mysterio90 Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Hei. Har en Toyota Carina 96mod, kjørt ca 195 000km. Jeg tenker nå til sommeren å ta en road trip som innbærer at jeg kjører 4000km en vei. Blir det for risikabelt med en sånn eldre bil? Hva bør jeg tenke på kjøreturen? Skal jeg f.eks la bilen hvile hver 500km eller hver 6t? I tillegg har jeg 17 tommers dekk på den, hva bør jeg gjøre om jeg skulle være så uheldig og punktere under turen? Som norsk statsborger og eier av bilforsikring er det noen man kan kontakte hvis det skulle skje noe på veien, enten med meg eller bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Kan ikke helt se at den turen skulle by på problemer for hverken bilen eller motoren. Skift olje, oljefilter, luftfilter og tennplugger før avreise. Du har vel reservehjul du kan sette på om du punkterer? Dette duger til du får lappet dekket og satt det på igjen. Reiseforsikring skader ikke ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bellduck Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Komfortmessig ville jeg vel kanskje satt på noen mindre felger (les: mer dekk). Blir en litt mykere tur, selv om veiene nedover Europa kanskje ikke er så verst. :) (regner med det er der du skal?) Siter "Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected." Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mysterio90 Skrevet Desember 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Veiene er nok greie, skal til Øst-Europa.. Skal gjøre det quattro.. Takk for tipsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre93 Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Hvilken stand er bilen i? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det selv. Et verktøysett med litt forskjelligt, olje, vatn og reservehjul er vell det viktigste:) Stopper bilen er det vell bare å selge den som den står for 1500kr og ta flyet hjem:) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mysterio90 Skrevet Desember 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Hehe.. Har hatt bilen i 2 år og har aldri vært noe trøbbel med den...Men med tanke på antall km den har tilbakelagt nærmer tiden seg for å bytte toppakning, dette kommer jeg ikke til å gjøre før turen, noe å bekymre seg over? Lengste jeg har kjørt med den er vel tur/retur til Gøteborg fra Gardermoen. Gikk veldig fint det.. Verktøysett skal jeg nok ha med, men den vil neppe hjelpe noe stort når jeg har lite peiling på ting under panseret :D Et annet spørsmål: Ruta mi vil være sånn at jeg først kjører til Stockholm og tar fergen til Riga.Og videre inn til Russland enten ved grensen(uten å krysse) Ukraina eller kanskje kjører gjennom Ukraina og vider til Sochi. Hvordan er det for norske bilister på de veiene? Noe spesielle avgifter eller papirer som må fikses? Hvordan er bensinprisene langs ruta? Vi menn vet jo at forelskelse i sin første bil ikke bare er rykter, kan neppe selge den så lett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Hvorfor skifte toppakning? Bruker motoren vann eller lekker/svetter toppakningen? Om ingen av delene så er det bortkastet tid, arbeid og penger å skifte denne. Har aldri kjørt i den retning du skal, kan derfor ikke svare på om det er spesielle papirer du bør ha i orden. Bensinprisene vil uansett være rimeligere enn her hjemme, skal jo ikke så mye til ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mysterio90 Skrevet Desember 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Nei, som sagt ingenting feil med bilen og ingenting som lekker eller noe sånt.. Men har en nabo som har jobbet flere år hos Toyota, han sier at som regel på 210-220K km er det vanlig at toppakningen ryker på Carino modeller.. Men tenkte da at siden det er ikke så lenge til for meg bør jeg kanskje ordne det mens jeg er i utlandet, mye billigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 Handla en Corolla KE70 en gang og kjørte mot Nordkapp dagen etter, etterfylte såvidt olje.. Go for it..! :) Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet Desember 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2011 ville tatt reservehjulet heve de til pokkerivold viss de er sånn donut å tatt me et annet dekk som fungerer til å bruke til reservehjul ville også hatt med 1 kanne olje bensin og lappesett på boks i tilfelle :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2011 Er vel bare til å kjøre roligt og husk å ikke press bilen for mye på veier med tilnærmet fri fartsgrense.Du skal vel tilbake igjen og? ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Desember 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2011 Litt småverktøy kan lønne seg. Har kjørt lange turer Både med gammel Caravelle, Transit og BMW. Hovedsakelig i vest europa. Skikkelige dekk er vikitg, ikke ta noen gamle morkne med lite mønster. Før turen bytt gjerne olje og tennplugger ja. Men samtidig under turen er det vikig å sjekke at alle vesker er over minimumsnivået. Hvis du ikke pleier å kjøre hardt med bilen, så bør du være forsiktig i begynnelsen. Da avleiringer kan løsne.( i motoren) Kan også være lurt å sette seg inn i de enkelte lands trafikklover før du reiser. Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_H Skrevet Desember 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2011 Kjørte nesten 5000 km på 4 dager i nord i fjord sommer med en Transporter T4 2,5 TDI, første døgnet gikk det javnt 1600 km med minimalt med stopp. Bilen hadde da ca. 300 000 km på telleren, men godt vedlikeholdt og mye langkjørt. Hadde tenkt litt på hva bilen brukes til vanlig, kjører du 10 000 km med den ellers i året, hadde jeg tatt det pent ihvertfall i begynnelsen. Siter 2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen 1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn" X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Desember 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2011 Kjørt 8000km tur med en gammel dodge van en gang jeg, gikk greit det. Om bilen er i god stand, ikke har noen problemer nå, så vil det trolig ikke oppstå noe kritisk i løpet av turen. Sjekk at alt er på stell, bilen ikke bruker væske av noen typer osv. Om du har hatt bilen på langtur vet du også om det er noe som starter å fuske etter å ha kjørt i motorvei-hastigheter. Bytt reg-reim om den skal byttes på 200000 før du legger i vei, og ta også alt av viftereimer osv. Siden det er på sommeren, så kan det være lurt å se ekstra over kjølesystemet og evntuelt spyle gjennom radiator, da det vil være mer belastning på kjøling når du kommer lengre sør. Sjekk også for slakk og ulyder fra hjullager, og bytt disse før du drar om det skulle være det minste grunn til mistanke. Ellers er vanlig handverktøy fint å ha med om uhellet først skulle være ute. Siden bilen din er såpass vanlig er det vel heller ikke så vanskelig å få tak i deler på veien. Ville ikke lagt inn hvilepauser for bilen sin del, men kjør i det tempoet som passer deg, og hygg deg med turen :) Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.