Gå til innhold

2.3 AAR, thermobryter radiator?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Hvor på radiator sitter denne? må den tas underfra?

 

Renner det ut kjølevæske om jeg skal skifte den?

 

Bør ikke viftene starte når tempen er 100grader? Eller kanskje instrumentet viser litt for mye, den ligger på 95-100...ved kø litt over 100.

 

Skal snart skifte register, så da er det vel lurt å sette på ny org termostat i samme slengen når man har av kjølevannet.

 

:blunk:

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann koker ved 100*C ved 1 atmosfæres trykk, økes trykket til 2-2,4 atmosfære vil kokepunktet flytes oppover, usikker på hvor mye, men er vel kanskje snakk om kokepunkt rundt 140-150*C ved 1,4 bars overtrykk, det normale på en bil er 1,2-1,4 bars overtrykk i systemet ved varm motor.

 

Om man ser på det slik, så er det fullt mulig at du ikke har kommet til temperaturern som vifta skal starte ved enda, dog varierer dette veldig, så vifte-tempen kan være alt fra 85-110* for det jeg vet, om sensoren sitter i radiatoren, så bør man også være vel viten om at tempen i radiator er lavere enn i motor som du leser av på instrumentet ditt.

 

Dog skal man skifte den, så slipper man opp trykket i kjølesystemet(skru opp lokket, vente 1/2 min, skru det på igjen, så skrur man ut føleren og monterer ny, pass på tetningsskiva.

 

Litt vil det nok komme, men er du kjapp er det neppe vits å etterfylle væske en gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giveren ser ut som på bildet under og er plassert som vist på bildet ditt.

191959481C.jpg

 

Ja, det renner vann ut når denne skrus ut, men ikke stort mer enn innholdet i radiatoren. Det er også tappekran i motsatt ende av radiatoren, på undersiden (blå skrue).

Som Einar sier, termobryteren din trenger ikke være gåen. Radiatorviften skal ikke gå før vannet på radiatoren er over 100 grader. I tillegg til den elektriske viften har bilen din mekanisk vifte med viskosekopling.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke hørt den gå, bare derfor jeg stusset. Lukter heller ikke brent kjølevæske eller lignende...også kjørt langtur med køkjøring uten at den har kokt. Så tror egentlig at alt er OK.

 

Men hva kan skyldes at tempmåler aldri ligger på 90 ved kjøring? ligger stort sett mellom 97-100. Pga uorginal-billig tempgiver? Eller kanskje instrumentet viser feil....hmm..måle kjølevæska med tempmeter rett oppi tanken å sammenligne kanskje?

 

Hvordan lufter jeg systemet om radiator evt blir helt tømt?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt med den temperatur på 90 grader under kjøring. Litt feilvisning kan forekomme, men ikke under 80 eller over 100 grader. På min AAR starter kjølevifta når nåla bikker over 100 grader og viser jevnt 90 under kjøring. Å måle temp i tanken blir ikke sammenlignbart med temp i motoren.

Kjølesystemet er selvluftende - til en viss grad. Fyll opp på ekspansjonstanken og start motoern. La gå på høy tomgang og når termostaten åpner vil væskenivået synke umiddelbart. Etterfyll med en gang. Skru på lokket og kjør en tur, etterfyll om nødvendig når motoren er blitt kald.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå er det noe varmere ute, ved småkjøring rundt i Oslo viser tempmåler noen ganger 105. Uten at elektriske viften starter, så jeg antar egentlig at tempmåleren viser altfor mye? Siden den aldri er på 90.

 

Om thermobryteren var ødelagt ville vel viften gått heletiden? det gjorde den på min forrige c4 aar.....

 

thermostat må vel være ok, siden varmeapperatet virker så bra på vinteren.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å ja.....men nå har jeg lest litt i elsa.

 

Den sier thermobryteren virker følgende:

1st stage

on: 92...97 °C

off: 84...91 °C

2nd stage

on: 99...105 °C

off: 91...98 °C

 

 

.....så da har den 2 trinn. Når min motortemp ligger på ca 97-100+ pga varmen ute nå så burde vel gå? Ved tomgang kryper den over 100.

 

Så tror jeg må skifte bryteren for å se om det kan være løsningen. Om det viser seg at bryteren var defekt....vil motortempen gå ned da pga el-viften går og får ned tempen på motor?

 

thermostaten skal åpne på 87. fullt åpen på 102 sier elsa. Den må jo virke, siden varmeapperatet virket veldig bra i vinter.

 

Gøy å sett viseren stabil på 90grader. Men umulig å vite om det sitter org eller ettermarkeds thermostat på den.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at temp du avleser er målt på giveren framme på toppen mens termobryteren til vifta sitter nede på radiatoren. Temp her kan avvike en del. Uansett skal viften starte når motor går på tomgang en stund med driftsvarm motor. Når viften går så vil vannet i radiatoren bli kjølt ned, følgen av dette er at motortemp ikke vil overstige ~100 grader selv på tomgang.

Termostaten trenger ikke fungere for at du skal få varme i varmeapparatet, dette er i bypass av termostaten. Skift termobryter først du. Er du kjapp og har du den nye klar når den gamle tas ut så vil det ikke renne ut mer enn en dl ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryteren kostet 433kr på Møller :) Monterer den til helgen.

 

Men tenkte litt:

 

Tempgiver som gir signal til instrument, henter den signaler fra ecu? Eller får den signaler direkte fra Tempføler; kan Tempføler gi feil info? Om Tempføler er feill vil vel det påvirke motor, tungstartet etc. Motor starter alltid lettest som kald, men greit som varm også. Den starter lettest om jeg har litt gass på når jeg starter. Uten gassen må jeg dra 2sekunder lenger.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår