KIRK Skrevet Mai 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2012 Heisann, det er på tide med litt vedlikehold på bilen min nå, men jeg har aldri skrudd noe særlig på disse bilene. Så det jeg lurer på, er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skifter olje på girkasse og servo? Og når viftereim skal skiftes, må jeg ha strammere eller noe i tillegg? Eller bytter jeg kun reim? Er det noen faste intervaller på dette? Bilen er 04 mod og har gått 235 000 km. Aner ikke om dette er skifta før, så better safe than sorry :) Er ikke helt tilbakestående når det kommer til skruing, har bare aldri vært borti bilen og er livredd for å ødelegge noe ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2012 (endret) Det er ikke noen anbefalte skifteintervaller for gearolje på manuell kasse, servoolje, eller multireim. Det er dog helt sikkert ikke galt å skifte gearolje, selv om VAG sier det ikke er nødvendig. Da bør du absolutt bruke [dyr] olje fra VW/Audi. Du trenger litt spesialverktøy, en 16mm 12-kant med hull i midten for avtapping, og 17mm 6-kant for påfylling. Giide: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/288662-guide-skifte-girolje-manuell-kasse.html#post2884614 Multireima kan gjerne byttes ved byte av regreim. -- Endret Mai 18, 2012 av Bwana Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mai 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2012 Takker :) Er det 150 000 intervall på regreim? Siden det er diesel? Er uansett greit å få bytta reima, den skriker noe jævelig når jeg svinger mye i lav fart / parkering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2012 Har du diesel så er trolig anbefalt skifteintervall på regreim 90 eller 120K, avh. av motortype. Sjekk med Møller. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mai 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 18, 2012 AVF motor, forrige skift var antakelig på 136 000, så da får vel den og skiftes da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mai 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 Da jeg hadde B7 og byttet girolje på den, var det ingen spesialverktøy. Kun vanlig unbrakopipe. 2006 mod 1.8tq. Samme er det forresten på min B8 også. 2.0 tfsi q. Byttet girolje på 60000km. Den så helt jævlig ut! Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runeskatt Skrevet Mai 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 min b6 manuell er det bare vanlig umbraco, er det ikke bare en spesiell pipe hvis bilen har automat da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mai 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 Du bør ha spesialverktøy når du skal skifte regreim på disse da det er spesielle prosedyrer som må gjøres, du bør også skaffe deg ei veiledning på hvordan du gjør det. Gjerne fra autodata o.l. Spesialverktøy kjøper du på ebay, er låseverktøy til kam og veiv. Du skifter ut alle delene som har med registeret å gjøre. Løpehjul, strammehjul og vannpumpe. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mai 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 Den registerreima skal mekanikeren få lov å ta, gidder ikke kjøpe spesialverktøy som kun kommer til å brukes 1 gang. Men jeg har lagt merke til at det kommer olje ut av en liten pilt på luftfilterboksen, vendt mot batteriet. Er jo helt innsauset i olje bak der. Hva kan dette ha seg? Det er veldig lite, bilen bruker lite olje (1l pr 10000) og er helt normal ellers. Er det noen slange eller noe som er borte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 Veivhusventilasjon, derav olje. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KIRK Skrevet Mai 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2012 Som bare skal lekke rett ut i motorrommet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg