Gå til innhold

Symptomer ved defekte dempere?

Ranger emnet


hwfarmer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 92' Nissan Sunny som begynner å bli litt hard over humpene, jeg er litt usikker, men lurte bare på om det kan være bare demperne eller hva er som regel symptomene på dette?

 

EN annen ting;

Når bilen er kald og jeg starter den så "hyler" den litt i kanskje 30 sec helt til jeg drar på litt også forsvinner det, jeg opplever også samme "hylelyden" om jeg legger HELT over med rattet og holder det der, hva kan dette være?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Gyng på bilen over hvert hjul ved å bruke kroppsvekta, etter at bilen er presset ned skal den opp/ned/stoppe. Gynger den mer enn det eller om den ikke gynger i heletatt er demperne sannsynligvis defekte.

 

2. "Hylinga" er vell kanskje viftereima di som slurer tenker jeg. Lyden du får ved fullt rattutslag er servopumpa di som jobber for harde livet fordi du prøver å presse den til å svinge mer enn bilen klarer, så dette fikser du enkelt ved å svinge LITT mindre enn max rattutslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Når jeg presser bilen ned over hvert enkelt hjul så spretter bilen raskt opp igjen og jeg hører en sånn "hydraulisk" lyd som jeg vil anta det skal høres av en demper. Altså bilen spretter rett opp igjen, men jeg synes den vugger litt etter at den egentlig har "stoppet", men dette er ikke veldig mye.

 

2.

Sprayet på litt silikon og det har nå gitt seg foreløpig, skal nok se til å bytte reimer da.. Hørte et kan være lurt å sjekke oljestanden på servoen om man hører slike lyder? Men det er vel som du sier, ikke verre enn å ungå maks rattutslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kjørte litt over mindre dumper i ca. 40-50km/t Det kommer en slags høylytt brumming/buldring og det er ganske så hard påkjenning i hele bilen, ingen behagelig opplevelse, men det er samtidig ingen typiske klakke/slag lyd sånn som at en stabstag foring hadde gått, Veldig vanskelig og forklare.. Er det noen foringer/lager sammen med dempere/fjør som er nyttig å skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Gyng på bilen over hvert hjul ved å bruke kroppsvekta, etter at bilen er presset ned skal den opp/ned/stoppe. Gynger den mer enn det eller om den ikke gynger i heletatt er demperne sannsynligvis defekte.

 

Nye (gode) dempere gynger ikke i det hele tatt, går tilbake til utgangsposisjon og stopper der ;

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Når jeg presser bilen ned over hvert enkelt hjul så spretter bilen raskt opp igjen og jeg hører en sånn "hydraulisk" lyd som jeg vil anta det skal høres av en demper. Altså bilen spretter rett opp igjen, men jeg synes den vugger litt etter at den egentlig har "stoppet", men dette er ikke veldig mye.

 

2.

Sprayet på litt silikon og det har nå gitt seg foreløpig, skal nok se til å bytte reimer da.. Hørte et kan være lurt å sjekke oljestanden på servoen om man hører slike lyder? Men det er vel som du sier, ikke verre enn å ungå maks rattutslag :)

 

Spraya du på SILIKON??? Silikonspray gjør det glattere, mye glattere. Da slurer reimene enda mer, du hører det bare ikke. Dette kan få kjipe konsekvenser, og kan være vanskelig å få av igjen. Med mindre det er reimspray du har brukt da :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat ja, begynte å lure litt der :) Bytt reima ja, fort gjort. Dempere og fjærer byttes helst samtidig, ihvertfall hvis begge deler er like gamle(vanlig). Enkelt å bytte bak, litt vanskeligere foran. Du vil trenge et verktøy for å komprimere fjærene så du får de ut, i tillegg til pipesett og slikt såklart...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår