Gå til innhold

2004 A4 (B6), 1.8TQ S-line - feilkilde til lugging?

Ranger emnet


El-Thorre

Anbefalte innlegg

Bilen har gått i overkant av 100000km og ble for rundt ett år siden skiftet coil, om ikke coil(er).

 

Har kjørt med BSR-mapping (stage 1) i ca 2000km nå og det er antydninger til lugging av og til ved kraftig gasspådrag. Virker som den lugger både når den er kald, men også ved riktig arbeidstemperatur.

Etter at bilen ble "chippet" ble det også valgt å fylle 98 blyfri.

 

PS! Har valgt å fylle 95 blyfri nå og foreløpig har det ikke vært lugging.

 

PS! Har lest av ECU, men ingen feilkoder ligger i minnet.

 

Mine spørsmål er da:

 

1. Hvor ofte skal det være behov for å bytte coiler og er dette mest sannsynlig feilkilden til mitt problem?

 

2. Kan bensintypen spille noen rolle, slik som nevnt over (annet enn tapt effekt ved 95 kontra 98)?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fast intervall for skifte av coiler, disse skiftes når de feiler.

98-oktan har høyere bankefasthet enn 95-oktan, altså tåler tidligere tenning uten tenningsbank. 98-oktan gir også mer "energi" pr liter enn 95-oktan, noe som gir en anelse lavere forbruk/høyere effekt ved riktig tenning.

Siden bilen lugger så er det tvilsomt at dette skyldes for høyt ladetrykk, motoren ville da gått i nødmodus med tilhørende varsellys og feilkode. Coil(er) kan være ditt problem, eller LMM. Eller så enkelt som at tennpluggene bør byttes.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke luftfilter har du i bilen din?

Jeg hadde også dette problemet når jeg kjørte med K&N filer. Luft filer som skal oljes er ikke så bra til denne motoren da LMM ligger ganske nær selve filtret og olje fra filtret kan bli dratt inn i LMM.

 

Du kan jo også prøve å måle LMM med VCDS. Vet ikke hvilke verdier BSR skal gi men du bør vel ligge en plass mellom 160-170g/s med K03?

(jeg har K04 turbo i min og ligger på 197g/s)

 

Logg også turbo trykket og se om forventet trykk er det samme som trykket turbo lader.

Så kan du jo prøve å logge tennings bank på hver sylinder. Bilen bør vel gjøre noen justeringer men justerings verdiene bør synke ved høyere turtall. Du bør vel ikke overstige justering på over 4-6 med BSR? Ved bruk av 98 oktan skal du se mindre justeringer en ved bruk av 95.

Se også på temperatur etter intercooler (AIT). Jo høyere temp du får jo mer tennings bank vil du få.

Og til slutt se på Landa sensor om den får for mye eller for lite drivstoff.

 

Målingene bør gjøres i 3. eller 4. gir hvor du gir bånn gass fra ca. 2000rpm og opp til rød linja. (4. gir vil nok gi for høy hastighet i forhold til norske veier så 3. gir er nok et bra utgangs punkt)

 

Alt dette er bare noe jeg har lest på div. forum og har ikke logget alt selv på min bil. Regner med det er mange her som leser og kan korrigere meg dersom jeg tar feil.

 

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar morphola, selv om det nok for mine kunnskaper om bil, er vel i overkant omfattende :P

 

Alt annet i bilen er orginalt, glemte kanskje å nevne det tidligere.

 

No offence, men starter med elimineringsmetoden som beskrevet av quattro73. Hvis ikke dette hjelper vil jeg forsøke dine forslag :)

 

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hvilke luftfilter har du i bilen din?

Jeg hadde også dette problemet når jeg kjørte med K&N filer. Luft filer som skal oljes er ikke så bra til denne motoren da LMM ligger ganske nær selve filtret og olje fra filtret kan bli dratt inn i LMM.

 

Du kan jo også prøve å måle LMM med VCDS. Vet ikke hvilke verdier BSR skal gi men du bør vel ligge en plass mellom 160-170g/s med K03?

(jeg har K04 turbo i min og ligger på 197g/s)

 

Logg også turbo trykket og se om forventet trykk er det samme som trykket turbo lader.

Så kan du jo prøve å logge tennings bank på hver sylinder. Bilen bør vel gjøre noen justeringer men justerings verdiene bør synke ved høyere turtall. Du bør vel ikke overstige justering på over 4-6 med BSR? Ved bruk av 98 oktan skal du se mindre justeringer en ved bruk av 95.

Se også på temperatur etter intercooler (AIT). Jo høyere temp du får jo mer tennings bank vil du få.

Og til slutt se på Landa sensor om den får for mye eller for lite drivstoff.

 

Målingene bør gjøres i 3. eller 4. gir hvor du gir bånn gass fra ca. 2000rpm og opp til rød linja. (4. gir vil nok gi for høy hastighet i forhold til norske veier så 3. gir er nok et bra utgangs punkt)

 

Alt dette er bare noe jeg har lest på div. forum og har ikke logget alt selv på min bil. Regner med det er mange her som leser og kan korrigere meg dersom jeg tar feil.

 

 

mvh,

 

Nå har jeg gjort følgende:

 

- Byttet coil mellom cyl 1 og 2.

- Logget MAF til 137g/s som maks i 3. gir.

 

Luggingen har avtatt, men er tilbake rett som det er. Du nevnte at jeg kanskje burde ligge på 160-170g/s. Hvor mye "off" er normalt?

 

Mvh

Lars Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort følgende:

 

- Byttet coil mellom cyl 1 og 2.

- Logget MAF til 137g/s som maks i 3. gir.

 

Luggingen har avtatt, men er tilbake rett som det er. Du nevnte at jeg kanskje burde ligge på 160-170g/s. Hvor mye "off" er normalt?

 

Mvh

Lars Thore

 

160-170g/s er noe jeg leste at en K03 kan klare. Om BSR ligger så høyt vet jeg ikke men du kan jo prøve å se om forventet trykk er det trykket turbo klarer å lade.

Vet du noe om hvor mange bar tuningen du har skal lade med? Er det 1 bar's tuning map kanskje?

Er det forresten lenge siden du har bytta luft filter på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160-170g/s er noe jeg leste at en K03 kan klare. Om BSR ligger så høyt vet jeg ikke men du kan jo prøve å se om forventet trykk er det trykket turbo klarer å lade.

Vet du noe om hvor mange bar tuningen du har skal lade med? Er det 1 bar's tuning map kanskje?

Er det forresten lenge siden du har bytta luft filter på bilen?

 

Luftfilter er ikke byttet i min tid (siste 6 mnd). Jeg skal se om jeg får hentet ut hva PPC-boksen legger inn av parametere ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nå har jeg gjort følgende:

 

- Byttet coil mellom cyl 1 og 2.

- Logget MAF til 137g/s som maks i 3. gir.

 

Luggingen har avtatt, men er tilbake rett som det er. Du nevnte at jeg kanskje burde ligge på 160-170g/s. Hvor mye "off" er normalt?

 

Mvh

Lars Thore

 

Feil fortsatt til stede. Målt følgende i dag:

 

MAF maks 141g/s

P0301 (cylinder 1) selv om coiler er flyttet fra 2 til 1.

Turbo lader 1,2 og antar at dette er nokså riktig i forhold til map fra BSR.

 

Skal forsøke å skifte tennplugger og se om problemet fortsatt vedvarer.

 

PS! Selve motorlyden på tunggang endrer seg fra god til "jukkete" og den lugger i alle mulige hastigheter og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår