Gå til innhold

Motorolje fra Europris

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til jesper1201: Hvis jeg har utrykt meg som om at det var oljen som var årsaken til problemet så beklager jeg det. Var kun å opplyse om data på et oljeprodukt.

 

Nei, du uttrykte deg ikke slik så er ikke noe og beklage.

Men det er vanskelig og kjøpe olje i dag som ikke har samme eller høyere spesifikasjoner som Opel krevde i 1996 :)

 

Men jeg ville igjen bare påpeke at det ikke var oljen som var problemet slik at trådstarter ikke blir forvirret :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du uttrykte deg ikke slik så er ikke noe og beklage.

Men det er vanskelig og kjøpe olje i dag som ikke har samme eller høyere spesifikasjoner som Opel krevde i 1996 :)

 

Men jeg ville igjen bare påpeke at det ikke var oljen som var problemet slik at trådstarter ikke blir forvirret :)

 

Er helt enig med deg. Er bare det at trådstarter var skeptisk til oljen han kjøpte på europris han stilte et stort spørsmåltegn ved kvaliteten,derfor prøvde jeg å opplyse han om at 10W40 ikke sier noe om kvalitet men viskositet.

 

Det er vanskelig å få feil olje men det er faktisk mulig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr.idag så er det vel vanskelig om ikke umulig å finne en olje som ikke passer til di fleste biler. Hverken Europris, Biltema, Statoil eller noen andre vil begynne å erstatte motorer som er havarerte om det kan bevises at det er pga olja som er fyllt på bilen. Nå kan man greit nok ikke forvente at folk på en bensinstasjon eller på Europris faktisk har inngående kunnskaper på oljen dem selger, foruten at dem tror den er mer enn bra nok til en hver bil ;)

 

Derfor liker jeg best å kjøpe olje av ett firma med litt mer inngående kunnskaper om olje ;)

Er vel sikkert derfor jeg kjører 5mil for å kjøpe Pennzoil olje til bilene.

 

Nei, det er vel avgjort at det blir en kompresjonstest så fort jeg får kommet meg til plassen hvor alt verktøyet mitt ligger.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total er en stor fransk oljeprodusent, i motsetning den Norske oljeprodusenten blir Total faktsik fyllt på nye biler på fabrikk.

Total kjøpte opp både Fina og Elf, det sier litt om størrelsen og seriøsiteten.

 

Så at oljen er en drittolje er nok en dårlig Teori.

 

Dog kan den nok ha andre egenskaper enn de som er ønsket i din bil, og behøver ikke nødvendigvis være den beste olja for bilen din.

 

Dog for en `96 opel tror jeg nok oljen er bra nok.

 

Til min `84 Ford med støtstenger er den nok ikke det beste, sist kjøpte jeg olje på biltema som tilfredstillte SJ, mere moderne olje ødelegger gamle motorer med støtstenger og "flat-tappet-cam" visstnok.

 

Nyeste API standard for bensin er forøvrig SN, ikke SL

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fælt på hvordan dem mener at enhver person skal vite slike ting. Det er da så mange som bare kjøper olje hos f.eks Biltema pga prisen, og det fungerer da i di fleste tilfeller det. Jeg har i hvertfall ikke noe dårlig er faring med den olja.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja både på biltema, europris felleskjøpet og coop er bra nok for de fleste, velg viskositet og API/ACEA-rating i hht. bilens instruksjonbok så går det nok bra, men man kjører ikke 30k på en billig olje, ærlig talt gjør man ikke det med noen olje om man har litt vett i hodet.

 

Generelt sett så er høyere API-rating synonymt med bedre olje, men i dag legger de vekt på andre ting enn de gjorde for 20 år siden, i dag er miljø og forurensing mere viktig enn motorens holdbarhet, derfor er det mye mindre sink og fosfor i oljen, men eldre motorer kan være litt kresne på akkurat det, da snakker vi typisk støtstangsmotorer eller motorer som er grovt bygget i god gammel stil.

En `96 opel kommer neppe i denne kategorien og kan med god samvittighet kjøres på API SN om man så vil.

 

Gamle V8, støtstangsmotorer og eks. ford OHC er motorer som vil slite med moderne olje, og da spesielt ventilsystemet.

 

Tilbake til topic

Det høres ut som du har fått en eller annen form for motorhavari, kan være toppakning, stempel, stempelringer, og kanskje til og med elektronisk, hva er ikke godt og si over nettet. Om dette har noe med havari å gjøre har jeg vondt for å tro, men skal jo ikke utelukke noe.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vente til over helga med å se på det. Skal få skrudd litt på en annen bil jeg har, så da kan jeg også ta en kompresjonstest av denne Opelen og se hva den sier. Håper at toppakningen er det værste som har skjedd.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen folkens.

Jeg har ikke ligget helt på latsiden, selv om jeg ikke har skrevet noe mer. Har bemerket meg det at bilen ryker mye mindre nå enn den gjorde en stund. Har ikke peilet olje på den ennå, så kan ikke si noe om hvor mye det er igjen på motor. Det skal også sies at det ikke finnes noe tegn til lekkasje, så jeg vil nok anta den ikke er tom i hvertfall.

 

Har ei mistanke om at det er LMM som kødder med meg. Dette skal visstnok være en sykdom på disse motorene etter det jeg har blitt fortalt en gang før. Har også fått høre at det skal sitte en liten tapp i slangen til LMM som jeg kan rense med sprit, da det i mange tilfeller bare kan være litt møkk som gjør at den fjusker.

 

Bilen går ellers som den skal, riktig mengde frostvæske, måleren går opp til mormal temperatur osv osv. Ser ikke ut til at det skulle være noe feil med bilen i det hele tatt.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja både på biltema, europris felleskjøpet og coop er bra nok for de fleste, velg viskositet og API/ACEA-rating i hht. bilens instruksjonbok så går det nok bra, men man kjører ikke 30k på en billig olje, ærlig talt gjør man ikke det med noen olje om man har litt vett i hodet.

Generelt sett så er høyere API-rating synonymt med bedre olje, men i dag legger de vekt på andre ting enn de gjorde for 20 år siden, i dag er miljø og forurensing mere viktig enn motorens holdbarhet, derfor er det mye mindre sink og fosfor i oljen, men eldre motorer kan være litt kresne på akkurat det, da snakker vi typisk støtstangsmotorer eller motorer som er grovt bygget i god gammel stil.

 

Så enig, så enig :) Mange tror at jo lenger man kommer ut i alfabetet på bokstaven bak API S(-) desto bedre er oljen. Sannheten er vel omtrent den stikk motsatte med tanke på motorslitasje, jo lavere bokstav, desto bedre smøreegenskaper har oljen. På den annen side bør en olje med lav API-grad skiftes oftere da mengden sink/fosfor avtar raskere under bruk. Eldre motorer bør ha ~1500 ppm med sink/fosfor når den er ny, en longlife API SL-olje har ofte 600 ppm ;)

Sink/fosfor er sterkt redusert i oljen siden den skader katalysatoren dersom motoren bruker olje. Som Einar sier, redusert av miljøhensyn, noe som sterkt går ut over motorens levetid.

 

BTW; Hvor er liker-kanppen?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: Hva menes med ppm?

Finnes det forresten en infoguide om riktig type olje for "din bil" her inne? Hadde vel ikke vært dumt det heller, da det er mange som kun kjøper olje på f.eks Biltema pga prisen.

 

Pratet med han som har agentur på Pennzoil olje her i distriktet. Han fortalte at Biltema kjøper olje på anbud. Dem setter visse krav til oljen og kvaliteten, så går dem for best pris på f.eks 300.000 liter. På denne måten så er det jo umulig for oss vanlige å vite om det er Statoil, Shell, Esso eller noen andre som har levert oljen da. Også om det da i det hele tatt er fra samme plass om du f.eks kjøper 2stk 4litere med olje hos Biltema. :wonder:

 

Edit: Liker knappen tror jeg kommer og går litt som den selv vil. Lurer på om den er ansatt til dagtidsjobb bare. 07:00-15:00 :P

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford OHC er motorer som vil slite med moderne olje, og da spesielt ventilsystemet.

 

Bare for å ha spurt. Hva slags olje er anbefalt på Ford sine ohc motorer? Regner med du da sikert til standard 2.0 Lat som den kalles her i bygda, eller forgasser som det så fint heter på fagspråket ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ppm = parts pr million, altså måleenhet for hvor mye sink/fosfor det er i oljen.

Såvidt jeg vet er det ingen oljeguide her inne, gjerne like greit siden det finnes like mange oljetypeanbefalinger som det finnes oljetyper. Tråder som omhandler hvilken olje som er "best" ender som regel bare opp med krangling og vas ;)

Biltema sin olje var nok fra Statoil før, om den er det ennå skal være usagt. Uansett er den nok ikke noe dårligere enn bensinstasjon-olje. Pennzoil (Racing) er den oljen som har definitivt mest sink/fosfor, ca 1900 ppm. Tar jeg ikke feil så har Dynocat (Nopenco) nest mest, ca 1300 ppm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velox Motor og Håvard Kvikerud (som har agentur på denne oljen her i distriktet) kunne i hvertfall bekrefte at Pennzoil hadde mest aditiver i oljen. Sjekket ut en gang for en tid tilbake hva dette var, men det er nå glemt.

 

Edit: Ett kjapt søk på google endte med denne linken: http://www.apcpettersen.com/Spillolje.htm

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår