Gå til innhold

Trykk i toppdeksel (kommer ut av olje pålyllinglokk når åpent).

Ranger emnet


voffe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en 2000 (registrert i 1999) modell A4 Stasjonsvogn.

Det er 1.8 TQ (facelift?).

Den har gått ~185000km nå.

 

Jeg har sjekket denne hos en bekjent for status på motor osv. altså en liten kontroll.

 

Det ble da nevnt at det var gjennomslag i motor, altså stempel ringer som er gåen og bør skiftes.

 

Dette ble illustrert på verkstedet ved å kjenne på trykket som "pumpet" seg ut av olje påfyllingslokket.

Selve lokket ble også plasser der det skulle være men ikke strammet så vi fikk se at selve lokket "danset" rundt der.

 

Var ikke så mye at det var fare for at det skulle bli blåst helt av og skulle falle ned i motor, men hoppet slik at det gikk rundt av seg selv.

 

Jeg fikk beskjed om at det skulle ikke være slik, det skulle ikke være noe trykk som kom ut der.. skulle heller være litt vakum så logget ble forsiktig sugd ned og sto stille.

 

(Det ble ikke sjekket trykk i peilerøret).

 

Ok tenkte jeg. Og skal diskutere nærmere med selger.

 

 

Men jeg tenkte litt senere at er dette korrekt??

 

Jeg ringte en annen kompis som jobber på Møller VW.

Han mente dette ikke var noe å bry seg om. Var ganske vanlig/eller skulle være slik.

 

Da begynte jeg å lure veldig.

 

Han på møller hadde hatt samme greiene på 2 av sine biler uten å tenke det var noe unormalt.

 

Jeg sjekket også bilen til en annen kompis, og en tilfeldig bil jeg så i vaskehallen her..

 

Testet og bekreftet samme symptomer på følgende biler:

1998 VW Passat 1.8T

2000 Audi A4 1.8TQ

2000 Seat Ibiza Cupra 1.8T

2002 VW Passat 1.9tdi 4-motion

2002 Audi A6 1.8T

 

 

Så, jeg forstår ikke.. hva er sannsynligheten for at det skal være gjennomslag i motor på alle disse bilene?

Er ingen av disse som har merket noe problem, ulemper osv. ved dette.

 

 

Forøvrig relatert på bilen jeg vurderer å kjøpe;

- Det er litt oljeforbruk (~1liter per 10 000km).

- Var ikke olje i røret inn til turbo (som skal i følge det jeg er blitt fortalt si at turbo ikke bruker olje og er OK).

- Selger sier han ikke har merket noe problemer med motor i det hele tatt.

- Det er litt svart røyk som kommer ut av eksosen akkurat i det man trykker pedalen helt i bånn.

- Det lukter også en del olje når man stopper bilen og åpner døren etter den har blitt kjørt litt hardere en vanlig. (står da på tomgang og kjøler seg ned).

- Bilen er helt original, ingen modifisering gjort i motor.

 

 

Setter pris på om det er noen kunnskapsrike mennesker som kan gi meg et godt svar på dette, og om det er villige eiere av en 1.8T motor som kunne sjekket om dette skjer på deres motor også.

 

Takk

Andreas

Endret av voffe
oppdatert oljeforbruk

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ville sjekket veivhus ventilasjonen,er den tett så vil du få et høyt trykk der oppe med oljepåfyllings lokket.du vil få et høyere oljeforbruk..Ta av veivhusventilasjons slangen som går til turbo,blokker den med tommelen eller noe annet mens motor går.vist du ikkje får høyere trykk ut påfyllings hullet,så er det store sjanser for at det er tett i blokka eller slanger osv...

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oljepåfyllingslokket danser rundt når ikke festet er helt normalt, ikke hør på kompisen din. At motor er i skjønneste orden bekreftes også av at den bruker ~1 liter olje / 10000 km :)

Til og med på en sugemotor i en gammel Golf vil oljepåfyllingslokket oppføre seg likt, dette selv om motor er nyoverhalt og tipp topp stand ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skade på stempelringer så kan det fort bli en dyr affære.

Her foreslår eg at du kompresjonstester sylindrene.

(Skru ut alle pluggene før du begynner)

 

Å skru av deksel og la dem skrangle rundt er en heller 'uvitenskapelig' metode for å diagnostisere en motor.

 

Siden bilen er en 2000modell så er det et visst håp om at det finnes en OBD kontakt under dashen ett sted. Eg ville ha lånt/skaffa slikt og scanna etter feilmeldinger.

 

At selger sier at han ikke har merka noe skal du ta med ei klype salt.

 

Oljelukt kan ha så mange årsaker.

Se etter 'svette' områder på motor først.

F.eks med biler som har oljekjøler eller oljefilter plassert høyt kan det komme olje på eksosmanifold, og da lukter det...

Se også på girkassa, og om det er en 4WD eller bakhulsdrevet bil, kardangen.

(Alle de er 'i nærheten' av eksosanlegg)

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Mens jeg ventet på svar her så har jeg allerede ordnet deal med selger, så må bare få celicaen ut av verden så er jeg audi eier igjen.

 

Men er dette en VAG ting?

 

For sjekket dette på:

2006 Volvo V70 2.0T

1994 Nissan Skyline R33 2.5 turbo

1998 BMW 2.5liter med kompressor

 

På disse bilene så var det ikke noe trykk opp fra oljelokket.

 

Men også sjekket på en ukjent modell audi s2, og den har samme greiene med trykk opp.

 

Får ta en god gjennomgang av den når jeg får den. Og testet veivhusventilasjonen skikkelig.

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår