lexlomax2 Skrevet November 24, 2011 Rapporter Share Skrevet November 24, 2011 går med tanke på å kjøpe meg ascona b 2 dørs(noen som har en rustfri). å har nå lest på div forum, å der skriver folk om motorkoder, der skjønner jeg ingenting. va er koden på en 2,2i f.eks?? hva må en gjøre med en calibra 150hk motor(va er koden på denne motoren?) for å sette den i en ascona? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irmscher i300 Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 2,2-literen kalles vanligvis for CIH 2.2E. Noe annet har jeg aldri hørt på den. Mulig den har en annen betegnelse. Ble levert originalt i Norge i Rekord, Monza og Senator. CIH: Cam In Head. 2,2-literen og 2,4 literen (CIH) skal gå rett inn i en Ascona B. De godkjennes også uten endringer av noe slag på understellet om bilen er original med en 1.6S-motor eller større. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 2.2i heter 22E, og er som nevnt en CIH-motor Nyere motorer har fått en bokstav foran tallet og ofte flere bak, så de er ikke så forvirrende. Ascona B er RWD, virka som en oppi tråden her trodde annerledes. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet November 29, 2011 Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 Rustfri Ascona B må du lete lenge etter. Finner mye påståtte 99% rustfrie.. men som alle veit er jo 1% av 1000kg = 10kg med rust... Motorer: Ascona B ble levert med OHV og CIH. 1,2 og 1,3 OHV smallblock(ikke lik motor men skitt hvem bryr seg om de små symaskinene) og 1,6, 1,9 og 2,0l CIH (cam in head) motorer. Så ble Manta B også levert med 1,8l OHC motor. Denne motoren har samme boltmønster som de motorene du finner i Calibra (C20NE, C20XE, C20let). Og er fra denne utgavene en finner alt en trenger for å få en Calibra 2,0l 16v motor passe i en Ascona B uten så mye stress og jobb. (derfor er prisen på disse delene nokså stive) 2,2i motoren var 90tallets mest vanlige erstattning i Ascona B, passer rett inn. Går godt, og enda bedre med en vassere kam. Finnes i Rekord E og Senator A. 2,4i finner man i Omega A og Fontera. En mere momentsterk motor som gjør en liten lett Ascona B flytte seg rimelig fort. (125hk orginalt, men normalt om de overhales og får riktig dimensjonert grenrør, eksos, annen kam og nok luft og kjærlighet lett produserer en 130-150hk. C20XE er en av Opels fineste motorer. Produserer 150hk orginalt, bruker lite drivstoff, og er lett å trimme vidre på. Men er man fingernem, og kan kunsten med å håntere ett sveiseapparat så er mulig å lage alle delene en trenger selv. Finn ut om du vil bruke CIH eller OHC/DOHC motor, så får du følge den veien. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.