Gå til innhold

Trøbbel med lys i dashbord og parklys

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet ut lampene på stratusen min med amerikanske, som er beregnet på at blinklysene brukes som parklys. Det betyr at det ikke er noe plass for parklysene i lampen, så jeg kuttet de ledningene uten å bry meg noe mer om det.

 

Nå lyser den blå fjernlys lampen konstant i dashbordet når lysene er på i bilen, og det er ikke lenger bakgrunnslys i dashbordet (hverken bak speedometeret eller ved klimaanlegget).

 

Noen pekepinner til hva som kan være galt?

 

Jeg får ikke noe spenning når jeg måler på de løse ledningene til parklysene heller lenger.

 

Alle sikringer er selvfølgelig sjekket.

 

Noen som har brukermanualen til denne bilen som kan sjekke beskrivelsen til det blå lyset? :) Min er ødelagt av kaffi...

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok koble på parklyspærene som du kuttet. Jeg monterte slike lykter en gang og fikk en feilkobling pga at jeg måtte bytte pæresokkel på hovedlyspærene og da kom blålyset på til meg også. Jeg borret hull bak på reflektorene og monterte parklysene der, skiftet ut pæresokkelen med en lang type som gikk helt inn i lykta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke bare ta bort parklyset?? Kanskje du har koblet hovedlyspærene feil? For det er vel ikke H4 pære du bruker? Når du ikke har spenning på parklysene har du bare tenningen på eller er bryteren slått på park? Er jo kjørelys på disse bilene og mine parklys virker ikke uten at parklys er slått på.

 

Ps det finnes led parklyspærer som lyser hvit og som skifter til orange når du blinker for så å bli hvite når blinklys skrues av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok koble på parklyspærene som du kuttet. Jeg monterte slike lykter en gang og fikk en feilkobling pga at jeg måtte bytte pæresokkel på hovedlyspærene og da kom blålyset på til meg også. Jeg borret hull bak på reflektorene og monterte parklysene der, skiftet ut pæresokkelen med en lang type som gikk helt inn i lykta

 

Men i og med at det ikke er spenning på kablene hvor sokkelen skal kobles på, kan jeg ikke forstå hvorfor det skal skje noen endring når jeg kobler de på igjen? For meg virker det jo som noe hindrer spenningen å komme frem til parklysene eller dashbordet...?

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke bare ta bort parklyset?? Kanskje du har koblet hovedlyspærene feil? For det er vel ikke H4 pære du bruker? Når du ikke har spenning på parklysene har du bare tenningen på eller er bryteren slått på park? Er jo kjørelys på disse bilene og mine parklys virker ikke uten at parklys er slått på.

 

Ps det finnes led parklyspærer som lyser hvit og som skifter til orange når du blinker for så å bli hvite når blinklys skrues av.

 

Jeg har tatt bort parklysene. Jeg har prøvd med bryteren i alle mulige posisjoner, og det kommer fremdeles ikke 12V ut av parklys ledningene. Det er "amerikanske" lyspærer i nå ja, men jeg har koblet riktig i forhold til H4. Lysene fungerer utmerket på nær og fjernlys.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At parklysene er bortkoblet skal ikke forårsake at blålyset lyser. Derfor jeg sier det med rett kobling er fordi blå lyset var også hos meg når jeg koblet mine usa lykter. Feilen var at jeg hadde koblet jordkabelen feil. Hvis det ikke var noe feil før du koblet usa lyktene så må det være en feil kobling.

 

Forøvrig så har jeg kastet mine usa lykter. de var en skuffelse fordi de ikke tålte regn og ble fylt med vann. Ikke gull alt som selges på ebay...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At parklysene er bortkoblet skal ikke forårsake at blålyset lyser. Derfor jeg sier det med rett kobling er fordi blå lyset var også hos meg når jeg koblet mine usa lykter. Feilen var at jeg hadde koblet jordkabelen feil. Hvis det ikke var noe feil før du koblet usa lyktene så må det være en feil kobling.

 

Forøvrig så har jeg kastet mine usa lykter. de var en skuffelse fordi de ikke tålte regn og ble fylt med vann. Ikke gull alt som selges på ebay...

 

Hvordan kan det være feilkoblet og samtidig fungere? Vil de fungere dersom man bytter om jord og nærlys? (dersom jeg hadde byttet om jord og fjernlys hadde jo lampene lyst fjernlys hele tia)

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjorde jeg som du sa Rsele, jeg hadde byttet om jord og nærlys, så nå sluttet den blå lampa å lyse :) Ypperlig.

 

Men jeg har fremdeles ikke lys i parklysene, bakbelysning i instrumentpanelet eller dashbordet. Det er heller ikke kjørelys bak på bilen lenger.

 

Alt dette skulle tilsi at sikring #7, merket rear light / park light er gåen, men den er i tipp topp stand. Jeg får studere haynes boka litt og se hvor ledningene går.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i løpet av dagens sosiale gjøremål så svarter faenmeg begge lyktene helt, og det blå lyset kom tilbake. Tror ikke det er pærene som røk på begge 2 samtidig... så blir det skruing i mårra også da, finner sikkert ikke ut av det heller.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke en prøvelampe for å finne nær og fjernlys på H4 kontakten. Også må du finne ut hvilke ledninger som er hva på lykten. Når det gjelder parklys så finnes det nok et rele siden det er kjørelys,mulig feilen kan ligge der.

 

Jeg vet hva som er hva på kontaktene, fant diagram på nett. Som jeg sier så forsvant det blå lyset en stund. Men nå SVARTNET alt. Kanskje et rele eller 2 som er blåst i filler.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk riglet til hovedlyktene igjen, dårlig kontakt. Men de andre lysproblemene mine ser ut til å være styringsenheten bak sikringsboksen (BCM) som er blåst til helsikke.

 

Jeg får vel finne en finurlig måte å bypasse det hele på ;P Mer knapper og mindre hjerner liker vi.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår