Gå til innhold

Grunnarbeid før lakkering, noen som har noen tips?

Ranger emnet


230FK

Anbefalte innlegg

Skal til å fjerne litt overflaterust ved hjulbuene og lurer på om det jeg har kjøpt inn og tenkt til å gjøre er feil eller riktig? :P

 

innkjøpt:

2komponent epoxygrunning (Würth)

2000 våtslipepapir

Metalsparkel

Sprayprimer.

 

Plan:

Jeg har tenkt til å fjerne noe av lakken langs buene (er en del overflaterust så tar hele kanten med en gang), og slipe det ned til metallet. Så kommer epoxygrunninga på og herder seg ferdig, etter den er ferdig herdet og pusset ned kommer metalsparkelen som også skal herdes. pusses ned og så primeren. den har jeg tenkt å våtslipe ned til overflata blir gjevn og fin før jeg begyner med lakkinga, høres dette logisk ut eller er jeg helt ute å sykler?

 

På forhånd takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil får fjerna all rusta med det verktøyet du skal bruke(anbefaler å bruke en 'neger'kuse om det KUN er overflaterust), så ville jeg ha sandblåst der hvor rusta er. Å sandblåse er jo det nest beste og gjøre for å fjerne rust, og etter det ville jeg ha brukt glassfibersparkel(lagt på en tynn hinne), slipt, så finsparkel. Slip ut dette, legg på syregrunning, og legg så på fyller, og slip den. 2000 våtslipepapir er litt for fint om du spør meg, ville heller ha gått på med 800korning på vanlig maskin om du har utstyr til det.

 

Det finnes mange forskjellige måter og gjøre dette på, men dette er min anbefaling.

Endret av mic1991
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil får fjerna all rusta med det verktøyet du skal bruke(anbefaler å bruke en 'neger'kuse om det KUN er overflaterust), så ville jeg ha sandblåst der hvor rusta er. Å sandblåse er jo det nest beste og gjøre for å fjerne rust, og etter det ville jeg ha brukt glassfibersparkel(lagt på en tynn hinne), slipt, så finsparkel. Slip ut dette, legg på syregrunning, og legg så på fyller, og slip den. 2000 våtslipepapir er litt for fint om du spør meg, ville heller ha gått på med 800korning på vanlig maskin om du har utstyr til det.

 

Det finnes mange forskjellige måter og gjøre dette på, men dette er min anbefaling.

 

 

Ett strøk epoxy før sparkel, så slipper man problemer med korrosjon. Ser man i tekniske data-blad på sparkel (for de som gidder lese det :D) så annbefaler de fleste produsenter et strøk epoxy før man legger sparkel. Man kan eventuelt legge et strøk syregrunning etterfulgt av et lag fyllergrunning før sparkling.

 

Det tar tid å legge epoxy før sparkling, så er nesten ingen verksted som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskje smøre på brunox også for og få burt all rust i porene?

 

Ja brunox er en 1K epoxy som inneholder noe som binder rust (til jernoksid eller noe ? ).

 

Jeg brukte det på en del 210 mercedes rustholker for 5-6 år siden, hadde ikke noe problemer med at rusten kom tilbake.

Nå slipte/blåste jeg bort rusten helt, til det bare var noen små svarte prikker igjen. Så påførte jeg brunox som herdet over natten, slipte det ned og sparklet.

 

Nå bruker jeg 2K epoxy fra Sikkens eller Lesonal, da den tørker mye kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår