Gå til innhold

Guide: Skifte drivknute/drivknutemansjett div VAG.

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

I verste fall - om akslen har nok aksialt frispill - så kan den bli trukket ut av prismesporet og vil så gå rundt uten at drivknuten går rundt. Altså vil du ikke komme av flekken ;) Har sett dette har skjedd på biler. Så lasesplinten er der av en grunn, og den skal ikke utelates :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja.. :)

 

Da kan jo jeg komme med en flau sannhet da (som du kanskje skjønte).

Jeg monterte drivknuten i dag, og utelot ringen, siden jeg tenkte "Ah, den går ikke inn... Jaja, hvor viktig kan den være?"...

Måtte bare spørre for å være sikker... :)

 

Så, jeg skal gjøre det om igjen i morgen, siden jeg vet hvordan jeg skal ta ringen på igjen!

 

null_zps4264fbfc.jpg

 

Hvilken av disse ringene skal jeg bruke? Regner med den nederste er den nye :)

 

(Flott guide forresten - Den hjalp veldig på :) )

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste låseklipset ville jeg brukt, det sitter hvertfall.

 

Og ja, du må nok av igjen med dette, men om du er renslig så slipper du rengjøre eller pakke opp igjen, bare løsne den store klemma rundt mansjetten og trekke knuten av. På med låseklips før knuten bankes forsiktig innpå akselen. Prøv å åpne klemma rundt mansjeten uten å ødelegge den, disse selges ikke løst såvidt jeg vet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemmen rundt mansjetten var ELENDIG - gikk ikke ann å stramme ordentlig.. Elendig patent fra Biltema (Strips holder bedre!)

 

Så, jeg skal benytte den gamle klipsen? Hvordan vet jeg at drivknuten ikke hopper av igjen da? :p den kom tross alt av det samme klipset etter litt banking :p

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge klipsene dine ser ubrukte ut, men om det øverste har sår etter demontering så bruk det andre ;)

 

Jeg kjøper aldri slike deler på Biltema, bruker stort sett Spidan sine sett der det er skikkelige klemmer med. Et rustfritt stålstrips duger om du strammer det godt :)

 

2012417174118812s.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste er det som kom av etter demontering :)

 

Skal prøve å få tak i noe ordentlige stålstrips!

Hva tenker du om rørklemmer?

 

EDIT;

http://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/kabelbaand-og-fester/kabelbaand-rustfritt-staal/kabelbaand-rustfritt-staal-316-7-9x520mm

Slike du tenker på?

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige slangeklemmer kan bli for store på den vide siden av mansjetten, vil som regel ta borti enten fjærbein eller bærearm. På den tynne enden av mansjetten går det fint med vanlig slangeklemme.

 

Ja, er de rustfrie stripsene på bildet jeg tenker på.

 

6510_l.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

 

Min (fra i går) har bare noen skrapemerker... Tror jeg slenger på den ubrukte jeg :) Det er vel ikke mye makt som skal til når man slår inn drivknuten?

 

EDIT;

Hvordan strammes de der? (Låses)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuten pleier gå på ved å slå lett med en hammer, gjerne gummiklubbe om du har. Bare se til at innerdelen i knuten entrer litt innpå akselen før du forsiktig slår den helt inn.

 

De rustfrie stripsene er selvlåsende. Stram de til og de henger av seg selv :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både indre og ytre drivknute er laget slik at de tillater aksial bevegelse, noe de må gjøre siden avstanden mellom girkasse og hjullager endrer seg når du svinger, samt når bilen går opp og ned i humper. Uten låseklipset kan du ende opp med at selve akselen beveger seg inn og ut i innerdeler på knuten, i verste fall trekkes akselen helt ut og du bilr stående langs veien ;)

 

Lykke til :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår