Gå til innhold

mic1991

Bruker
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om mic1991

  • Bursdag 08/11/1991

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Lakkering, karosseriarb.
  • Yrke eller sivil status
    Billakkerer

Contact Methods

  • Bosted
    Slemmestad

mic1991's Achievements

  1. Sparkling sprekker ikke dersom du gjør platen ren nok og har slipt godt nok! Men på sånne store flater så kan du også bruke varme! S ned taktrekket og varm med en varmepistol fra innsiden! Ikke varm alt for mye så grunninga slipper på oversiden, men med riktig temp så vil stålet normalisere seg ganske så mye! Det blir ikke 100% strøkent, men kanskje godt nok så du slipper og sparkle og lakkere flaten;)
  2. Når du legger grunninga, altså en non-sanding(ikke slipegrunning), så venter du ca 15 min(avhengig av temp) før du begynner med basen(fargen). Den ser du at er tørr når den blir mattere! Samme gjelder basen, pass på at det er tørt i alle kriker og kroker før du legger neste lag, altså at den er matt! Dersom du skal tacke mellom hvert lag så må du vente lenger, og gjerne kjenn etter et sted at basen er tørr nok til at du kan tacke! Jeg sprøyter bilene i 22 grader, og herder klarlakken på 60! Så for meg så tar det ca 15-20 min mellom hvert lag av grunninga og basen før jeg kan tacke! Dersom du står ute og ikke i en boks, så kan det ta lenger tid! Men ikke legg på alt for mye av gangen, legg heller flere tynne strøk med basen, så du slipper og vente for lenge! Er sjeldent på forumet, men dersom du lurer på noe kan du kontakte meg på mail: Michael-1991@hotmail.com
  3. Lastebillakk tåler mye mer enn vanlig billakk! Er også mye mer slitesterkt! Du kan ikke sammenligne spray og sprøytelakkering, fordi du har et helt annet sprøytebilde og trykk! Vil absolutt anbefale lastebillakk fremfor benga eller noen annen lakk hvis du ikke skal bruke billakk! Lastebillakk er ensjikt, dvs at du ikke bruker klarlakk i motsetning til billakk! Hvis du skal kjøpe fra C. Christoffersen(PPG-forhandler) så heter lastebillakken Delfleet! Jeg ville ha sprøytet noen prøver før du sprøyter bilen, så du ser hvordan det er å sprøyte, hvordan lakken flyter ut mens den tørker osv!
  4. Dersom du skal lakkere det selv så anbefaler jeg nesten matt klarlakk. Da ser man ikke strukturen på klarlakken og støvene du vil få blir ikke like synlige, så da vil arbeidet se bedre ut! MEN om du skal ha svart matt så må grunnarbeidet være strøket, for dårlig arbeid blir mye mer synlig ved matt klarlakk enn blank!:)
  5. Billig blir det nok ikke uansett! Dersom lakken flasser ned til plasten så er det fordi det er dårlig forarbeid. Den er sikkert lakkert en gang før i tiden, så da har lakkereren vært litt for sparsom på plastikk-primeren! Da fester ikke grunninga seg på plasten, og dermed flasser det av. Eneste måten og fikse det her på er enten å kjøpe ny fanger eller slipe ned all malinga og legge ny primer osv:p
  6. Om det er den med de runde lyktene foran så sitter forskjermen festa med to skruer i den plata som går langs fronten under lyktene, men over fangeren! Også i 4 skruer på toppen under panseret, en i kanalen og mulig en til! Da må du åpne døra og skru derfra og inn mot skjermen. Lenge siden jeg skrudde av en slik, men det er ikke mer komplisert! Du må jo også ta av blinklyset som sitter i forskjermen som sitter i klips, også ta ut kontakten.
  7. Eller dra på lakkeringverksteder. De har ofte en maskin hvor de blander lakk etter lakkoden, og fyller den på sprayboks! Vet ikke hvor du er fra, men div fargehandlere har ofte sånt!
  8. Bruk plastprimer!! Det er jo dette som binder lakken til plasten, hvis ikke så vil den flasse av over tid. Du må ikke bruke grunning over plastprimeren, men det anbefales. Dette gjøres av de fleste billakkere, jeg gjør det hver gang hvertfall, litt usikker på hva resten gjør. Gjør du dette så har du gjort bra grunnarbeid.
  9. Lastebillakk er tingen da ja! Den har så og si samme finish som 1 sjikt billakk! Den er mye sterkere! C.Christoffersen selger det! Vet ikke om de selger til privatpersoner men
  10. Når vi lakkerer så legger vi alltid klarlakk oppå basen. Basen(som er selve lakken) har en viss tid den kan stå uten klarlakk. Min anbefaling er å gjøre det beste med en gang, og slipe litt ned, så legge ny base og klarlakk.
  11. Det beste er jo selvfølgelig å slipe dette ned og lakkere på nytt! Da slipper jo senere problemer. Det koster ikke veldig mye mer å få lakkert en spoiler på nytt hos ett lakkverksted
  12. Hvis du ikke vil får fjerna all rusta med det verktøyet du skal bruke(anbefaler å bruke en 'neger'kuse om det KUN er overflaterust), så ville jeg ha sandblåst der hvor rusta er. Å sandblåse er jo det nest beste og gjøre for å fjerne rust, og etter det ville jeg ha brukt glassfibersparkel(lagt på en tynn hinne), slipt, så finsparkel. Slip ut dette, legg på syregrunning, og legg så på fyller, og slip den. 2000 våtslipepapir er litt for fint om du spør meg, ville heller ha gått på med 800korning på vanlig maskin om du har utstyr til det. Det finnes mange forskjellige måter og gjøre dette på, men dette er min anbefaling.
  13. Er på utkikk etter en fin ungdomsbil. Ikke noe dyrt, inntil 12tusen! Vil ha et rep. objekt. Helst rust og karosseri arbeid. Ikke motor,bare småting.. Send post om du har, så snakkes vi over tlf :) :hailvw
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår