Gå til innhold

Ventil-klakking

Ranger emnet


x-cell81

Anbefalte innlegg

Har en golf 1.6 2001 193000km som klakker på en v-løfter ved varm motor, dette oppstod litt etter en motorrens i forbindelse med oljeskift. bruker 5-40 liqui moly samme som før, eneste er at den nye er av nyeste type 5-40 fra liqui moly. prøvde en tilsetning som skulle hjelpe på ventiler løftere osv, dette så ut til å virke men klakkingen var der igjen etter ca 4mil :deng trenger tips til hva jeg kan gjøre før jeg evt leverer den inn. Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en bil nærmer seg 200' kjørte km så er det ikke uvanlig at en eller flere løftere begynner å lage litt lyd, da spesielt rett etter oppstart på kald motor. Dette fikses enklest ved å bytte løfterene. Mange kaster først mye penger ut vinduet på all slags lurium de heller i oljen, men ender som regel alltid opp med å skifte løfterene - og tikkingen er borte ;)

Kan også være den motorrensen din har løst opp noe koks som har satt seg i oljekanalen til en løfter?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut ja, men om det skulle vere slik at noen rester har satt seg i en løfter er det vel ikke noen motorflush som kan fikse det vel? Har hørt mye om slike miksturer som fikser en motor men det virker for godt til å vere sant. hvor mye arbeid er det å skifte løftere, mine kunskaper strekker seg til å bytte clutch, kammene må jo ut å da er jo registerremen av osv. tror ikke jeg tar fatt på en slik jobb uten å ha gjort det før. er vel en 10k jobb på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg såvidt antydet, glem alle såkalte 'vidundermidler' og skift løfterene ;)

Toppdekselet må av, registerreim må løsnes og kammene skrues ut. Løfterene løftes ut, nye settes inn med olje og slippes nedi. Kammene monteres igjen, viktig at veiv og kammer er på merkene (ØD) når kammene skrues på toppen. Monter tilbake toppdekselet og registerreima og la bilen stå i ro minst en time (overflødig olje skal migrere ut av løfterene). Roter motor to omdr rundt for hånd og du skal ikke kjenne unormal motstand. Start opp og kjør en tur på ca en halv time. I løpet av denne turen skal ikke turtallet under 2000-2500 omdr. Litt tikking til å begynne med er normalt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er 2001mod har du vel 16v motoren.

Litt køddne motorer å skru på, da kammene er skrudd fast i toppdekslet, så for å få av dette må reima av. Låseverktøyet til kammene er også noe dritt, veldig slark i det så er lett å få satt den ei halv tann feil.

 

Er noe skikkelige drittløftere på disse, knøttsmå jævler som låser seg og lager kakklinga.

Om du gjør dette selv så husk å bestille "vippearmene" også.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår