Gå til innhold

Forsterker skrur seg ikke på ?

Ranger emnet


Espento

Anbefalte innlegg

Hei, har en kompiss som har kjøpt seg anlegg men får ikke forsterkeren til og skru seg på.

 

Han kjøpte bilen og da var alt av ledninger ferdig strekt igjennom hele bilen og hun som eide bilen før hadde fungerende anlegg.

Men det er ett boose anlegg baki med en forsterker, kan det være at "remote" kabelen er trekt til den forsterkeren ? I så fall går ikke det ann og ta og skjøyte den ledningen om til 2 ledninger så begge forsterkeren blir skrudd på ?

 

Vi testa og koble om jordingen og har den koblet på setebelte-feste i baksetene, har hørt at dette skal være en god plass.

Strøm fra +12v på forsterker til + på batt igjennom en sikring.

Remote er vi litt usikker på om det kan være den kabelen, virker sånn siden den ikke skrur seg på, men rart at det funket før og ikke nå lenger, samtidig så er det innebygget spiller så det er jo et rent ******** å komme til >:(

 

Noen forslag til hva vi kan prøve ? Forsterkeren er helt ny så den tror jeg vi skal se bort ifra foreløbig.

 

Koble en ledning fra +12v på forsterker --> remote og se om vi får den på da ? eller noen andre gode forslag ?

 

Forslag med måling med mulitmeter hadde vært fint om jeg fikk en pekepinne hvor jeg skal stille inn mulitmeteret siden jeg har ingen erfaringer med det :)

 

Alle forslag mottas med takk! :)

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multimeteret skal stå på dc volt. Spenningen du velger (viss du har valg) skal være over 12v. Eg har 20v som eg velger på mitt multimeter.

 

Forsterkeren trenger 12v ifra batteri. 12v remotespenning og jord. Er mange som slurver med jord! Kva slags multimeter har du? Eg bruker diodetesteren for å måle om jordingspunktet er bra. (før eg tilkobler jord. Skal ikkje gå strøm i kretsen ved testing av dette)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble en ledning fra +12v på forsterker --> remote og se om vi får den på da ? eller noen andre gode forslag ?

 

Forslag med måling med mulitmeter hadde vært fint om jeg fikk en pekepinne hvor jeg skal stille inn mulitmeteret siden jeg har ingen erfaringer med det :)

 

Å legge en ledning fra + på forsterkeren til remote-inngangen er greit, du vat da om feilen er i forsterkeren eller manglende remote-spenning fra spilleren. Går forsterkeren på så er det sistnevnte som er problemet.

Multimeteret stiller du på VDC (Volt likespenning) med måleområde opp til 20V om det kan velges.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ca klokken 10 på det instrumentet så står det 20 og er under VDC. Denne innstillingen kan du bruke ved spenningsmåling i bil. Diodetest skal du ikke bruke!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker diodetesten før eg kobler til ein forsterker for å finne eit bra jordingspunkt. (før eg kobler til jordledningen)

 

Du kan og sjekke om det er skikkeligt kontakt med å bruke motstandsmålingen. (er nede til venstre på multimeteret)

Det skal ikkje gå strøm i kretsen når du måler motstanden!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måle spenning mellom pluss og potensiale jord punkter vel ;) diode testen får du bare vite at det er kontakt

 

 

Det holder ikkje. Jordingspunktet kan fortsatt være dårligt. Setter du strøm på kretsen, (f.eks. ein forsterker) so kan du måle om det er spenningsfall over kontaktpunktet. Problemet er om det er spenningsfall over kontaktpunktet, kan forsterkeren gå til helvete!!

 

Man kan måle motstanden. Med diodetesteren på mitt multimeter, viser displayet og kor god kontakten er, so eg rekner med at den skal fungere ok til dette.

 

Men eg vil vite om Quattro73 har andre muligheiter som eg ikkje kjenner til. (er greit å lære litt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikkje. Jordingspunktet kan fortsatt være dårligt. Setter du strøm på kretsen, (f.eks. ein forsterker) so kan du måle om det er spenningsfall over kontaktpunktet. Problemet er om det er spenningsfall over kontaktpunktet, kan forsterkeren gå til helvete!!

 

Man kan måle motstanden. Med diodetesteren på mitt multimeter, viser displayet og kor god kontakten er, so eg rekner med at den skal fungere ok til dette.

 

Men eg vil vite om Quattro73 har andre muligheiter som eg ikkje kjenner til. (er greit å lære litt)

 

Det beste er vel å bruke kontinuitetsmåler dersom du har det? :)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang diodetesteren, denne leverer ut mA, altså ikke strøm som kan påvise en høyohmig forbindelse. Den piper og viser 0 ohm nesten uansett hva man prøver den på, utenom på halvlederelektronikk der denne funksjonen er tiltenkt brukt.

Jeg måler ikke om jordingen er god på bil, finner bare bra og blankt gods og skrur godt til med kontaktfett på. Fettet hindrer oksidasjon og derav dårlig kontakt(flate) med tiden. I jobbsammenheng måler jeg overgangsmotstand med sverker (bilde), måler da motstanden mens jeg påfører 400 A i kretsen ;)

 

productImage135.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår