Gå til innhold

Eivind Amundsen

Bruker
  • Innholdsteller

    79
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Eivind Amundsen

  • Bursdag 02/03/1975

Contact Methods

  • Bosted
    Hadeland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Eivind Amundsen's Achievements

  1. Var litt overdrevet det med dobesøk under sprøytejobben :) Men når du blåser du lakk på hel bil så er det ikke veldig helldig å forlate boksen før du er ferdig, er det bare base du sprøyter så kan du forlate boksen når som helst veldig lenge, uten at det er noe problem. Når jeg har sprøytet biler, har jeg hatt 15% av lakktiden + start-tid da har jeg hatt ansvaret for å handle inn lakk, samt vedlikehold av boksen. Jeg har da også polert støv. tatt opp igjen uhell mens jeg kjører tørk.
  2. Hvis du følger anbefalingene til sparkelprodusenten, skal du ha et strøk epoxy før sparkel (se TDS fra produsent).
  3. Bare hør med en lakkerer før du handler inn lakk. Er nok flere lakkerere som ikke tar på seg jobben dersom du ikke handler lakken hos de (er nok også en del som ikke tar på seg hellakkeringer i det heletatt). Hvis det er 03 binder i lesonal vannbasen, skal den også sprøytes samme dagen som du mikser fargen.
  4. Hør hva de sier på Opel ? Kan godt tenkes du mister rustgarantien når du begynner å grisetill bilen med understellsmasse. Det blir ikke så lett å følge med rusten når du er inne til service da. Olje, tectyl voks ,osv beskytter mot rust, men det er noe fælt griseri og det er umulig å se om bilen ruster eller ikke. Men sprøyte "tynntectyl" i hulrom er jo ikke en ulempe da (bare gjør ren dreneringer slik at vann(dugg/fukt) renner ut igjenn). Er vel lite sansynlig at den baleno'n rustet bort i løpet av 2 år, har nok ligget rust der i mange år før det (?) Jeg ville gått for valg #1 og slipt bort rust, grunnet opp med EP når det dukker opp noe rust.
  5. Ja, pleier å være mulig å kunne leie boks når den er ledig (500 kr ?) Hvis du seriøst er ineressert i lakk, så synes jeg du skal prøve deg! Det er ikke veldig godt betalt, det er mer en livsstil (drive med noe man liker). Skal du drive med lakk, bør du være strukturert og tålmodig/ikke-impulsiv.
  6. Du velger ikke å bli bilakkerer pga penga :-D Lønnen får du i form av løsemiddelskade, lungeproblemer og mye ubetalt overtid :) Det er lite sansynlig at du får lakkere selv om du har fagbrev, tipper rundt 4 av 5 lakkerere bare står å koser seg i slipestøv og ser frem til maskering før de går på og sliper neste bil. Er du heldig å får stå og sprøyte så blir du fort ganske ensom, du rekker skjeldent å spise lunsj med andre ansatte, og står og jobber gratis utover kveldene hvis du gjør noen tabber (feks plutselig må på do under en sprøyte jobb, stikker du av må du kjøre tørk, slipe ned og begynne på nytt - erfaren billakkerer har alltid en ekstra bokser på jobb). Lørdagene går med til å rydde i blanderom, vaske ned, slime, og bytte filter i sprøytekabin. Mener jeg leste at snittlønnen for en billakkerer ligger på 330.000. (men som "slipe-gutt", så ligger du nok noe under snittet, du må også konkurere med litauere/polakker som har en steinhard arbeidsmoral). Men det er en veldig givende jobb, hvis du har interessen! :)
  7. Nei, lakk er ikke så dyrt! Det er alt det andre som koster (maskeringstape, slipepappir, div grunning, etc...) Du må jo få fiksa dørene, så du får åpnet de og maskert innvendig. Skal du ha bilen eu ok, er det en fordel at dørene fungerer :D
  8. Sjekk pris hos MECA på Lesonal lakk. Tipper vannbasen koster rundt 1000,- kr per liter og ca 500 kr for klarlakk. Hvis du gjør forarbeidet selv, så er det ikke stort mer en 2000-3000 kr i sprøyting av bilen (2 timers jobb). Maskering av bilen er mer tidkrevende en lakkering, kan tenke meg man bruker 4-6 timer (*800 kr ?) på maskering av bilen. Vil på det sterkeste anbefalle å demontere lister. Gjør du forarbeidet selv, så kan heller ikke lakkereren garantere et bra resultat av bilen, forarbeidet er hele magien når det kommer til lakkering. Siden det er metallic farge, må du ikke ha noen grovere en P800 riper (eventuelt P1000 vått). Tenk at du polerer bilen, ikke sliper den som en gammel komode som skal males. Flater som skal lakkeres er faktisk penere før man får på lakk (lakk bare fremhever feil og bygger struktur).
  9. Hvis du har lakken selv, så får du sikkert en eller annen malerslask til å blåse over bilen i bytte mot noe hagearbeid/plenklipping. Hvis bilen er klar til lakkering, er det ikke så mye arbeid å sprøyte en bil, det tar et sted mellom 1-2 timer, så trenger ikke bli så dyrt selv om du betaler full pris. Er alt det som må gjøres før man sprøyter bilen som tar tid (og da koster). Selve lakkerings jobben av en 740 er gjort på 10-15 min hvis det er tett-farge (2-3 ganger så lang tid hvis det er 2-sjikt + tørketid av vannbase).
  10. Hvis du sprøyter med en utflekkstynner, så brenner den nye lakken seg ned i den gammle klarlakken, da flasser det ikke.
  11. Du kan godt flekke det, men det er lettere å lakkere en hel del, en å flekke ut lakken, dvs utflekk krever mer erfaring en å lakkere en hel del. (ofte legger man farge på feltet man har reparert og grunnet, så drar man klarlakk over hele delen (må selvfølgelig matte ned gammle klarlakken først). Hvis døren har noen kanter/profiler så kan man jo skygge ut de med en maskeringstape som man løfter opp slik at man ikke får en skarp kant. Du må da bruke en utflekkstynner å sprøyte over lakken, slik at den brenner seg ned i dan gammle lakken (ny og gammel lakk "smelter" sammen). Først må du jo slipe ned feltet som er skadet, jeg ville gått på med 180 papir og maskin, så ville jeg slipt ut ripene og en lang overgang med P400, når det er gjort må du syregrunne/epoxygrunne der hvor det er bart stål så må du legge fyller grunning som du sliper ut med P 600-800 tørt, eller P 1000 vått. Når det er gjort kan du legge farge og eventuelt klarlakk, før du sprøyter på utflekstynner. Klarlakken eventuelt den tette-fargen bør være 2K (dvs sprayboks du aktiverer med herder (må brukes innen noen timer etter den er aktivert). Jeg har ikke noe tro på at det blir noe kjempe resultat, men er jo verdt et forsøk ? Blir iallefall en erfaring rikere. Ser for meg at du handler spraybokser for 1200-1500 kr. 1 boks Syregrunning 300 kr 1 boks fillergrunning 250 kr 1 boks utflekkstynner 300 kr 1 boks farge 200 kr 1 boks 2K klarlakk 300 kr ??
  12. Du kan jo demontere dørhåndtak, sidespeil, vinduslist, dørpakning osv,, Slipe ut lakken å høre med en lakkerer hva han skal ha for å sprøyte den opp. Trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt så lenge du demonterer og pusser litt selv. Skal du fikse dette med sprayboks så blir det fort dyrt. Du må ha en boks med syregrunning eller epoxy (300 kr ?), så må du ha en boks fyllergrunning (200-300 kr ? ) samt en (eller flere) bokser med farge (eventuelt) klarlakk. Skal du flekke trenger du også en boks med flekketynner (300 kr ?).
  13. Hammerslaglakk tåler litt mer en bengalakk, men spørs om du ikke bør tenke på pulverlakk (kan herdes med UV lampe). Hvis understellet utsettes for masse slitasje, så bør du kanskje vurdere å montere en skliplate i plast eller noe (har aldri sett en snøscooter før :-D).
  14. Matter ned maskerer og lakkerer den for deg hjemme i garagen for 1500 kr + lakk. Da må du demontere, fjerne bulker og rust selv. Skal du spare penger ville jeg tittet på biltema sin 2K lakk. Tror den koster 200 kr per liter eller noe (har ikke testet den). Ellers kan du bare finne deg en garage, vaske ned tak og vegger kvelden før du skal lakkere, det er viktig at garageporten står åpen slik at lakk støv føyker ut og ikke legger seg på bilen igjen (appelsinhud), kompressoren bør også stå utenfor lokkalet hvor du lakkerer, slik at du får overtrykk. Det er lurt å male på dagen, på kvelden kommer det så mye fluer og driit (møll :s), det er heller ikke en ulempe om det regner ute når du lakkerer, da er det ikke så mye svevestøv, fluer, mygg og div pollen ute. Lurt å bruke en rask herder slik at lakken tørker fort (mindre støv i lakken), men da bør du sprøyte over hele bilen innen 15-20 min (er også en fordel å tynne lakken litt ekstra). Du får neppe noe ok resultat med sprayboks, ikke kan bilen poleres, eller vaskes med sterksåpe etter den er ned-tagget. med mindre det er 2K spraylakk (men det koster jo skjorta - Btw: til en 400 ml boks går det ca 100 ml lakk). Er du uheldig å søler bensin på lakken, vil den jo renne bort.
  15. Tror jeg ville tynna lakken godt (100%), så den flyter utover etter man har rullet.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår