Gå til innhold

tannpirker

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om tannpirker

  • Bursdag 03/01/1914

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Passat
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Motor (eks 1.6)
    1,9 TDI
  • Fylke
    Hedmark

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

tannpirker's Achievements

  1. Tjenare Opel-verkstedet forsøkte en quick fix med tettemiddel. Beklageligvis hjalp det ikke. Etter et par uker var kaldluften borte. Alternativet var da visstnok å bytte hele kompressoren (?), et 10 000-kronersinngrep. Å kjøpe en brukt del på et bilopphuggeri var visstnok ingen god idé, da kompressoren ikke tålte å oppbevares utenfor AC-systemet. Pakningene ble da ødelagte, og lekkasjer ville oppstå på ny, mente Opel-folkene. 10 000 kroner er mye penger, og jeg er da interessert i finne alternative løsninger. Kjøpe (ny) del på nettet? (Hvordan kan jeg da være 100 % sikker på å få korrekt del?) Få det utført i Sverige? (Er det 5000 kroner som er tollgrensen? Det skal vel litt til å få det gjort for den prisen kanskje?) Andre løsninger? På forhånd takk for innspill.
  2. Hei I forbindelse med kjøp av en 2005 Opel Astra, har jeg vært litt for lite årvåken, og endt opp med mindre tilbehør enn det jeg trodde jeg hadde fått. Bildene av bilen var tatt mens det fortsatt var grønt. Det satt derfor pene sommerhjul på bilen (18" fikk jeg vite i dag, men jeg trodde det var 17"). Da jeg prøvekjørte og senere kjøpte bilen i desember, var det byttet til 17" vinterhjul. Ettersom det på annonsen er huket av for følgende: * Lettmet. felg sommer * Lettmet. felg vinter * Vinterhjul ... antok jeg at (sommer-)hjulene på bildene fulgte med. Da jeg hentet/kjøpte bilen, åpnet vi faktisk bakluken og jeg så det lå fire dekk/hjul der - i dekkplastposer. Komisk nok så jeg ikke at det var fire dekk og ikke fire hjul. Da jeg et par dager senere skulle bære hjulene inn i boden, var de veeeldig lette... Da jeg etter hvert tok en titt på dekkene, viste det seg at to av dekkene var nedslitte. De to øvrige var bra, men de var ikke samme merke + at det ene var 225 mm bredt og det andre 245 mm. I annonsen stod det at "(...)Dekkene er gode og lettmetallfelgene.(...)" Vinterdekkene er for øvrig gode. Selger er polsk og snakker/skriver litt stakato norsk. Kommunikasjonen blir derfor litt skrantende. Han er for øvrig en hyggelig kar, men vi har nok et litt ulikt syn på hvordan man skriver en annonse... Selger har nå gått med på å gi meg fire gode dekk, i.h.t. annonsen, og levere dem hos meg. Han sier at - Felgene på bildene var satt på for bildets skyld... - Felgene kan brukes både på sommer og vinter (sant nok, men da må jeg innom et dekkverksted to ganger i året), og at det er grunnen til at han utformet annonsen som han gjorde. Jeg mener at han også skylder meg fire felger. Der er han ikke villig til å komme meg i møte. På kontrakten står det at det følger med 4 dekk. Ettersom den gjengse nordmann sliter med forskjellen på felg, dekk og hjul, antok jeg at en polakk gjorde det samme. Det var selvsagt sløvt av meg å ikke sjekke nærmere, men gjort er gjort. Spørsmålet er om jeg har grunnlag for å opprette en forbrukersak, eller om kontrakten besegler min skjebne i så måte. Jeg kan være heldig og finne fire fine felger på Finn for en rimelig penge, men hvis jeg må kjøpe nye felger, blir det fort litt mer kostbart. Bør jeg følge opp "felgproblematikken" her, eller ta mangelen på fire felger på min egen kappe fordi jeg har vært sløv? Beklager lang prosa...
  3. Tjenare. Herren har i dag en 5-dørs passat. Jeg skal bytte til en Golf IV. Jeg ser primært etter 3-dørs, for å unngå å måtte glane rett inn i dørstolpen. Golfen er jo mindre, men er "kupeforholdene" foran nevneverdig mindre enn i Passaten? Vil jeg sitte lengre bak med hensyn til dørstolpen, i en Golf enn i en Passat? På forhånd tængs!
  4. Mornings Jeg oppdaget nylig at det "boblet" under gummilisten øverst på døren/nederst på vinduet på min '98 Passat. Listen på døren på passasjersiden hadde en liten schwung på seg (som i at noen hadde prøvd å åpne den uten nøkkel) da jeg kjøpte den for 6 år siden, så jeg antar dette kan ha bidratt til gruffet. Det er dog også litt antydninger under gummilisten på bakdøren, men på førersiden ser det fint ut. Jeg bendet ut listen litt, og under der var det mye flatbrød. Jeg har fjernet litt smårust på mine tidligere biler, men ovennevnte rust er på et litt mer ukurant sted, så jeg tviler på at dette er noe jeg klarer å fikse selv. I så fall - hvor mye må jeg regne med å betale (hvitt) for å få dette utbedret? Noen som kan anbefale et "rustfjerningssted" i Oslo-området? (Dette er altså ikke gummilisten midt på døren, men listen mellom dør og vindu nederst på vinduet.)
  5. Det viste seg at bilen fortsatt ikke tålte vann. Jeg booket derfor time hos Møller på Ryen. At gasspedalen tok kvelden hver gang det regnet, skyldtes trolig en dårlig pakning. Møller byttet derfor pakningen og foretok diverse tester. De tror at feilen nå er rettet, men tok et lite forbehold. Jeg ble uansett imponert over Møller. Planen var opprinnelig at de skulle bruke to timer på feilsøking først, pålydende kr 2000,-. De ringte meg samme dag som bilen ble satt inn til reparasjon, og meddelte at de (trolig) hadde fikset hele greia. Regningen kom på 1639 kroner. De var særs servicevennlige fra A til Å. De ringer og foklarer nøye hva de skal gjøre og, i etterkant, hva de har gjort. De spør om du har månedskort på t-banen. I motsatt fall spanderer de to billetter. Summa summarum et meget bra totalinntrykk. Håper nå at bilen er både vannavvisende og -tett, og at den oppfører seg eksemplarisk fremover.
  6. Mulig du hadde rett allikevel; I følge Møller var dette en 2-timersjobb. Ser ut som SnapDrive ikke helt visste hva de drev med (men da var det ryddig av dem å kaste inn håndkledet). I samråd med Møller-fyren bestemte jeg meg for å la det skure og gå, og håpe dette var en "hikke". Hvis det skulle skje igjen, skulle jeg forsøke med å løsne minuspolen på batteriet. Det kunne gjøre at elektronikken nullstilte seg. Konklusjon: Jeg kjører på og håper på det beste. Hvis feilen oppstår på ny, booker jeg time på Møller. Takk for innspill fra alle.
  7. SnapDrive skulle bakom instrumentpanelet for å bytte duppeditten. Da de fant ut at hele dashbordet må demonteres, ombestemte de seg. De ba meg ta kontakt med Møller. De skulle ringe meg tilbake i dag, men jeg har ikke hørt noe ennå. Jeg purrer på dem 18. mai. Ettersom dette var en del som normalt ikke klikker, er den i følge SnapDrive plassert på et såpass kronglete sted. Jeg stiller meg derfor litt spørrende til at dette skal være gjort i en fei, jfr. Aalsen og Heljos svar. Men, bevares, jeg har ikke noe i mot å spare 8000 kroner :-) Nå har jeg kjørt en del etter at bugen oppstod 23. april, anslagsvis 10-15 turer på til sammen 150 km. Bilen har fungert prikkfritt siden. Det er derfor fristende å la det skure og gå litt til, og se an om feilen oppstår på ny. Samtidig er det litt kjipt om feilen inntreffer på ny en dag jeg er på langtur. Noen flere forslag?
  8. Konklusjon: SnapDrive har feilsøkt og kommet fram til at det er gasspedalstillingsgiveren (fint ord!) som er kaputt. Den koster ikke mindre enn 4500 kroner + mva, så totalen kommer på 8500 kroner. Noe skal man bruke pengene på...
  9. Jeg var nede i kjelleren og testet på nytt nå, halvannen time etter jeg parkerte. Nå fungerer gassen igjen. Jeg har allerede bestilt time på verksted i morra, så da får vi håpe det ikke er svindyrt å fikse.
  10. Gasspedalen sluttet rett og slett å fungere i stad. Jeg hadde kjørt en mil og akkurat svingt av hovedvegen. Da jeg skulle kjøre inn på en sideveg, var'n helt dau. Motoren går jo, så jeg kom meg den siste kilometeren til jobb på tomgang. For øvrig går motoren nå litt høyere på tomgang enn den pleier. 1000-1100 omdreininger, mot normalt ca. 700. (Det var forsåvidt praktisk...) Jeg stoppet motoren og startet på ny, uten at det hjalp. Det er regnvær i dag, men jeg aner ikke om dette er vannrelatert. Bilen var på verksted for et par måneder siden, for demontering og smøring av vindusviskerne. Ellers har det ikke vært noen "inngrep" i motorrommet siden jeg byttet registrerreim for et par år siden. Er det noen som aner hva dette kan være?
  11. Jeg har en '98 VW Passat. De forrige hjulene ble stjålet, så nå må jeg handle nye. På finn.no har jeg funnet noen alternativer, men jeg er litt usikker på om de passer. Boltsirkel er 5 x 112 mm og dekkdimensjon som på mine forrige (205x55x16), men er det ensbetydende med at de passer? Innpress og felgbredde står det sjelden noe om i annonsene (ei heller vet jeg hva som er originalt på min VW), men kan jeg anta at hjulet passer hvis boltsirkel og dekkdimensjon er det jeg skal ha? På forhånd takk for svar.
  12. Skal sjekke. Instruksjonsboka er på tysk (importbil), så der er det lite å hente for meg :-)
  13. Så vidt jeg kan se, er det bare fjernlyset som brukes av H4-pæra. Når jeg ikke har fjernlys, er den indre reflektoren mørk/slukket.
  14. På lørdag mistet jeg et nærlys, og i går gikk nr. 2. Ikke uvanlig at ei pære går, men jeg syntes det var pussig at begge gikk bortimot samtidig. Da det var 2 reflektorer - en 60/55W-pære i den ene og at parklyset fungerte i den andre, antok jeg H4-pæra i reflektor nr. 1 (sett fra midten) var roten til ondet. Pæra ble byttet, men nærlyset uteble. Kun park- og fulltlys fungerte. Antok da at sikringene hadde gått, men det var et blindspor. Jeg tok en titt på den andre reflektoren, og nappet ut pæra som jeg antok var parklyspæra. Hm, den var da diger, tenkte jeg. Ved nærmere øyesyn var den på 55W, og da ante det meg at vi nærmet oss løsningen. H7-pæra viste seg å være synderen i begge tilfeller. Mitt spørsmål blir da: Hvorfor har jeg ikke nærlys på H4-pærene, all den tid det tross alt er en 60/55W-pære? Det vil jo si at pæra bare blir "halvt benyttet". Reflektor nr. 1 (H4-pæra) går da på fjernlys, mens reflektor nr. 2 (H7-pæra) går på nærlyset. (Og så sitter det vel en liten pære for parklyset i samme reflektor). Er dette riktig? En ukyndig bilist kan jo bli forvirret av mindre :-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår