Gå til innhold

Montert fj.sentrallås, trenger litt hjelp

Ranger emnet


Kramer2k

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå i bilen, og har drevet og målt litt.

 

Hvit - Com

Gul - Åpne

Spenning = 12V i 3,5 sek

 

Hvit/Sort - Com

Gul/Sort - Låse

Spenning = 0v i 3,5 sek

Her får jeg konstant 12V, Hvis jeg kobler fra Oransje og hvit/sort får jeg 0v på dette releet, uansett.

Kan selvfølgelig prøve og koble fra alle koblinger og måle på nytt?

Kan hende dette gir et mere presist svar for der/dere :) I og med at det bare er det releet som jeg har koblet til og "funke" som faktisk får 12v når jeg trykker på fjernkollen

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette målt med ledninger tilkoplet? Spør egentlig om dette er potensialfrie kontaktsett eller ikke? Siden du måler spenning på gul ledning når du åpner så må denne spenningen komme fra ett sted ;)

 

Har du prøvd å kople slik jeg skrev i innlegg 14?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er med ledninger tilkoplet.

Så du kan vel egentlig se bort ifra målingene jeg fikk tidligere.

 

Jeg har i dag kjørt en del, og fikk ikke prøvd og koble opp.

 

Men har studert tegningen, og koblingen du du oppga i innlegg 14, virker veldig OK.

Da er det jo koblet på både passasjer og sjofør side(vel, dette har vel ingen funksjon sånnsett da :P).

Hvis bare releet er bygd opp slik at det gir en impuls på hvert rele. Står jo i tegning fig.4 at man må ha en sluttet krets. Tegningen er jo tross alt for pneumatisk sentrallås, som jeg har. Derfor jeg koblet opp etter denne tegningen. Prøver alikevel som du sa, er jo verdt ett forsøk.

 

Sikkert ekstremt krøkkete skrevet det over, men øynene har _VELDIG_ lyst til og lukke seg nå :)

 

PS: Jeg skal på hytta nå i påska, så skjer vel fint lite da, men kommer "sterkere" tilbake etter påske :P

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal ikke banne på at det fungere om du kopler som jeg skrev, men har stor tro på det :)

Dette burde fungere om kontaktsettene er potensialfrie, det er ett relé for åpne og ett for lukke, samt at det er litt holdetid på de.

 

Har du koplet ferdig slik det var beskrevet i vedlegget (del 4)? Hvordan fungerte det?

 

Reiser bort i påsken jeg også. Offshore i to uker :(

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOldetiden er på 3,5 sek. Det kan man stille inn. Enten 0,5sek for elektrisk sentrallås, eller 3,5 for pneumatisk.

 

antar dette er fordi; hvis man har pneumatisk, og stiller på 0,5 sek, vil kan vel ødelegge vakumsystemet hvis man åpner og lukker for mange ganger, for fort? :)

 

Jeg har nå koblet som i del 4. Probemet her var jo at jeg må ha en main line. Antar dette er noe som kan låse opp og låse igjen via en krets. Så jeg kan kun åpne eller låse, avhengig av hvordan jeg kobler.

 

Skal prøve og koble som du sa i innlegg 14, 99% sikker på at dette fungerer :)

 

Offshore ja, kommer litt penger inn på konto også da, greit det :P God påske iallefall :D

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er pneumatisk sentrallås så bruker "systemet" noe lenger tid på å låse/låse opp, derfor er holdetid påkrevet. Tror jeg ;)

Tegningen i del 4 forstod jeg lite av, har ikke prøvd å sette meg inn i den heller. Virker merkelig da fjernstyringen skal koples inn på kun en ledning. I såfall er vi inne på det jeg skrev i innlegg 3 om at vakuumpumpen låser eller låser opp alt etter om den får pluss eller minus inn på ledningen. Vet det er slik på flere Audi og VW, men har ikke studert dette på Golf 3.

Ja, jobber fast offshore, 2/4 ordning. Penger? Tja, har til salt i grøten. Såvidt ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig at fig. 4 ser ganske så merkelig ut :P funka jo også heller dårlig.

 

Skal se om jeg husker og få med opp multimeter på hytta, kan prøve og koble av sentrallåsen der, og få riktige målinger. Hvis jeg får ekstremt lite og gjøre, eller all snøen i alpintbakken forsvinner :D

 

Jobber du de andre 2/4 av tiden da? Har hørt at noen elektrikere som jobber offshore, har en jobb når de kommer hjem også. Blir fort litt rastløse av og jobbe så mye en periode, og så ikke jobbe noen ting osv. osv.

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en omstilling som du sier. Er på jobb minimum 13 timer hver dag i 14 dager i strekk for så å ikke gjøre 'noe' ;)

Jobber to uker og har fire uker fri :) De fire ukene hjemme har jeg aldri hatt problemer med å få til å gå, men merker at jeg blir noe rastløs til tider ja. Har et evghetsprosjekt gående (sugemotor) som jeg får bruke tiden på fremover. Etterpå får jeg nå se. Bygge meg en hytte på fjellet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker og bukker Quattro! :D

 

Koblet slik du sa, og nå har jeg fjernstyrt sentrallås som fungerer :D stilig!

 

Men en litt kjipere ting som skjedde på lørdag :P

[ATTACH]22529[/ATTACH][ATTACH]22530[/ATTACH][ATTACH]22532[/ATTACH][ATTACH]22531[/ATTACH]

 

Heldigvis bare bremsetrommelen som tok all støten :P Ble henta av NAF og fant igjen dekket når jeg kjørte ut igjen senere :D

Noen som vet om det kan være farlig og fortsatt kjøre med dekket? det datt rett av, og spant avgårde forbi bilen og over i motsatt kjørefelt, fant det stående oppe imellom noen trær i en skog på andre siden av veien, så det har ikke ligget nede mens det spant liksom :P Eneste som skjedde med felgen var noen skraper med hjulbilthullene.

Eneste som skjedde(som jeg kan se), med trommelen, er at selve beskyttelsen rundt ble "slipt" ned til trommelen men kom ikke til selve trommelen, ingenting skjedde med trommelen, var selvfølgelig litt skurring når jeg snudde rundt på hjulet, men tipper det som skurrer borti blir slipt bort når jeg begynner og kjøre litt igjen?

 

Sånn kan det gå når man ikke har rukket og etterstramme boltene :P

 

Takker nok en gang Quattro for hjelp med sentrallåsen :D

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår