Johns_en Skrevet September 17, 2011 Rapporter Share Skrevet September 17, 2011 Hepps. Ser ut som audien driver å takker skikkelig for sammarbeidet nå. Det har seg slik at jeg for en ukes' tid siden byttet drivknuten fremme pga sprukket mansjett og typisk "gnisselyd" når jeg kjørte. Noe av lyden forsvant ,men nå er det nye lyder fremme. (Uvisst om det er fra høyre eller venstre side da den er vanskelig å lokalisere.) Men så til spørsmålet ,hva kan dette være ? (Jeg er sikker på at det er i forhold til drivverket) Lyden blir ekstra markant ved pådrag fra 40km/t til opp mot 70 km/t i 3.giret. Lyden oppdaget jeg også først i 3.giret, og forsvant når jeg gikk over til 4-5.giret. Nå er lyden mer eller mindre konstant. kan på en måte ligne veldig på ventiltikking. (Har ikke ventiltikk når jeg øker turtallet i fri.) Hva kan det være ? på forhånd takk. :) Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 17, 2011 Rapporter Share Skrevet September 17, 2011 Er lyden den når du triller med bilen i 3.gir og clutchen inne? Endrer lyden seg i svingene? Sjekket at senterbolten på drivknuten er tightet skikkelig? Alle boltene som holder indre drivledd mot girkassen henger som de skal? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2011 Når jeg trør inn clutchen eller ruller i fri forsvinner den. Det kan virke som om det er når det blir pådrag at lyden opptar. Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aarryk Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Kommer lyden når du tar av i oppoverbakke fra stillestående (mye motstand)? I såfall, sjekk overgang mellom differensialen og mellomaksling, samt opphenget på midten av mellomakslingen for slark. På min begynner den å vibrere i drivverket pga sprekker i gummien. Siter aarryk ---- 1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Hei. Lyden er uavhengig om det er bakkestart/pådrag ,eller flat bakke. Hvordan blir det med mellomaksling og diff på en bil med fwd forresten ? (Det eneste jeg finner er jo driv-aksel/drivknute ) Mvh Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Du har ingen mellomaksel eller bakdiff på din bil om du har fwd. Lyden du hører må komme fra en drivknute eller fra girkassen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Perkele! Så det kan ikke være drivaksler eller opplagringen inn i girkassen ? Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Jo, som jeg skrev, det kan være drivaksler (drivknuter) som lager lyden. Sitter jo en på hver side av girkassen også. Opplagringen til drivakselen på girkassesiden er et rullelager på hver side inni girkassen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Fankes møkkabil, jeg får starte feilsøkingen da. Noen tips til hvordan lokalisere det som må byttes ? :) Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Blir vel elimineringsmetoden da og begynne med det enkleste først ;) Bytt drivaksel på den ene siden, da til en som er bekreftet i orden. Hjelper ikke dette så bytt drivakselen på andre siden. Om fortsatt ulyd --> bytt girkassen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Okei, men er det ikke mulig å måle slitasje på driv-akselen ? (Foreksempel med et skyvelær eller micrometer?) Eller er utgangspunktet så enkelt at hvis man kjenner anntydning til slakke' så bytter man? Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Drivakselen slites ikke, det er drivknutene som slites! Disse lar seg heller ikke måle på noe vis, slitasje her merkes først og fremst som kneppelyder ved pådrag og mye rattutslag. Radial slark kan forekomme ved stor slitasje, vil da kunne sees visuelt innvendig i drivknuten (kuler/kulebaner). Drivkunten under er kjørt over 200k km og ser ut som ny. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Hei! Jeg har byttet drivknute V.F ,og mansjetten på H.F ser hel ut. Tar jeg helt feil hvis drivakselen er mellom drivknute>girkasse? (Og er det isåfall kun opplagringen til denne som slites? (Bilen har rullet godt å vel 314000km.) Og, kan det tenkes at jeg kan lytte meg frem til problemet ved et stetoskop ? (Tenkte å sette bilen på bukker å kjøre hjulene selvsagt.) Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2011 Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Drivakselen har en drivknute i hver ende. Indre drivknute er festet på del 15 på bildet under, altså på girkassen. Ytre drivknute går gjennom forhjulslageret og er festet i navet. Selve akslene er mellom drivknutene og er ikke utsatt for slitasje. Du skriver at lyden kun er tilstede under belastning. Vil da tro at du ikke klarer å fremkalle noe lyd om du kjører bilen på bukker, er da ingen belastning på drivverket. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johns_en Skrevet September 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2011 Takk for finfin illustrasjon! :) Men kan jeg kjenne "slakken" hvis jeg tar grep på drivakselen og "herjer" litt med den ? Eller må dette demonteres først uansett? Siter Audi 100 2.3 Mazda 626 2.0 Mazda 929 2.0 Honda Civic 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg