Gå til innhold

Fusking forts. etter en del bytting av deler

Ranger emnet


htrygve

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min Golf 3 - 2 liter 1994 mod fusker/rykker en del.

 

Har byttet/gjort følgende:

 

1. Coil

2. Fordeler-lokk

3. Rotor

4. Alle pluggene.

5. Smurt girkasse(gir-stang?) på verksted.

 

Sliter fortsatt med fusking etter alt dette er gjort, men opplever at motoren trives noe bedre og holder seg mer stabil på tomgang.

 

Vet ikke om det har noe si, men den rykker og fusker mer i 4 gir enn noen av de andre girene.

 

Lurer på hva jeg bør gjøre videre i feilsøkingsprosessen? Har fått tips om at det er noe som vissnok skal regulere luft. Hva er dette? Sliter litt med å finne akkurat denne delen i databasen til f.eks Mekonomen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen,

 

Bønnfaller alle dere der ute med peiling på bil, hva kan jeg gjøre for å få slutt på fuskingen??

Takk!

 

I starts-tråden, hadde jeg byttet følgende:

 

1. Coil

2. Fordeler-lokk

3. Rotor

4. Alle pluggene.

 

Bilen fusket fortsatt, så jeg gikk videre, og har nå byttet:

 

1. Bensinfilter

2. Alle pluggledningene

3. Luftmengdemåler (husker ikke eksakt navn)

 

Det ble littegrann bedre, men det er uten tvil fortsatt rykking og napping.

 

Hva i all verden kan det være?? Noe med bensintilførsel??

 

Takk!

Endret av Quattro73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Rykking og napping kommer ofte av feil på LMM. Leser du har byttet denne, du kjøpte vel ikke ny på Biltema?

 

Har du sjekket tenningstidspunktet, at tenningen er riktig? Mens motoren går på tomgang, beveg på alle ledninger/plugger på motor samt mellom motor og chassis og legg merke til om tomgang endres.

 

PS. Slettet den andre (nye) tråden din da den er dobbeltpost ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Quattro73: Helt greit å slette post, var bare jeg som var fortvilet, hehe..

 

Helt riktig, Luftmengdemåleren kjøpte jeg på biltema, men satt altså tilbake den gamle da fuskingen/rykkingen/nappingen var like ille etter bytte. Har ikke sjekket tenningstidspunktet nei, kan sjekke det :-) Tomgang er forresten veldig dårlig på bilen.. høres noen ganger ut som den skal kveles, men det har ikke skjedd enda.

 

@Marcus Bøen: Dette er også noe jeg ikke har gått grundig til verks i. Er det mulig å si noe om nøyaktig hvilken vakum-slange det var sprekk i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess! Var på mekonomen å kjøpte lambdasonde i går @Quattro73 :-)

 

Ifølge wikipedia så kan defekt lambdasonde føre til redusert effekt og fusking, noe som stemmer ganske bra for bilen min.

 

Så får vi se da, om dette løser problemet. Skal legge igjen resultat etter jeg har byttet den en gang til uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen :-)

 

Da har jeg byttet lambdasonden, og rundt 80% av fuskinga er borte. Det er en gammel bil, så jeg forstår at den aldri vil bli 100%. Det er helt greit, så lenge den mest intense rykkinga og nappinga er borte.

 

Tusen takk til alle som kom med gode innlegg! Settes stor pris på.

 

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår