Gå til innhold

Bilen tappes for strøm og sliter med å lade

Ranger emnet


drawz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett snodig problem med min BMW E46 325. Veit ikke helt hvor jeg skal starte...

 

Det har det slik at bilen tapper seg for strøm over natten, har ikke peiling på hva som ligger å drar strøm og veit ikke helt hva jeg burde se etter?

 

Om morgenen når jeg skal prøve å starte er det ikke livstegs, så jeg må trille den i gang og da starter bilen, men ingen elektronikk virker (lys invendig og utventig, antispinn er utkoblet, airbag-lampe lyser.. altså ingenting som har med strøm å gjøre). når bilen er i denne "modusen" lader den bare 6-7.. lader heller ikke noe mere om jeg har litt turtall på den heller..

 

Og her kommer det jeg blir så frustrert over. Hvis jeg tramper det gassen, og trør den opp til 6-7tusen omdreininger å holder den der 2-3sec, så vips..! funker alt igjen. All elektronikk kommer på og bilen lader bra.

 

Så er det hver eneste morgen! slitsomt og frustrerende.

 

Noen som har noen tips/formeninger om hva dette kan være? evnt. noen som har vært borti noe lignende?

 

Finnes det noe slags lade rele, og hva kan trekke strømmen?

 

 

Takker for svar på forhånd!

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som dynamo, Kan være defekte dioder i dynamoen slik at den tappes for strøm på den måten. Da du starter den på trill og den ikke lader så er det ikke rart elektronikken ikke virker da den ikke får noe strøm. Ta av batteripolen også setter du batteriet ditt på lading. Batteriet ditt kan også være ødelagt da det kan ha blitt tappet for langt ned.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette svaret fra en på e46fanatics;

 

I am pretty sure you have a bad battery now. Once a battery is drained, it's pointless to recharge almost every time; once a battery is drained there is a pretty good chance that one of the plates is damaged. Sometimes one of the plates are damaged and that's why it won't hold a charge. In another words, sometimes a bad plate causes the battery to die and sometimes a drain on the battery causes the damage on the plate.

The fact that you are jump starting the car leads me to believe that your battery is done. Get a new one.

Install it, get a voltmeter, check the voltage. Plug the battery and check the voltage. You should see about 12v.

start the car, check the voltage again on the battery terminals, and you should see AT LEAST 14V. If less than 14v, even at idle, your charging system is bad.

 

Å etter å stådd i garasjen noen timer, så tyder det nokk på at det var bare batteriet :-)

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... nå har jeg fått testa betteriet og det er helt ok.. Måler 12 på multimeteret når det er fra koblet, og 14 når det er koblet til og bilen står å går.. Hva kan dette være? Om det skulle være dynamoen, så kan vell ikke den tappe bilen for strøm over natten?

 

Noen som har noen gode tips/råd?

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bilstereoen som ikke ville slå seg helt av. Den er koblet slik på bilen min at jeg har ikke noe lyd i stereoen før jeg skrur lysbrytern ett hakk. Så problemet lå i det at det ikke ville slå seg helt av når jeg vridde brytern av, så det var en veldig svak skurre lyd i høytalerne når bilen var av som trakk all strømmen. Var dårlig kontakt i den ledningen som gikk imellom spillern og brytern :)

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår