Gå til innhold

opel motorer???

Ranger emnet


lexlomax2

Anbefalte innlegg

2,2-literen kalles vanligvis for CIH 2.2E. Noe annet har jeg aldri hørt på den. Mulig den har en annen betegnelse. Ble levert originalt i Norge i Rekord, Monza og Senator. CIH: Cam In Head.

2,2-literen og 2,4 literen (CIH) skal gå rett inn i en Ascona B. De godkjennes også uten endringer av noe slag på understellet om bilen er original med en 1.6S-motor eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2i heter 22E, og er som nevnt en CIH-motor

 

Nyere motorer har fått en bokstav foran tallet og ofte flere bak, så de er ikke så forvirrende.

 

Ascona B er RWD, virka som en oppi tråden her trodde annerledes.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfri Ascona B må du lete lenge etter. Finner mye påståtte 99% rustfrie.. men som alle veit er jo 1% av 1000kg = 10kg med rust...

 

Motorer:

Ascona B ble levert med OHV og CIH. 1,2 og 1,3 OHV smallblock(ikke lik motor men skitt hvem bryr seg om de små symaskinene) og 1,6, 1,9 og 2,0l CIH (cam in head) motorer.

 

Så ble Manta B også levert med 1,8l OHC motor. Denne motoren har samme boltmønster som de motorene du finner i Calibra (C20NE, C20XE, C20let). Og er fra denne utgavene en finner alt en trenger for å få en Calibra 2,0l 16v motor passe i en Ascona B uten så mye stress og jobb. (derfor er prisen på disse delene nokså stive)

 

2,2i motoren var 90tallets mest vanlige erstattning i Ascona B, passer rett inn. Går godt, og enda bedre med en vassere kam.

Finnes i Rekord E og Senator A.

 

2,4i finner man i Omega A og Fontera. En mere momentsterk motor som gjør en liten lett Ascona B flytte seg rimelig fort. (125hk orginalt, men normalt om de overhales og får riktig dimensjonert grenrør, eksos, annen kam og nok luft og kjærlighet lett produserer en 130-150hk.

 

C20XE er en av Opels fineste motorer. Produserer 150hk orginalt, bruker lite drivstoff, og er lett å trimme vidre på.

 

Men er man fingernem, og kan kunsten med å håntere ett sveiseapparat så er mulig å lage alle delene en trenger selv.

 

Finn ut om du vil bruke CIH eller OHC/DOHC motor, så får du følge den veien.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår