Jump to content
Bilforumet.no

MindViruz

Bruker
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

About MindViruz

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 12/24/1985

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen
  1. Takk for tipset. Jo, absolutt. Dette kan være en veldig aktuell bil ja. Hva er den store forskjellen på Scout og "vanlig"? Vet du noe om hvordan verditapet er på en slik bil, og hvordan prognosene for vedlikeholdsutgifter på en slik bil kan se ut? Det viktigste er som sagt kostnaden over tid. Men første gangs kjøpesum spiller såklart inn også, med tanke på rentekostnader på lån.
  2. Hei. Vi er på utkikk etter ny bil til å trekke campingvogn med. Vi har en campingvogn som veier ca 1300 kg. Bilens minste tillatte hengervekt tenker jeg bør ligge på rundt ca 2000 kg for å få en grei opplevelse. Kriterier: Bilen må være stor nok til en familie på 3. Vi blir nok 4 om ett par år. Vi er relativt lave mennesker, så vi trenger ikke allverdens beinplass for å sitte komfortabelt. Bilen bør ha 4-hjuls drift, da vi kjører en del på fjellet om vinteren. Bagasjerommet på bilen må kunne romme en stor barnevogn, og ett par bagger ved siden av. Bagasjerommet i en Opel Astra 2007 stasjonsvogn er akkurat stort nok for oss. Vi tenker at bruktbil er vår greie, men vi kan vurdere nybil. Det er totalugtiften over tid som er vikigst for oss. Bilens alder bør være fra 0-5 år. Jeg har tenkt litt på: - Suzuki grand vitara. Hengervekt 2000kg, 4-hjuls drift og lavgir. Ser for meg at lavgir er veldig praktisk når du skal rygge campingvognen på plass trange steder. (?) - Nissan x-trail. - Subaru forester. - Misubishi outlander. Nå har jeg bare nevnt SUVer, men stasjonsvogner er også aktuelt hvis det finnes noen med 4-huls drift og som har hengervekt på rundt 2000kg. Utfordringen ligger i å finne den bilen som er aller billigst å eie over tid (3-6 år?) medregnet vedlikehold og verditap som tilfredstiller de kriteriene over. Noen som har tips til biler og årsmodell som kan passe oss? Til hvilken pris? Takker på forhånd for alle svar :)
  3. Ja. Jeg har snakket med Opel i drotningsvik, Oldervoll. Men med en gang jeg nevner ordet reklamasjon så prøver de å vri seg og snu seg unna med masse tomt preik. Jeg har hørt så mye dritt om Oldervoll, og jeg tviler ikke på at det stemmer. Så der var jævlig lite å hente, for å si det mildt. Det var utrolig vanskelig å få gjennom en reklamasjon, og jeg måtte forberede meg å betale summer på rundt 10000 kr for reilsøking og reprasjon var meldingen jeg fikk!! Så nå tok jeg å ringte Opel i Åsane, og de sa med en gang at dette høres ut som en reklamasjon, så jeg måtte bare komme inn med bilen så skulle de se på saken Mye bedre service å få i Åsane!
  4. Bilen det dreier seg om er en Opel Astra stasjonsvogn 2007 modell. Jeg har vannlekkasje i bilen og vet ikke hva jeg skal gjøre :( Det er blir vått på matten framme på passasjersiden når det regner. Dette skjer når bilen står parkert på flatt underlag. Jeg har vasket bilen i dag, og funnet ut at vannet kommer inn i bilen via høyttaleren i døren. Det renner så ut av døren i underkant, så ned på matten på passasjersiden. Kan dette være en av følgende?: 1. Betyr dette at en drenering er tett, og at det "renner over" og kommer inn i bilen? 2. Eller kan det bety at det kommer vann inn i døren ett sted det ikke skal komme inn vann når det regner? Og det må tettes ett eller annet sted? 3. Eller er det meningen at det skal være helt 100% tett rundt høyttaleren slik at den skal holde vannet tilbake? Jeg ser at det er dreneringshull nederst i døren på bilen min. Jeg har prøvd å stikke en ledningsbit oppi hullet i tilfelle det lå noe å blokkerte rett oppi der, men det hjalp ikke. Jeg har ikke klart å demontere dørpanelet på døren, jeg fikk bare "løftet" det litt i underkant, slik at jeg kunne se inn inn. Det var da jeg oppdaget at det dryppet rundt høyttaleren. Så hva kan jeg gjøre?? Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få :)
  5. Høres fornuftig ut det du sier der ja. Men hva er EP for noe? :) Jeg har ikke hørt med opel hva de sier, men jeg er nesten sikker på at de sier at den ikke skal understellsbehandles. Da blir det vanskelig for de å oppdage rust. Sprøyting av tynntectyl i hulrom. Er dette noe som gjøres på service innimellom, eller er dette noe man må gjøre selv i garasjen. Eller bør man gå til ett godt antirustverksted å få de til å sprøyte inn tynntectyl der de mener det trengs?
  6. Hei. Jeg har kjøpt meg en Opel Astra 2007 mod. Den er ikke understellsbehandlet, og ser meget bra ut under. Littegrann sånn veldig lett overflate rust/farge på traversen foran. Karosseriet er galvanisert så vidt jeg vet. Rustgarantien gjelder fortsatt, og det blir tatt rustkontroll på hver service. Spørsmålet er om det er best å: 1. La vær å understellsbehandle bilen, og vaske den jevnlig og spyle godt under. Spesielt når det er salt på veiene. Holder det med en gang annenhver uke når det er saltet, og en gang i måneden resten av året? 2. Understellsbehandle bilen med Tectyl hos thorsen antirust i Bergen, og gjenta dette hvert tredje år. Jeg tenker at da vil jeg kanskje ikke oppdage begynnende rust under massen, og det er noe jævla griseri under bilen. Da er det ingen vei tilbake. Min forrige 97 mod. suzuki baleno holdt seg svært godt når jeg behandlet den hos thorsen antirust. Ikke en liten flekk med rust (som jeg kunne se) etter at bilen var passert 12 år :) Men etter at jeg gikk EN gang til espeland bilrekvisita (som var jævlig billig) og noen polakker gjorde jobben gikk det i løpet av to år rett til helvete med rusten under bilen. Ingen tørking av bilen ble gjor før de sprayet på ny masse og det rustet under massen de sprøytet på :( Så hva er best? Metode en eller metode to?
  7. Hei. Jeg har en 97modell Suzuki Baleno.' Bilen min har fått noen små rustflekker under. Den er tectylebehandlet ett par ganger før. Siste gang var for ca. 2 år siden, på ett verksted som benyttet og mercansol understellsehandlingsmasse. Så i år tenkte jeg å fjerne de rustflekkene jeg finner, og understellsbehandle selv. Har nelig sett ett par steder det er litt rust under, og på utsiden av kanalene har jeg klart å høytrykkspyle vekk litt masse, så der er litt sånn svak brunlig overflaterust. Det jeg hadde sett for meg å gjøre er å: 1. Spyle bilen under med høytrykkspyler. (Bør jeg bruke noen form for såpe/vakemiddel her?) 2. Sette en vifteovn på over natten, som blåser varm luft under bilen. (Blir dette "tørt" nok, eller blir det masse kondens/damp av dette?) 3. Dagen etterpå, tenkte jeg å pusse vekk rusten der det er litt "tykt" med rust, og bruke rustfjerner der det er svak overflaterust. 4. Så tenkte jeg å spraye på Zinkspray fra biltema, på de stedene jeg har ulakkert bart metall. I to strøk. (Beskytter godt?) 5. Så påfører jeg understellsmasse fra biltema på de stedene jeg har sprayet med zinksprayen. Og der jeg ser den begynner å bli tynn/slitt. 6. Spraye tynnstoff fra Biltema inn i alle hulrom på bilen, og under kanten rundt hjulbuene. Er dette en enkel, billig og grei måte som vil gi god rustbeskyttelse? Så har jeg søkt litt rundt i dag. Og fant "vidunderprodukter" fra Norwegian Chemical Technique AS. Bla. en rustfjerner som skal være "bedre enn sandblåsing" (!) . Fant og noen bilder og tester her: http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=31890&hl= . Og i Nettbutikken deres har de "bilpakker" for både understell, hulrom og karosseri som ser intressante ut. Men i mitt tilfelle gjelder det kun understell, og hulrom som er aktuelt da. Bla. dette som heter Metal Defence: MetalDefence er en ny rusthindrende beskyttelse for alle konstruksjoner hvor slitasjen er salt, vann sand og grus. Ypperlig som sistestrøk og beskyttelse av f. eks. understell. MetalDefende er transparent(gjennomsiktig). Du får derfor full visuell kontroll av understellet. Teknologien i MetalDefence er selvreparerende, i den forstand at hvis det skulle oppstå rift eller sår i det beskyttende belegget vil beskyttende ioner frigjøres og legge seg som et vannavvisende sjikt på metalloverflaten og nøytralisere galvaniske spenninger som er selve årsaken rust og korrosjon. Noen som har erfaring med dette produktet? Eller vil anbefale en annen måte/produkter for understellsbehandling? Takker for alle svar :)
  8. Hei :) Nei, det dirrer ikke i pedalen..
  9. Takk for svar :) Fant forøvrig denne linken: http://www.honda-club.no/index.php?categoryid=22&p2_articleid=18&p2_page=3 Her er en kis som beskriver hvordan man skifter bremsevæske med den saken fra biltema for 49 kr :)
  10. Hei. Jeg har en Suzuki Baleno 1.3 med forhjulsdrift fra 1997. Den har en god stund oppført seg slik at når jeg løser den i første gir, fra stillestående så rister den noe voldsomt da clutchen har fått litt tak. Det gir seg når clutchen er sluppet helt opp. Er jeg litt forsiktig når jeg løser den, går det vanligvis bra, men gir jeg littegrann trøkk når jeg skal løse den, så rister det noe voldsomt vanligvis. Det er kun når jeg løser den fra stillestående jeg opplever dette problemet. Noen som har noen idè om hva det kan være? Alle tips er hjertlig velkommne :)
  11. Hei. Jeg skal bytte bremsevæsken på min Suzuki Baleno 1997 modell. Har aldri gjort dette før, men har lest meg fram til følgende. 1. Tøm beholderen for gammel bremsevæske, og fyll på med ny. 2. Finn en slange som passer på luftenippelen. 3. Star med hjulet lengst vekk fra bræmsevæskebeholderen. 4. Be en kompis pumpe bremsepedalen, slik at den blir hrd, og hold den hardt inne. 5. Åpne luftenippelen på høyre bakhjul først, og la væsken renne ut i en tom beholder. Steng luftenippel, før kompis slipper bremsepedalen ? (Ikke la bremsevæskebeholderen i motorromet gå tom, for da kommer det luft i systemet.) 6. Be kompis pumpe opp nytt trykk, og hold pedalen inne. Åpne nippel, og steng nippel igjen når trykket er blødd av? 7. Gjenta på alle hjul til kun ren ny bremsevæske kommer ut. Mitt spørsmål er: - Har jeg forstått dette rett? - Er det nødvendig å stenge luftenippelen hver gang man må pumpe på bremsen igjen, eller gå frem for å etterfylle bremsevæske, eller kan denne stå åpen? - Hvor mye bremsevæske trenger jeg? Så ser jeg at de selger en Bremselufter på biltema. - Hva gjør denne, hvordan funker den, og er det noe som kan være greit å ta med seg når man føst skal ut på Biltema uansett? Takker for alle svar :)
  12. E-bay har jeg ikke skjekket nei. Jeg bor i Bergen, så blir litt langt å reise til Oslo for å kjøpe boken, så sant de ikke har nettbutikk?
  13. Hvor får jeg kjøpt verkstedshåndbok til Suzuki Baleno 1.3 97mod med forhjulsdrift? Har prøvd å søke rundt om etter en haynes bok eller andre håndbøker til denne bilen, men finner ingenting. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en?
  14. Da skal jeg ta å se om jeg får tak i haynes boka til min bil. Leste forøvrig bruksanvisningen til bilen min i går. Der stod utrolig mye nytting info og bilder :)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.