Gå til innhold

Spørsmål om Årsavgift

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte en bil ca 1.3.2004. Tenkte jeg skulle vente med å registrere bilen til forrige eier har betalt årsavgifta, hvis han gjør det. Det er han som var registrert eier 1.1.2004.

 

Når tvinges årsavgiften inn med inkassotrusler osv fra tollvesenet??

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den forrige eieren klager kan han drøye det ut i borti mot et år!Og han kan selv da gi blaffen i å betale. I mens er jo bilen kommet på klippelisten.Er nok lurt å ta en tlf til forrrige eier å høre om han har tengt å betale.

 

Jeg solgte selv en bil 10 januar i fjor til Afrika eksport. Bilen ble eksportert og skiltene innlevert før 15. Mars.Likevel har jeg måttet betale årsavgiften!!Har klaget to ganger uten at det hjalp!Sinnsykt irriterende.Det var mye bedre med de gamle reglene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var slik nå at den som har hatt bilen på veien etter 1. januar er den som er pliktig til at årsavgiften/veiavgiften blir betalt. Med mindre noe annet blir spesifisert i den eventuelle kjøpskontrakten.

 

Har nå hvertfall forstått det slik. Kan godt tenkes jeg har feil. Kjempegreit hvis noen sier fra om jeg har det?! Greit å være klar over slikt synes jeg....

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxmix

den som eide bilen den 1.1.2004 er den som er ansvarlig for at årsavgiften betales, og kan sådan kreves for årsavgiften hvis den nye eieren ikke betaler den.

Men NÅR blir han krevet for årsavgiften av tollvesenet? Har det ikke blitt nye regler på det? Slik av man slipper å kjøpe en bil der er flere årsavgifter på?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Men NÅR blir han krevet for årsavgiften av tollvesenet? Har det ikke blitt nye regler på det? Slik av man slipper å kjøpe en bil der er flere årsavgifter på?

 

 

altså, når han ikke betaler til rett tid nå, så vil det bli sent ei purring med gebyr til eieren av bilen 1.1.2004.

 

blir ikke den betalt blir bilen begjært avskiltet, og rettslig inndrivning av avgifta vil iverksettes mot den som eide bilen 1.1.2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxmix

 

 

altså, når han ikke betaler til rett tid nå, så vil det bli sent ei purring med gebyr til eieren av bilen 1.1.2004.

 

blir ikke den betalt blir bilen begjært avskiltet, og rettslig inndrivning av avgifta vil iverksettes mot den som eide bilen 1.1.2004.

Og når sånn ca vil forrige eier få inkasso på årsavgifta?

 

Jeg tror det smarteste jeg kan gjøre da er å skru av skiltene, slik at myndighetene ikke får tak i dem og vente til myndighetene har tvunget inn avgiften fra han.

 

Alt avhenger helt av når den avgiften blir tvunget inn. Jeg håper at det skjer i April eller Mai, men ser ikke bort ifra at myndighetene aldri vil kreve inn den avgiften.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Og når sånn ca vil forrige eier få inkasso på årsavgifta?

 

Jeg tror det smarteste jeg kan gjøre da er å skru av skiltene, slik at myndighetene ikke får tak i dem og vente til myndighetene har tvunget inn avgiften fra han.

 

Alt avhenger helt av når den avgiften blir tvunget inn. Jeg håper at det skjer i April eller Mai, men ser ikke bort ifra at myndighetene aldri vil kreve inn den avgiften.

 

er ikke sikker på når de gjør det, men regn nesten en mnd til purringa kommer, så 14dager til varsel om avskiltning, så avskiltning og inndrivning.

 

så et par mnd. blir det.

 

hvis du vil spare årsavgifta og ikke trenger og bruke bilen, så skrur du bare av skiltene og tar de inn så de ikke kan ta de.. selvom du likevell ville fått de tilbake når han betaler årsavgifta.

 

 

 

foresten, hva har han gjort deg siden du skal gjøre dette mot han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke engang hvem det er. Men jeg vil bare slippe billigst unna. Årsavgifta er ekstra sur i år 2755kr.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa selger ingenting om årsavgift var inkludert eller ikke?

Hvis du kjøpte den 1. mars hadde han vel fått regninga i posten, for den skal betales innen 15. mars. Om han har fått den i posten før han solgte bilen har han vel betalt den, men om du ikke får noen regning i posten så ville jeg avventet situasjonen. Mulig han videresender regningen til deg.

Det beste er vel å bli enig om noe. Han har nok mottatt regningen før du kjøpte bilen, og muliggens betalt den. Hvis ikke ville han nok nevnt regningen da det er han som er ansvarlig for at den betales.

Ring vegvesenet og hør om regninga er betalt da.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det, men det blir ikke oppdatert i datasystemet før om en måneds tid. Han har ikke sagt noen ting om årsavgifter. Han sa det ikke var noen heftelser på bilen eller gamle årsavgifter.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier får første regning ca 1 mars.Så får han purring etter ca 2 måneder.I August får han varsel om inkasso men har rett til å klage på vedtaket.Det går minst et par måneder før klagen er behandlet og han kan anke avgjørelsen også. Jeg betalte ikke årsavgiften for 2003 før nå i februar på den Toyotaen jeg hadde

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Har gjort det, men det blir ikke oppdatert i datasystemet før om en måneds tid. Han har ikke sagt noen ting om årsavgifter. Han sa det ikke var noen heftelser på bilen eller gamle årsavgifter.

 

Da får du håpe på at det ikke er heftelser på den..

Heftelser følger bilen..

 

Her kan du sjekke heftelser:

 

http://www3.brreg.no/oppslag/losore/motorvogn/index.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cathan

 

Da får du håpe på at det ikke er heftelser på den..

Heftelser følger bilen..

 

Her kan du sjekke heftelser:

 

http://www3.brreg.no/oppslag/losore/motorvogn/index.jsp

Jeg har mine tvil om at det er 100 000kr i lån på en 1984 modell:)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår