Gå til innhold

Orginal xenon - nå helt mørkt

Ranger emnet


Baufish

Anbefalte innlegg

For en måned siden sluknet det ene lyset på min Passat 3bg, og jeg regnet med at det var pæra som var røket.

Har ikke tatt meg bryderiet med å få bestilt meg nye pærer ennå, og har tenkt at jeg får ta det det snart og heller kjøre rundt med en "enøyd" bil.

Så tror dere ikke den andre slukna kunn en knapp måned etter den første?

Kan dette være tilfelle at to stk orginale xenonpærer ryker med få ukers mellomrom, eller kan det være noe annet som er problemet her?

Har merket meg at den siste egentlig ikke har røket tvert, for når jeg starter bilen, så lyser pæra ca 0,5 - 1 sekund før den dør, og dette gjentar seg hvis jeg svitsjer over på lysbryteren.

Kan det være at jeg har et ballastproblem i stedet på enten den siste lampa eventuelt begge?

Jeg syntes det var så merkelig at disse to feilene kom så tett etterhverandre.

Hvordan kan jeg feilsøke på pære og/eller ballast?

Endret av Baufish

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det er jo ikke annet enn naturlig at begge pærene ryker omtrent samtidig hvis de er like gamle. De har jo lyst like mye :)

 

 

Ikke egentlig. Hørt om planned obsolescence? Dette gjelder stort sett alt i hele verden, men spesielt lyspærer. Det går ut på at produsenter korter ned levetiden på noe, ved å legge inn svakheter. Det å legge inn svakheter er ofte vanskeligere å få nøyaktig enn å gjøre noe 100%, derfor lever like pærer, av samme produsent og til samme pris, helt forskjellig. Har f.eks. her jeg sitter nå 5 dioder over mitt hode. Alle kjøpt samtidig, av samme leverandør og til samme pris (kjøpt på min egen jobb, så levert til oss samtidig, altså alle av samme parti). 3 av disse diodene er døde, første gikk for 1 år siden, andre like etter og 3. for en mnd siden. Det står altså igjen 2 og lyser. Dette viser at 5 -helt like- produkter, egentlig er ganske forskjellig.

 

Derfor er det (dessverre) ikke naturlig at lyspærer går samtidig. Det er tross alt ganske uvanlig at begge frontlyktene ryker samtidig, siden den innlagte "feilen" slår inn forskjellig.

 

... Vet ikke hvorfor jeg nettopp skrev alt dette. Er vel en blanding av alkohol, lite søvn og misnøye over den kapitalistiske verden vi lever i.

Takk for meg og god natt!

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpes nye ballaster uten at man blir tatt i baken av Møller..... Er det samme kontakter på alle ballaster også de man finner på e-bay?

 

Jeg kjøpte alt hos Dybvik Trading, og betalte 2116,- inkl moms og frakt for 2 pærer og 2 ballaster med alle kabler. Ikke så halvgæli pris egentlig. Alle kontakter passet rett på. Eneste var at jeg måtte modifisere holderen til ballasten litt først, men ikke noen store greier.

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår