Gå til innhold

Gasspedalen sluttet å fungere (VW Passat TDI '98)

Ranger emnet


tannpirker

Anbefalte innlegg

Gasspedalen sluttet rett og slett å fungere i stad. Jeg hadde kjørt en mil og akkurat svingt av hovedvegen. Da jeg skulle kjøre inn på en sideveg, var'n helt dau. Motoren går jo, så jeg kom meg den siste kilometeren til jobb på tomgang. For øvrig går motoren nå litt høyere på tomgang enn den pleier. 1000-1100 omdreininger, mot normalt ca. 700. (Det var forsåvidt praktisk...)

 

Jeg stoppet motoren og startet på ny, uten at det hjalp.

Det er regnvær i dag, men jeg aner ikke om dette er vannrelatert.

Bilen var på verksted for et par måneder siden, for demontering og smøring av vindusviskerne. Ellers har det ikke vært noen "inngrep" i motorrommet siden jeg byttet registrerreim for et par år siden.

 

Er det noen som aner hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det så har jeg vært borti folk som har kommi borti ledningsnettet som ligger i vannkassa når de har bytta vindusviskermekanismen, sånn at ledningene har gnissa borti når pusserene går.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på høggern og demonter denne delen selv. Da blir det lettere å montere på din da du allerede har demontert den på en annen bil, pluss at du ikke trenger å være så redd når du demonterer på en høgget bil som du er på din egen ;)

 

Er nok ikke gale jobben, pluss at du sparer 8000,-

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

SnapDrive skulle bakom instrumentpanelet for å bytte duppeditten. Da de fant ut at hele dashbordet må demonteres, ombestemte de seg. De ba meg ta kontakt med Møller. De skulle ringe meg tilbake i dag, men jeg har ikke hørt noe ennå. Jeg purrer på dem 18. mai.

 

Ettersom dette var en del som normalt ikke klikker, er den i følge SnapDrive plassert på et såpass kronglete sted.

 

Jeg stiller meg derfor litt spørrende til at dette skal være gjort i en fei, jfr. Aalsen og Heljos svar. Men, bevares, jeg har ikke noe i mot å spare 8000 kroner :-)

 

Nå har jeg kjørt en del etter at bugen oppstod 23. april, anslagsvis 10-15 turer på til sammen 150 km. Bilen har fungert prikkfritt siden. Det er derfor fristende å la det skure og gå litt til, og se an om feilen oppstår på ny. Samtidig er det litt kjipt om feilen inntreffer på ny en dag jeg er på langtur.

 

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du hadde rett allikevel; I følge Møller var dette en 2-timersjobb. Ser ut som SnapDrive ikke helt visste hva de drev med (men da var det ryddig av dem å kaste inn håndkledet).

 

I samråd med Møller-fyren bestemte jeg meg for å la det skure og gå, og håpe dette var en "hikke". Hvis det skulle skje igjen, skulle jeg forsøke med å løsne minuspolen på batteriet. Det kunne gjøre at elektronikken nullstilte seg.

 

Konklusjon: Jeg kjører på og håper på det beste. Hvis feilen oppstår på ny, booker jeg time på Møller.

 

Takk for innspill fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det viste seg at bilen fortsatt ikke tålte vann. Jeg booket derfor time hos Møller på Ryen. At gasspedalen tok kvelden hver gang det regnet, skyldtes trolig en dårlig pakning. Møller byttet derfor pakningen og foretok diverse tester. De tror at feilen nå er rettet, men tok et lite forbehold.

 

Jeg ble uansett imponert over Møller. Planen var opprinnelig at de skulle bruke to timer på feilsøking først, pålydende kr 2000,-. De ringte meg samme dag som bilen ble satt inn til reparasjon, og meddelte at de (trolig) hadde fikset hele greia. Regningen kom på 1639 kroner. De var særs servicevennlige fra A til Å. De ringer og foklarer nøye hva de skal gjøre og, i etterkant, hva de har gjort. De spør om du har månedskort på t-banen. I motsatt fall spanderer de to billetter. Summa summarum et meget bra totalinntrykk.

 

Håper nå at bilen er både vannavvisende og -tett, og at den oppfører seg eksemplarisk fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår