Gå til innhold

Bremse problem på toyota`n til venninna mi

Ranger emnet


tittigulle

Anbefalte innlegg

hei hei..

jeg har sagt ja til å få bilen til venninna mi igjenom EU konroll.. Da jeg sa ja så var det lissom ikke så mye som skulle til føre EU ok.. men så fikk jeg mangellappen og det er jo noe kødd med bremsene.. er det noen som har noen tips ang bremsene?

og hvor er det billigst å kjøpe deler?

det er en toyota corolla XLI 93 mod

manglene på eu er:

1.Bremsepedalvandring for stor

2.Bemserør svekket pga rust bak

3.Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større en 30% av høyeste verdi bak

4.Forskjell i bremsekraft større en 50% av høyeste verdi

5.Parkbrems for dårlig bremsevirkning

6.Utslitte pusserblader

7.Parkeringslys defekt venstre forran

8.Skiltlys mangler

9.Stor slakk i kuler forran,høyre side

10.Støtdemper,dårlig virkning venstre bak

11.Defekthjullager,venstre forran

 

Ja... jeg har aldri skrudd på toyota før men mangel nr:6,7,8 og 10.. er jo helt greie..

Og jeg tror nr:1,2,3 og 4 hører sammen,eller??? og kanskje nr 5

Kan mann bytte hjullager selv på disse bila el må mann ha presse?

nr 9 er jo stabilistator staget tenker jeg..

Men jeg er litt bekymret over detta bremse greiene.. har ikke begynt å skru på bilen enda ,er det noen som har noen tips ang det det?

det er lov å bruke hue ,selv om det gjør vondt.......

ford mondeo.96 mod(solgt)

bmw 230i,86 modjobber med saken.bmw 525ia(bruksbil og gull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT av bremser bak må skiftes ut, bånd, sylindere, muligens wire og muligens selve tromlene. Også har vi bremserør, dette må du ha spesialverktøy til. Flenseverktøy også må du ha riktige muttere med riktige gjenger til bilen. Å begynne og røre på opprusta bremserør kan føre til mye spenende. Er nok sansynligvis presset hjullager foran så da må du ha presse også må du demontere hele spindelen. Slakk i kuler er sikkert bærekule, denne er grei å skifte om det ikke er fullstendig opprusta.

 

Som han over her skrev, kjøp ny bil. Dette er ikke lette oppgaver du gjør i garasjen hjemme. Prislappen for å gjøre dette på verksted vil bli over 10 tusen. Har også god erfaring med gammel japsebil at om du rører noe der så fører det til mer, dvs knekte skruer osv. Jeg ønsker deg lykke til med alt vannet du har tatt over hodet :P

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da............ ikke si sånn da...

hva tror du feilen er?

feilern er sikkert hull i bremserøra bak , dei må byttest demper bak på venstre side må byttest , hondbrekket må strammes, hjullager fremme venstre side må byttest og noen stag og foringer må nokk byttest fremme på høgre side + vindussviskere da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du Tommy1033 skriver det på den måten så høres det ikke så ille ut...

viss jeg begynner med å se etter lekasje evt skader på bremserøret og finner det så er vel mange av problema løst og kostnadene senket..

finner jeg ikke noe så får jeg vel heller si i fra meg oppdraget...

det er lov å bruke hue ,selv om det gjør vondt.......

ford mondeo.96 mod(solgt)

bmw 230i,86 modjobber med saken.bmw 525ia(bruksbil og gull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lav pedal kan også være at bremsebåndene bak ligger for langt unna trommelen pga at selvjusteringa sitter fast. Ta av tromlene og sjekk tilstand på selve båndene og trommelen. Er belegget og trommel ok demonterer du en side og rengjør godt, samt smører opp alle beveglige deler. Ta også en titt under gummien på hjulsylindrene for ev lekkasje. Få en annen til å dra litt i håndbremsen for å kontrollere wiren. Hvis hverken bånd eller tromler er slitt, og sylindrene er tette trenger ikke dette koste noe i det hel tatt. Og om du trenger nye bånd og/eller hjulsylindre å er det ikke noen økonomisk ruin det heller. Men må du i tilegg ha nye tromler og wire begynner det å koste.

 

Men ta av tromlene først, og se hva som trengs.

 

Vet ikke helt hvordan det ser ut bak der med bremserør, men du får kjøpt ferdige rør til mange biler, og du får kjøpt forskjellige lengder, med ferdige nipler, som du kan bøye til selv hos f.eks Biltema.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk... da ser jeg litt lysere på jobben .. men jeg må vel rydde en dag i garasjen før jeg begynner,alt mulig er jo lagra der for vinteren... Og jeg hater å måtte lete etter verktøy mens jeg skrur

det er lov å bruke hue ,selv om det gjør vondt.......

ford mondeo.96 mod(solgt)

bmw 230i,86 modjobber med saken.bmw 525ia(bruksbil og gull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår