Gå til innhold

Hvordan bytte Lambdasonde på 1,8 Monopoint?

Ranger emnet


Atmobil

Anbefalte innlegg

Lurer på om Lambdasonden på bilen er gåen. (90 mod 1,8 Monopoint) og spørsmålet mitt er hvordan man lettest bytter denne? Finnes det noe triks?

Synes det er veldig trangt og kommer ikke til med noe verktøy der bak. Kjøpte også et Lambdasonde verktøy på Biltema men dette er for langt og kommer ikke til. Sonden sitter rett og slett for nære torpedoen.

Hvordan bruker folk å gjøre det? Hvordan gjøres det hos VW selv? Finnes det er verktøy som gjør det enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det svaret hadde jeg regnet med og det har jeg jo prøvd. Det jeg spør om er hvordan gjør folk det for å komme til?

Jeg kommer ikke til med hverken fastnøkkel eller skiftenøkkel eller den spesielle lambdasonde pipa som jeg kjøpte på biltema.

Flensen mellom eksosanlegg og eksonmanifold kommer i veien nedifra og innsuget kommer i veien ovenifra. Fra passasjersiden ser man ikke sonden og kommer heller ikke til. Det nærmeste jeg har kommet er fra førersiden men da er det flere slanger og ledninger som er i veien og jeg klarer ikke å få nok plass til å ta skikkelig tak. Den gamle sonden sitter naturlig nok litt fast og løsner ikke så lett som en skulle håpe.

Så hvordan gjør andre det?

Fjerner man noe for å komme skikkelig til eller er det en eller annen vinkel jeg har oversett hvor jeg kan komme til å få mulighet til å ta i slik at den løsner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke uvanlig at disse etter hvert ruster seg fast i manifolden desverre

 

ikke klarer du og ta den fra undersiden heller?

 

fastnøkkel har funka for meg tidligere, må bære bli sint og banne mye først

 

 

info: når du monterer den nye, for all del IKKE bruk kobberpasta eller noe anna "anti-seize" greier :)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp av ledningene på den gamle så du kan bruke den "runde" delen på fastnøkkelen, på passaten min løsna jeg eksosen etter cat, så jeg fikk det litt lengre ned. (fikk vel 2-3cm av det) så er det bare å banne og steike, så kommer den tilslutt:)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår