Gå til innhold

Montering av neon lys i bagasjerom

Ranger emnet


mario94

Anbefalte innlegg

Legger ved en scan av elektrisk skjema for Puntoen med kretsen for lyset i bagasjerommet.

 

Det ser ut som om det kommer en pluss fra sikringsboksen, som er merket B/R (Brown/Red?) denne går rett til lampeholderen. Så ser det ut til at de bruker dørbryteren for minus, som er merket N/X - minus pleier å være sort.

 

Så foruten en fast 12V+, så trenger du en av de sorte som går via dørbryteren.

 

Electricweb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Legger ved en scan av elektrisk skjema for Puntoen med kretsen for lyset i bagasjerommet.

 

Det ser ut som om det kommer en pluss fra sikringsboksen, som er merket B/R (Brown/Red?) denne går rett til lampeholderen. Så ser det ut til at de bruker dørbryteren for minus, som er merket N/X - minus pleier å være sort.

 

Så foruten en fast 12V+, så trenger du en av de sorte som går via dørbryteren.

 

Electricweb.jpg

 

Takker, jeg skjønte ikke så mye av skjema, men da leter jeg etter en svart en. Og den rød tror jeg at jeg har. Har volt meter nå, så får målt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått målt bak dørbrytern, og ingen strøm der :/

 

Så jeg tenkte at jeg kanskje kunne koble lysa på dørbrytern forann, men jeg skjønte ikke en dritt. Jeg målte på begge ledningene som var festet på dørbrytern, men ingen strøm. Hvordan er det mulig?? Hvordan skal jeg koble lysa på den dørbrytern foran?

 

Jeg så opp i lyset i taket forann og der så jeg en hvit/grønn og en hvit/rød, jeg trodde at hvis jeg fant de ledningene så skulle det gå fint. Men det gjorde det ikke, jeg så den hvite/grønne i sikringsboksen og den hvite/røde på brytern. Jeg prøvde å koble de to til lyset, men uten suksess. Nå er jeg dritt lei av å skru på bilen og lurte på om du kanskje hadde noen tips om hva jeg skal gjøre for å få lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har av Mr_Spock fått alle tipsene som det er mulig å gi, resten står kun på deg.

Du sier du måler på dørbryterene men måler ingen strøm. Da må jeg spørre, hvordan måler du og hva har du som referansepotensiale når du måler? Selvsagt vil du ikke kunne måle strøm i bryteren om det ikke går strøm i den. Det du skal konsentrerer deg om er å måle spenning. Som Mr_Spock skriver kommer plussledningen fra batteriet, via sikring 10, så direkte til lampen i bagasjerommet (eller en plugg). Jordingen kommer via dørbryteren for bakluken. Disse to ledningen må du finne i bagasjerommet ditt, ingen kan hjelpe deg å "lete" via internett ;)

Når ledningene er lokalisert så mål at du har 12V mellom de når luken er åpen og 0V når luken er lukket. Da er du nesten i mål, bare igjen å kople lyset ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, normalt vil alle dørbrytere kun gi jord og plussledning gå direkte til pærene, noe de også gjør på Fiat.

 

Litt om begreper. Det er stor forskjell på å måle strøm og spenning. Har man måleapparatet innstilt på strømmåling så vil sikringene ryke om man bruker det til å måle spenning (kortslutter). Ved strømmåling koples apparatet i serie med strømkretsen, mens det ved spennigsmåling plasseres i parallell med kretsen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har av Mr_Spock fått alle tipsene som det er mulig å gi, resten står kun på deg.

Du sier du måler på dørbryterene men måler ingen strøm. Da må jeg spørre, hvordan måler du og hva har du som referansepotensiale når du måler? Selvsagt vil du ikke kunne måle strøm i bryteren om det ikke går strøm i den. Det du skal konsentrerer deg om er å måle spenning. Som Mr_Spock skriver kommer plussledningen fra batteriet, via sikring 10, så direkte til lampen i bagasjerommet (eller en plugg). Jordingen kommer via dørbryteren for bakluken. Disse to ledningen må du finne i bagasjerommet ditt, ingen kan hjelpe deg å "lete" via internett ;)

Når ledningene er lokalisert så mål at du har 12V mellom de når luken er åpen og 0V når luken er lukket. Da er du nesten i mål, bare igjen å kople lyset ;)

 

Sorry at jeg skrev strøm, mente spenning. Jeg har funnet sikring 10 og vet at det er den som går til lampe, men når jeg prøver å male spenning så kommer det 0.5V +/-. Jeg prøvde å ta spenning derfra, jeg klippet den i to, da gikk lyset så det var riktig ledning. Så koblet jeg på en wago, men det virker ikke. Jeg koblet den hvite/grønne kabelen som kommer fra sikring 10 til lampa så koblet jeg den hvite/røde som kommer fra bryteren på lampa, skulle ikke dette vært nok til å få lys?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får noe lys, prøver å gjøre alt det som dere skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Er det noen som vet om det går ann å få flere brytere på lyset i bilen slik at jeg kan velge å bare skru på neonlysa slik at taklyset ikke vil skru seg på når neonlysa gjør det. Eller er ikke dette mulig? Jeg har koblet lyset på dørbryteren så neon lyset og taklyset slår seg på på likt, det slår seg også på når jeg trykker på taklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint, men da må du kople deg direkte inn på en annen ledning i taklyset, altså den som kommer fra dørbryteren. Slik du beskriver så har du nå koplet deg inn etter bryteren på selve lyset i taket.

 

Skjønte ikke helt hva du mente jeg, skal jeg koble meg inne på den andre ledningen som går fra bryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår