Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

Tror det er dette jeg eventuelt kommer til å få på min da jeg også har MMI - Navi Basic.

 

I forhold til det du skrev tidligere hvilke erfaringer har du gjort deg med TDI da jeg valgte dette vekk som alternativ ettersom jeg følte den var litt voldsom på støy ifht sine konkurrenter i samme sjiktet?

 

mvh

 

Vel, forrige bilen, en A6 1.8T var veldig stille og hadde isolasjonsglass. Når jeg henta A4`en med skiboks lurte jeg på om et av vinduene var åpne for skiboksen ble en slags støyforsterker (!), men jeg har blitt vant med det :)

Eneste tidspunktet den har litt traktorlyd er når jeg akkurat har startet motoren (motorvarmer er et must om vintern)

Merker ikke mye lyd når motoren er varm. Hører faktisk turbosus når jeg gir gass..hehe

Den har 6 gir og drar godt fra 2 t.o.m 4. 5è og sjette gir er mer ment som "cruise" gir. Kan ligge i 120 i sjette og motoren er rolig og avslappet. Eneste er at man må gire en god del når man kjører i lavere fartsgrenser..

Nå skal det sies at vinterdekkene har dimensjon 215/55/16 og sommer 255/35/19 som gir noe støy

Nå virker det som om materialet i bilen ikke isolerer så godt som de eldre modellene. Det er mye plast og luft..litt mye igrunnen for en bil til over 500K (?)

Har en kompis som har chiptunet en 170 hesters til godt over 200 og fortsatt ikke er fornøyd. Han skal ha bensin neste gang :)

MEN..har kun ordinært lydanlegg i bilen (ikke B&O) som egentlig er ganske ok, subben bak gir det lille ekstra når man spiller høyt.

 

 

[edit]

Det med S-line tror jeg har mest å si hvis du ev skal selge den. Har selv innvendig og utvendig og synes det passer bilen veldig bra. Ang vinterbil så er den helt perfekt, Quattro er utrolig gøy på nysnø pluss at den sitter som ett frimerke uansett :)

Eneste aberet er at man merker ikke at det glipper før man bremser....da hjelper det ikke med quattro. Det er litt skummelt. Opplevde noen ganger til og fra norefjell hvor vanlighvis (forrige bil) kunne gi gass (ikke quattro) og ESP`en lyste. Gjør du dette med quattro fyker bilen bare enda fortere selv på isete underlag. Det var noen ganger hvor i svingene jeg kjente bilen glapp uten at ESP`en koblet inn :(

Endret av bobfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei,

Det er Avant Quattro jeg også har bestilt. Trenger litt ekstra plass da jeg har ei lita jente på 3.

 

160hk/250nm versjonen kommer med 1.8TFSI motoren og kan ikke trimmes så mye som 2.0TFSI.

Vis man ser på feks. mTm så får de ut av 1.8'n, 215hk og 320nm på første chip/remap.

På 2.0TFSI derimot blir det 270hk og 390nm. Jeg ville ha 2 literen da jeg skal opp på over 300hk.

Helst vil jeg ta ut rundt 333hk som er det samme som 3.0T S4'n kommer med originalt. :D

 

Jeg kommer også til å bytte eksos og diffuser ganske så tidlig slik at jeg får 4 enderør ut bak og

litt dypere lyd av bilen. (Håper å finne et rimelig milltek anlegg) Og da vil den se enda mer ut som en S4 :)

 

Jeg valgte S-Line sports understellet i håp om at bilen kan føles like stiv som bilen jeg har i dag.

Men det originale understellet blir mulig for mykt for meg og da må jeg ha inn senkesett.

(kjører i dag med racing understell som er 55mm senket på an A4 B5)

 

Gleder meg til å høre lyden av Bang&Olufsen anlegget. Skal vist være 14 høytalere + sub og ca. 500watt.

 

mvh,

 

Uten å legge for mye vekt på trimming som jeg ikke har mye peiling på så er jo mulighetene der, men som vi begge mener bør la vente på seg til motorene har satt seg og ikke minst man har fått tatt i bruk litt av den gode garantien. Når det er nevnt så vil jo da 2.0 ha mye bedre muligheten om og hvis man ønsker mer ut av den.

Orginalt så var valget egentlig rimelig enkelt da det ikke var for store differanser i pris mellom 160 HK og 180 HK. Forskjellen er ganske betydelig da du får 250NM/160 HK imotsetning til 320NM/180 HK. De 70 i differanse er gode å ha spesielt da at Avant`en også er tyngre, rundt 50 kg enn sin avkortede bror.

 

Håper at sportsunderstellet som kommer med sportspakken er godt nok for meg da jeg tidligere hadde sportsunderstell på BMW 316 (2006). De ligger vel litt i samme gate mens med S - Line blir det enda røffere og stivere.

 

Anlegget blir jo hinsides uten å ha hørt så mye fra det, men tester tilsier at det er et helt vanvittig bra sound system og det tviler jeg heller ikke på med de specsene den leverer. 500watt bør holde for de fleste musikkentusiaster!

 

:)

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forrige bilen, en A6 1.8T var veldig stille og hadde isolasjonsglass. Når jeg henta A4`en med skiboks lurte jeg på om et av vinduene var åpne for skiboksen ble en slags støyforsterker (!), men jeg har blitt vant med det :)

Eneste tidspunktet den har litt traktorlyd er når jeg akkurat har startet motoren (motorvarmer er et must om vintern)

Merker ikke mye lyd når motoren er varm. Hører faktisk turbosus når jeg gir gass..hehe

Den har 6 gir og drar godt fra 2 t.o.m 4. 5è og sjette gir er mer ment som "cruise" gir. Kan ligge i 120 i sjette og motoren er rolig og avslappet. Eneste er at man må gire en god del når man kjører i lavere fartsgrenser..

Nå skal det sies at vinterdekkene har dimensjon 215/55/16 og sommer 255/35/19 som gir noe støy

Nå virker det som om materialet i bilen ikke isolerer så godt som de eldre modellene. Det er mye plast og luft..litt mye igrunnen for en bil til over 500K (?)

Har en kompis som har chiptunet en 170 hesters til godt over 200 og fortsatt ikke er fornøyd. Han skal ha bensin neste gang :)

MEN..har kun ordinært lydanlegg i bilen (ikke B&O) som egentlig er ganske ok, subben bak gir det lille ekstra når man spiller høyt.

 

Det var faktisk det samme som jeg opplevde da jeg prøvekjørte en 143 HK TDI (Allroad vel og merke). Ble faktisk litt overrasket over den motorstøyen som viste seg og lurte litt på hva som gjorde dette. Grunnen til at det ble så klart var at jeg etter prøvekjøring hos audi tok en tur til BMW som hadde en X-drive 184 HK som omtrent ikke var støy i, men det har nok mye med det du beskriver ifht at motoren bør bli varm og at man blir vant med det. Motoren i seg selv med tanke på ytelser er jo fantastisk men har også lest som du beskriver litt mye giring til tider. Men stiller samme spm som du selv gjorde hva har de gjort med isolering med de nye TDI`ene ifht eldre utgaver ?

 

B&O blir nok noe utenom det vanlige men den allroaden som vi prøvekjørte hadde det ordinære også og dette fungerte ypperlig. Det er jo fort to forskjellige verdener ved ordinært vs B&O og vanskelig å sammenligne.

 

Endelig ferie så nå håper jeg tiden går desto fortere for den måneden jeg har ventet allerede er merkbar!

 

Et spm jeg har og som jeg har fundert mye på er Teflon behandling? Er dette noe du/dere har eller vet noe om ? Hørt mye forskjellige meninger her.

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å legge for mye vekt på trimming som jeg ikke har mye peiling på så er jo mulighetene der, men som vi begge mener bør la vente på seg til motorene har satt seg og ikke minst man har fått tatt i bruk litt av den gode garantien.

:)

 

Det er ett par stykker her inne som har tunet denne modellen hvor clutchen sa takk etter 10-12K km (nybil)

De mente at clutchen på denne modellen er svak i forhold til kreftene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 3-soners klilma, men MMI og kan velge dette via temperatur "hjulet". Jeg trykker den inn og gradene popper opp på skjermen[ATTACH]24027[/ATTACH]

 

Får nesten gåsehud når jeg ser bilder av innsiden av "styrehuset" som jeg kaller det og ventetiden er bare til å ta og føle på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett par stykker her inne som har tunet denne modellen hvor clutchen sa takk etter 10-12K km (nybil)

De mente at clutchen på denne modellen er svak i forhold til kreftene..

 

Leste faktisk det samme som du drar frem og det var da spesielt 1.8 TFSI som ikke hadde en clutch som kunne takle dette om jeg ikke tar feil ? Mener det var annerledes med 2.0 men jeg mener vel at de kreftene 320NM/180 HK vil holde i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten gåsehud når jeg ser bilder av innsiden av "styrehuset" som jeg kaller det og ventetiden er bare til å ta og føle på! :)

 

hehe..prøv ikke å tenk på det så går tiden fortere :)

Uansett så har jeg hatt mange gode stunder bak det rattet. Utrolig digg når f.eks guttungen og jeg har vært på Norefjell og setter oss i bilen etter en lang dag i bakkene hvor vi koser oss med sjokobolle, kaffe/sjokomelk på hjemveien. Belysningen i kupeen er übersexy når det er mørkt ute..hehe

Som å tre inn i ett romskip hvor vi glider hjem :)

 

En annen ting jeg glemte å nevne med valg av diesel er drivstoff forbruket, den kan bruke 0,5 på mila (langkjøring og cruisekontroll)

 

 

Vet du hvor mye de har tatt ut av motoren?

Hvilke årsmodell er det de har trimme.

 

mvh,

 

 

Husker ikke helt, men prøv å søk. Det er ikke så mange her som har nevnt at de har ødelagt clutchen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..prøv ikke å tenk på det så går tiden fortere

Uansett så har jeg hatt mange gode stunder bak det rattet. Utrolig digg når f.eks guttungen og jeg har vært på Norefjell og setter oss i bilen etter en lang dag i bakkene hvor vi koser oss med sjokobolle, kaffe/sjokomelk på hjemveien. Belysningen i kupeen er übersexy når det er mørkt ute..hehe

Som å tre inn i ett romskip hvor vi glider hjem

 

En annen ting jeg glemte å nevne med valg av diesel er drivstoff forbruket, den kan bruke 0,5 på mila (langkjøring og cruisekontroll)

 

Uten tvil så er det best å la fokuset være et annet sted. Derfor har det allerede gått en måned og nå er det ikke lenge igjen :)

 

Har selv valgt lyspakken på bilen så dette må jo bare bli bra når man er ute og cruiser når mørket har senket seg.

 

Finnet jeg utstyrslisten din noe sted?

 

Forresten så fikk jeg ikke noe svar på bluetooth men regner med dette er slik forhandler fortalte og at med telefon så er alt synkronisert ? For som jeg nevnte så må det ekstra utstyr til hos BMW.

 

mvh

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva forbruket vil være på milen med 180HK TFSI men vil vel ligge godt over dette. Har du manuell eller automatic?

 

jeg har manuell. Automat får man ikke på 143 hester`n og quattro:)

 

Ang utstyrliste så har jeg ikke lagd noen, men er er highlights:

 

Farge :Kvartsgrå

motor: 143 tdi quattro

S-line innvendig og utvendig hva det måtte innebære av seter, logoer, lister, skjørter, blank eksos og diffuser og felger/dekk

ekstra mørke ruter

lyspakke

regnsensor, lyssensor, ryggesensor automatisk avblendbare speil (funker dårlig når bakruta er sota)

avtagbart hengefeste

cruisecontroll

delskinn

blinklys (ikke alle med audi har dette..hehe)

stemmestyring av bilen (bruker det egentlig aldri) den skjønner bare engelsk så man får mye artige svar kan man si..hehe

blåtann: står i manualen hvordan tlf synkes (har iphone)

Uttak for iphone (spille musikk)

Navi basic MMI

Ikke B&O anlegg, kun vanlig. Funker helt greit for meg :)

For ikke å glemme..skiboks (som er av i skrivende stund for den forvirrer regnsensoren)

post-61445-13804853475386_thumb.jpg

Endret av bobfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har manuell. Automat får man ikke på 143 hester`n og quattro

 

Skal selv ha manuell. Synes faktisk giring er noe av det som gjør en bil og opplevelsen. Nødvendigvis kan det ikke bli bedre med automatic i bykjøring og stamping men ellers synes jeg manuell er helt konge og med cruisecontrol er det jo veldig bra.

 

 

Farge :Kvartsgrå

motor: 143 tdi quattro

S-line innvendig og utvendig hva det måtte innebære av seter, logoer, lister, skjørter, blank eksos og diffuser og felger/dekk

ekstra mørke ruter

lyspakke

regnsensor, lyssensor, ryggesensor automatisk avblendbare speil (funker dårlig når bakruta er sota)

avtagbart hengefeste

cruisecontroll

delskinn

blinklys (ikke alle med audi har dette..hehe)

stemmestyring av bilen (bruker det egentlig aldri) den skjønner bare engelsk så man får mye artige svar kan man si..hehe

blåtann: står i manualen hvordan tlf synkes (har iphone)

Uttak for iphone (spille musikk)

Navi basic MMI

Ikke B&O anlegg, kun vanlig. Funker helt greit for meg

For ikke å glemme..skiboks (som er av i skrivende stund for den forvirrer regnsensoren)

 

Mye bra utstyr har selv valgt svart farge på bilen som jeg synes er tøft men liker også den fargen du selv har valgt. Som deg har jeg også tatt med lyspakken noe som ble gjort til sist og som jeg regner med faller i smak. Har da ikke AMI men SD slots som jeg evt skal bruke til å legge inn musikk som nok fungerer utmerket. Blir litt overkill med SD kort og AMI og AUX :D

 

avblendbare speil (funker dårlig når bakruta er sota)

 

Visste faktisk ikke at dette er et problem. Har selv ekstra mørke ruter så det var jo noe jeg evt skulle vært opplyst om. Hva er det som ikke fungerer som det skal ?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en sensor i bakspeilet som skal avblende dette hvis han bak har for sterke lys, men iom ruta er ganske mørk slår ikke sensoren ut. Har heller ikke fått testet at fjernlyset skal skru seg av automagisk hvis man glemmer det selv. Har ikke funnet en testkanin enda :)

Hvis du har navi så legg heller kartinfoen på SD kortet og ta ut cd' en og plugg i tlf, da slipper du å ovf musikk til sd kortet :)

En annen ting som du sier cruisecontroll er konge, men litt farlig etter en dag i slalombakken, mørkt ute og gode stoler. Kan si jeg må ofte klype meg på innsiden av låret for ikke å sovne, eller drikke mye kaffe ..

Grunnen til at jeg valgte denne fargen er fordi den forrige A6' en var sort og den ga meg nesten magesår ang vasking. Jeg hater å kjøre møkkete bil, men møkka synes ikke så godt på denne fargen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en sensor i bakspeilet som skal avblende dette hvis han bak har for sterke lys, men iom ruta er ganske mørk slår ikke sensoren ut

 

Stemmer det men ble ikke gjort oppmerksom på at dette ikke fungerer som det skal med ekstra mørke ruter. Så lenge speilet fungerer ellers så får nå det bare være:)

Det med fjernlysene visste jeg ikke var en funksjon og hva kaller de dette ?

 

Hvis du har navi så legg heller kartinfoen på SD kortet og ta ut cd' en og plugg i tlf, da slipper du å ovf musikk til sd kortet

 

Den der trenger jeg litt mer forklaring på. Hehe:)

 

En annen ting som du sier cruisecontroll er konge

 

Kan vel fort bli litt godt vant og behagelig med cruisecontrol, så man må passe på at man ikke dupper av:)

 

Nå er det ikke lenge til sept! :D Gleder meg godt over det normale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I A4 katalogen er følgende forbruk oppgitt for langkjøring/landeveiskjøring:

 

2.0TDI 143hk Quattro: 0.47l på langkjøring (ved bruk av disel :))

2.0TFSI 180hk Quattro E85: 0.58l på langkjøring (ved bruk av 95 oktan)

2.0TFSI 180hk Quattro E85: 0.82l på langkjøring (ved bruk av E85 bioethanol)

 

Ser disel prisen ligger på rundt 13nok i Oslo og det samme gjør 95 oktan. E85 ligger på ca. 8.5nok.

 

Så det du betaler pr. mil er:

2.0TDI: 0.47*13 = 6.11nok

2.0TFSI 95 oktan: 0.58*13 = 7.54nok

2.0TFSI E85: 0.82*8.5 = 6.97nok.

 

Så TDI'n blir billigst i forbruk men ikke langt etter kommer TFSI'n med E85.

 

For meg personlig så bruker min gamle A4 ca. 0.78 på langkjøring og jeg fyller 99 Oktan V-Power til ca. 15nok.

Så min A4 koster pr mil: 0.78*15 = 11.7nok :|

 

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår