oppstart av kald motor. På tredje forsøk starten den helt fint og jeg kunne uten problemer kjøre hjem fra jobb. Dum som jeg er så tenkte jeg at det gikk fint å kjøre bilen til jobb igjen i dag, for så å stikke innom Ford etter jobb, noe den også gjorde Men, nå når jeg skal hjem vil den ikke starte i det hele tatt. Det vil si, den sviver rundt i 1-2 sekunder før det høres ut som at motoren kveles. Så, jeg trenger tips til hva som kan være feil før jeg går til steget å få tauet den til verksted. Kan det være kamakselføleren? Har lest litt at den er dårlig på disse bilene. Vil en gåen kamakselføler resultere i dette symptomet? En annen ting jeg tenkte på var gåen clutch. Kan det være det? Har i det siste merket det muligens har vært ulyder i utløserlageret(?)... Setter utrolig stor pris på hjelp og tips! Har fremdeles innenfor dekning av Ford Assistance, men har ikke så lyst til å styre med tauing og leiebil om det kan være så enkelt som kamakselføler.
  4. Viss jeg løsner ned traversen, vil dette da påvirke hjulstillingen? Leste noe om det en plass, men usikker på om det var viss traversen ble løsnet.
  5. Er mk3 ja. Har lest litt rundt, etter det jeg har forstått er det litt 50/50 hva folk sier. Ingen tvil om at det er trangt, satser på at det er mulig uten å løsne på for mye. Ser forøvrig at foringene jeg fikk fra mekonomen er hele, men har et snitt i de som nesten går helt gjennom gummien, ca. 2-3 mm fra å være delt kan du si. Regner med dette bare er rester fra produksjonen da, og det er meningen at jeg skal snitte opp gummien slik at foringen er delt?
  6. Nok en tråd fra meg.. For det første, er disse foringene delt, eller er de hele sånn at de må dras langs hele staget for å få de av? Rimelig beint frem å bytte de, eller må jeg løsne ned rammen for å komme til?
  7. Da var fjæra byttet, egentlig en veldig enkel og rask jobb. Gikk vel i underkant av to timer. Et oppfølgingsspørsmål, har fått en "gnikkelyd" fra samme side som jeg byttet på. Den begynte litt før jeg byttet fjær, og er der fremdeles etter at jeg byttet. Høres litt ut som "isopor mot vindu". Lyden kommer i dumper i fart og viss bilen står i ro og jeg drar godt i dekket sideveis, men ikke viss jeg drar i skjermen og løfter den opp og ned. Kan det vare gummien (fjærbeinslageret?) som er på toppen av demperen som er slitt? Den så i grunn helt grei ut, men kan vel være tørr? Eller andre foringer?
  8. Nå missforstår du Mondeo, les første avsnitt i innlegget mitt en gang til. For å unngå lyden kjørte jeg alltid med turtall over 2000 rpm i frykt for at bilen skulle ramle fra hverandre. Dette betyr altså 4. gir når man ligger i 80 km/t. og 3. gir når man ligger i 50-60 km/t. 6. giret ble aldri brukt. Nå kjører jeg i de fleste situasjoner på et gir høyere slik at jeg har turtall rundt 1500 rpm. Jeg har logget drivstofforbruket i et år, og etter denne "fiksen" har forbruket sunket drastisk. :)
  9. Ja, følelsen av at lyden ble vekke bare ved å legge en gammel pakning under braketten var faktisk fantastisk. Jeg gjorde også som deg og valgt å kjøre på gir som gjorde at jeg holdt meg utenfor turtallsområdet for lyden, altså over 1900 rpm. Etter at dette ble fikset har jeg gått godt ned i drivstofforbruk, før lå jeg rundt 7 l/100km, nå kjører jeg som regel under 6 l/100km, og ofte ned mot 5,75 l/100km :)
  10. Har ikke fått somlet meg til å se på det enda. Men tenkte jeg skulle bestille fjærer nå. Velger å bestille fra mekonomen siden jeg har gode rabatter gjennom jobben der. Ser det er noen forskjellig typer å velge mellom, så lurte på om noen hadde kontroll på hvilken jeg skal ha? Regnr. på bilen er ST83302 og jeg kan da velge mellom disse "typene": - ikke stv - kombicopue, sedan, forsterket Og for å dobbeltsjekke, har jeg forstått dere riktig at jeg ikke trenger verktøy for å presse sammen fjæren?
  11. Vanskelig jobb, eller rimelig rett frem? Ble litt forvirret av de to svarene som kom nå. Har du mulighet for å sette opp en kort stegvis guide?
  12. Som tp sier, er det vanskelig å bytte fjær bak på en mk3 "kombi-coupe"? Eller er det rimelig rett frem, som noe lignende dette: 1 Jekke opp bilen og ta av hjul 2 Klemme sammen fjær med biltemaverktøy til 149,- 3 Ta ut fjær. 4 Reversere prosessen
  13. Da har vi nok misforstått hverandre Mondeo, for jeg har hele tiden snakket om en vibrasjonslyd, og ikke risting i bilen (selv om jeg var inne på svinghjul). Uansett takker jeg for hjelpen! Det som forundrer meg er at Fordverkstedet ikke hadde peiling på hvor denne lyden kom i fra. Det virker jo åpenbart etter litt lesning rundtom at dette er en kjent produksjonsfeil. Forøvrig så verkstedet over akslinger og clutchen og det var i topp stand.
  14. Kom over denne tråden som løste vibreringen på i underkant av 20min :) http://www.talkford.com/topic/72189-vibration-fix-picture-inc-moderate-acceleration-1500-2000-rpm/
  15. Er vel muligens ved akselerasjon, men føler også at det er ved konstant fart i dette området. Får vel ta en tur innom Ford å høre med de. Har du noen formening om hva disse to utfallene kan komme på prismessig?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår