Gå til innhold

Starteren går ikke

Ranger emnet


Steggen

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 96 mod 1,9 tdi. Forsøkte desverre her om dagen å starte den mens den sto i gir, og uten å bruke clutch. (min andre bil har automat). Da jeg på andre forsøk (denne gangen med clutchen inne :-)) forsøkte å starte den, så vil ikke starteren slå inn. Følgende symptomer finnes:

- Det bare gløder i instrumentbelysningen, når jeg forsøker å starte, og gløderele` står og "knurrer".

- Hvis jeg tar ut gløderele`, så lyser instrumentlampene normalt, og det høres ut som om det klikker i starterinnslaget. (starteren går fortsatt ikke rundt)

- Førsøkt å bytte gløderele`, men den oppfører seg helt likt.

- Fikk startet den på trill, men hvis jeg da forsøker å vri på starteren da den går, så stopper den tvert.

 

Noen som har vært borti lignende, og kan ha et forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel trolig starteren som er problemet da.

 

Sjekk først kabelen fra batteri til starter, om den sitter godt fast på starter.

Om du kommer til polene på starter kan du ta en skrutrekker el.lign å kortslutte mellom den tykke polen fra batteri og den tynne som kommer fra tenningslås. Pass på at tenning er av, og bilen i fri!

Om det fortsatt sier bare klikk kan du prøve å gi starteren et par slag med hammeren samtidig.

 

Neste steg blir da å ta ut starteren og bytte den eller overhale/smøre opp.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for innspill! Skal forsøke å kortslutte først. Ps! Dersom dette ikke skulle funke, har du noe tro på at det kan være et annet elektrisk problem? Tenkte kanskje det, i og med at bilen stopper tvert dersom jeg forsøker å vri nøkkelen over i start da jeg har startet den på trill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er n� l�st, og det viste seg � v�re batteriet som bawana f�rst p�pekte. Jeg trodde f�rst ikke det, da jeg hadde b�de fors�kt � lade, samt pr�vd med en Biltema startbooster (ikkje bra!) og symtomene var fortsatt helt like.

Batteriet var nok ikke bra fra f�r, og fikk det siste n�dest�tet da jeg fors�kte � starte den uten clutchen inne mens den sto i gir. Testet f�rst med startkabler fra en annen bil og det funket. Den har n� f�tt nytt batteri, og g�r forh�pentligvis n� en problemfri vinter i m�te. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår