Gå til innhold

Ble stoppet i teknisk kontroll(trenger litt hjelp?

Ranger emnet


drawz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittel sier så har jeg blitt stoppet i kontroll og fikk en mangellapp(Idioter) :-P

 

Fikk følgene på lappen:

 

- Dekk og felger

Har 20" felger med 235/30 dekk. Måtte visst dokumenter at disse passer osv. bilen min. Hvor får jeg tak på slikt?

 

- Lykter forran og bak

Har lykte film som må av.. Den skjønner jeg jo, og er i og for seg grei. Men fikk også beskjed om å ta av lykte senkerne på hovedlyktene, slike plast dingser (rieger) Hvordan er reglene på det? trodde da det var lovling...

 

- Frontrute

Måtte ta vekk frontrute-steamern. Regler for dette? trodde da det også var lovlig så lenge man holdt seg over den merkingen som er på frontruta..

 

- Eksosanlegg

Mente det var støy. Har da hadd biler som bråker grasalt mye mere enn dette. Dette er da snakk om merket scorpion(vet ikke om noen har erfaring med dette) Hvordan kan jeg dokumentere at dette er lovlig?

 

- Senkesett

Denne skjønner jeg ikke hvorfor jeg fikk mangel på. Har senkesettet godkjent i vognkort, og viste tilogmed frem TUV-papirene for å vise at det var det samma som var godkjent i vognkortet. Dette er da ett FK justerbart senkesett. Og han jabba om noe med høyde osv..?

 

Kan man få ett lokalt bilverksted til å skrive div dokumentasjon? trenger litt hjelp, aldrig vært borti dette før..

 

 

Takk på forhånd.

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Det er kun et visst antall prosent avvik man kan ha på dekkdimensjon, og dette må godkjennes og skrives inn i vognkort.

 

2.Film er ikke lovlig, heller ikke annen modifikasjoner på lykter. Lyktene er e-godkjent, og e-godkjenningen blir ugyldig ved enhver modifikasjon av lyktene. Lyktelister, som jo dekker endel av lykta, er selvfølgelig en modifikasjon og dermed ulovlig.

 

3.Det er ikke lov å klistre noe som helst på frontruta hvis man tolker regelverket bokstavelig. Du får ikke mangellapp på bombrikke akkurat, men klistremerker hvor som helst på ruta er i prinsippet ulovlig. Streamer dekker en stor del av frontruta, og er dermed veldig ulovlig. Litt firkanta, men sånn er reglene.

 

4.Nå vet ikke jeg hvilken bil dette gjelder, men stort sett står det i vognkort hvor mye støy bilen har ved et visst turtall. Effektanlegg gir somregel mer støy, og er som oftest ulovlig. Visse anlegg kan skrives inn i vognkort, men dette hadde du vel ikke?

 

5. Høres rart ut, men senkesettet er nok godkjent i en viss høyde, og vil bli ulovlig hvis det stilles i en annen høyde enn dette, da det påvirker hjulvinkler og slikt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Når det gjelder senkesettet så er det justerbart i hardheit, ikke høyde. Så fatter ikke hvorfor han kicka på det når det alerede er godkjent.. Glemte da å skrive at felgene har et inpress på 35ET. altså 235/30-20 ET35. Noen som veit hvor man kan skjekke va som er lov på bilen?

 

Dette er snakk om en 2000mod BMW 3-Serie e46 325

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk -2.3% på den kalkulatoren, så da er jeg heldigvis innen for den +/-5% regelen. Takker og bukker :-)

 

Så var det bare det med det jævla senkesettet.. Kan jeg kontakte mitt lokale bilverksed for å få dem til å se på det, for å få dem til å skrive en godkjenning som jeg viser til biltilsynet?

 

Eller er det bare nokk å vise frem TUV-papirene en gang til? fatter ikke hvordan de kan kicke på noe som alerede er godkjent.. Blir så frustrert av det der :-s

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.Nå vet ikke jeg hvilken bil dette gjelder, men stort sett står det i vognkort hvor mye støy bilen har ved et visst turtall. Effektanlegg gir somregel mer støy, og er som oftest ulovlig. Visse anlegg kan skrives inn i vognkort, men dette hadde du vel ikke?.

 

Dette kan jeg vell vise til ett verksted så de før ta en db test, for så skrive godkjenning? (om det er innenfor grensen selfølgelig)

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt innpress skal stå i vognkortet, men du finner det nok også på diverse nettsteder. Høres da ut som disse felgene skal være godkjente, så da gjenstår det bare å få det inn i vognkortet(såfremt innpress er innenfor det godkjente.)

Senkesettet kan du sikkert også få godkjent da, sikkert bare en inkompetent person som ga deg mangel på det. Og mulig det samme med effektanlegget.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt innpress skal stå i vognkortet, men du finner det nok også på diverse nettsteder. Høres da ut som disse felgene skal være godkjente, så da gjenstår det bare å få det inn i vognkortet(såfremt innpress er innenfor det godkjente.)

Senkesettet kan du sikkert også få godkjent da, sikkert bare en inkompetent person som ga deg mangel på det. Og mulig det samme med effektanlegget.

 

Sjekka litt rundt på div sider som selger felger til e46, samt gsbildeler der jeg la inn reg.nr får å få frem deler som passer akkurat min modell. Og det kom opp stortsett felger med inpress på 35, som også mine felger har. Så jeg tenker den mangelen er grei nå.

 

Når det gjelder senkesettet tror jeg at jeg tar turen innom biltilsynet i morgen å tar meg en prat med dem. For jeg fatter ikke greia med å få en mangellapp på noe som alerede er godkjent. Viste jo frem TUV-papirene opp i mot vognkort for å bevise at det var samma settet som var godkjent i vognkort og som står på bilen.

 

Noe drøyt i mine øyne å måtte få godkjenning på noe som er godkjent..? hehe.

 

Som du sier så er det nokk en inkompetent person som kjika rundt bilen.

BMW 3-Series E46 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår