Knut1 Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Merket at ladelampen lyste svakt, skikket s� bort p� voltmeteret som viste under 12V. Voltmeteret har for�vrig alltid vist over 14V, s� et eller annet m� pluttselig ha skjedd. Hva betyr det at ladelampen lyser svakt, at dynamo fortsatt lader? Tenkte � bytte laderele med mindre jeg finner ut at for eksempel er d�rlig kontakt. Men hvordan finner jeg ut hvilket laderele jeg skal ha? Mekonomen har 4 forskjellige og biltema stemmer ikke med nr til dynamo. Er Bosch 0123510009. Eller kan jeg bruke et fra Biltema s� lenge jeg ser det passer (har bare 3 ulike)? Motorkode 1z. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Dynamoen ryker plutselig, er ikke noe som skjer om lang tid det som regel. Om du har under 12 volt på batteriet så lader den ikke. Skift dynamo du. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut1 Skrevet November 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Så det har ingen hensikt å bytte laderele? Eller er det slik at laderele blir gradvis dårligere over tid? Ser nå at Biltema har til min bil, da jeg tastet inn reg nr. Mulig at jeg prøver det hvis det passer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 26, 2011 Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Nei, rele blir ikke utslitte bare dårlige i loddingene for eksempel. Du kan prøve å skifte laderele men det tror jeg ikke har noen hensikt Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut1 Skrevet November 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2011 Ok. Er klar over at batteriet ikke lader under en viss spenning. Grunnen til at jeg nevnte ladelampen, var fordi jeg tror at det fortsatt kommer strøm fra dynamo i og med at den bare lyser svakt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut1 Skrevet November 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2011 Er det slik at ladelampe må være i orden for at dynamo skal lade? Jeg ser at ladelampen ikke lyser med full styrke når bare tenningen er på. Den slukker heller ikke helt når den blinker med tenningen på. Den lyser enda svakere når motoren går, samt at oljelampe lyser svakt. Kan det være dårlig kontakt eller dårlig pære? Eller er det i orden så lenge pæren lyser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dynasty Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 Ganske sikker på at børstene på dynamoen er utslitt. Bytt laderegulator. Problem løst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 29, 2011 Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 Er ikke laderelé på din bil, men spenningsregulator integrert i børsteholderen. Som dynasty sier, begynn med å bytte denne, koster lite. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut1 Skrevet November 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Har byttet laderegulator (laderele i følge biltema katalogen), ble bra. Børstene var utslitt. 14V nå på voltmeteret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Bra :) Spenningsregulator du har er som på bildet under. Laderelé er "museumsgjenstand", som under. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg