Gå til innhold

Audi A6 2,5tdi - litt småfeil

Ranger emnet


Thor Eirik

Anbefalte innlegg

Nå begynner bilen å bli feil fri endelig :D D eg lurer på om noen har her på forumet er dekselet oppå motoren der d står 2,5tdi og dekselet på bakluka bak da eg mangler dette. Så visst noen har dette og vil selge event. bli kvitt er eg velldig interisert :D

 

Også lurte eg på om Lmm er ett kjent problem på disse bilene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjent og kjent, en LMM varer ikke evig. Er vel den typen med en klaff inni på din, såfall kan du prøve å rense kontaktflatene på pot-meteret.

 

lmm-digifant.jpg

 

Min er md klaff inni ja. pot flatene var litt gresk for meg.?? er skiva som eg ser eller noe annet. har du noen formening om eg får mer utbytte av å ta bort katalysatoren og å eventuelt montere rør fra insug til kjøler og fra turbo til kjøler? eventuelt fra turbo til innsug? noe som kan hjelpe på noe? er litt usikker på om de gamle slangene som står på er 100% tette :( ryker litt vell masse syns eg. nå er den bare tregstartet innimellom så funderer litt på om dieselen renner tilbake elns. tenkte å sette på en enveisventil bak md pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1181478post1181478

 

Litt usikker på hvordan det blir med bare skifte av pumpereim, men tror du må bruke måleur uansett siden 1mm justering på pumpen kan gå fra perfekt timing til ute av spec. Jeg brukte i alle fall måleur først, så finstillte jeg på pumpen ved hjelp av vag-com etterpå.

 

Edit: sliter forresten ikke kam denne motoren her, v6'en som sliter kammer...

 

 

D eg lurer på er om du har noen god forklaring på bruk av måleur kor eg ska måle og eventuelt bilder.

Og korsen vei dette skal stillest mot eller med klokken når man ser foran fra og bakover i motorrom?? har aldri vært borti timing av dieselpumpe, men d må lærest d også sånn som alt annet.

 

Håper på greit svar :D

 

Tusen takk for alle responser og svar hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig eller avansert som det muligens kan høres ut som, jeg prøvde det for første gang i sommer da registerreimen ble byttet. Bestilte måleur ++ på ebay og laget en adapter som passet på pumpen, ser forresten at biltema også har fått dette nå til en rimelig pris. Jeg brukte metode nr. 2 i den linken jeg viste der, og i stedet for fiskevekt hadde jeg en gjengestav jeg fikk plassert ca der fiskevekten er i bildet med et av løpehjulene tredd på, så tok jeg en kanne med ca 2,5l vann som jeg lot henge under bilen.

 

Ser etterhvert at dette ikke var det du spurte om, men lar det stå i tilfelle det kan være til hjelp det også ;)

 

Under nr. 3 i linken ser du hvordan måleuret skal brukes, du skrur av en plugg i fremkant av pumpen, mellom alle dieselrørene som går til dysene. Deretter er det bare å finne en måte å montere måleuret (jeg brukte litt tid på å få det til skikkelig), sett det slik at det har litt utslag slik at viseren kan gå begge veier, så er det egentlig bare å dreie på bakre kamhjul til dess du finner "bunnpunktet" (husk at motor skal stå i ØD), sansynligvis ikke så langt ifra siden det sikkert står ca riktig på øyemål fra før? Så er det bare å nullstille måleuret, og deretter følge metode nr 2 som står i linken. Tror det var ca slik jeg gjorde det i hvert fall :) Før du begynner justeringen kan det være greit å sjekke at dieselpumpen står ca i midten (http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1181450post1181450) slik at du kan løsne pumpen i ettertid for å justere, dersom det blir nødvendig. Jeg måtte justere pumpen min ca 1mm, som da gikk ifra veldig dårlig timing til å bli perfekt :)

Endret av SierraTyphoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. takk for svar. får reise på biltema eg da og kjøpe meg måleur tenker eg så får eg bare prøve meg frem, mn denne motoren må vell finjusteres elektrisk etter grunninnstilling av dieselpumpe md måleur om eg har forstått de fleste rett?

 

Tusen takk for svar :)

 

Nei ikke nødvendigvis. De som er drevne på dette pleier ikke å finjustere så mye som jeg vet om, de pleier å treffe ganske bra med en gang, men sjekker sannsynligvis. Prøver man mange nok ganger, og får det perfekt på måleuret, skal det være bra, jeg slet litt med det, og sjekket med vag-com og fant ut at jeg måtte finjustere litt.

Bare les over det som står i tråden på vwaudi forumet et par ganger, gjerne samtidig som du prøver også, var noe som gikk opp for meg først mens jeg stod med verktøyet i hånden og bilen fremfor meg. Alt du trenger står i alle fall der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår