Gå til innhold

Montering av neon lys i bagasjerom

Ranger emnet


mario94

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På min 97 modell 55s var det lys i bagasjerommet. Jeg brukte plussen på lyset til alarmen som jeg monterte. Det skulle gå greit å benytte til annet lys også.

 

Det er et sett med brytere montert nederst på bakdøren som treffer kontaktflater nederst på venstre side. Disse betjener strøm til varmetrådene, vindusviskeren - og slår av og på lyset i bagasjerommet. Mener jeg å huske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På min 97 modell 55s var det lys i bagasjerommet. Jeg brukte plussen på lyset til alarmen som jeg monterte. Det skulle gå greit å benytte til annet lys også.

 

Det er et sett med brytere montert nederst på bakdøren som treffer kontaktflater nederst på venstre side. Disse betjener strøm til varmetrådene, vindusviskeren - og slår av og på lyset i bagasjerommet. Mener jeg å huske..

 

Det er ingen bryter der hos meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du lyset? Det skal være et lys på undesiden ved siden av der det sitter (eller er plass til) høytalere bak.

 

Har sakt lenger opp at det ikke er noe lys i bagasjerommet, jeg skal sette inn lys. Men jeg finner ikke ut hvor det er vanlig å sette bryteren. Jeg har noen andre biler som har lys i bagasjerommet som jeg prøver å finne bryteren på, men jeg har ikke funnet noen bryter enda.

 

Er det annerledes bryter til bagasjerommet enn det det er til frontdørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at det ikke er lys der, for det er beskrevet i Haynes rep manual? Pæren kan jo være gåen - og selve lampen er veldig liten og ikke så lett å få øye på.

 

Merkelig også at du skulle ha en annet kontakt/bryter opplegg enn det var på min. På min stakk det ut 2 eller 3 firkantede, fjærbelastede små "pigger" på rekke ganske langt nede på insiden av bakluken. Disse traff blanke små firkantede kontaktplater på bilen når luken gikk igjen. Begge deler er lette å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at det ikke er lys der, for det er beskrevet i Haynes rep manual? Pæren kan jo være gåen - og selve lampen er veldig liten og ikke så lett å få øye på.

 

Merkelig også at du skulle ha en annet kontakt/bryter opplegg enn det var på min. På min stakk det ut 2 eller 3 firkantede, fjærbelastede små "pigger" på rekke ganske langt nede på insiden av bakluken. Disse traff blanke små firkantede kontaktplater på bilen når luken gikk igjen. Begge deler er lette å se.

 

Jeg finner ikke noe lys, men jeg ser at det er kuttet ut en firkant på hver side under der det er plass til høyttalere, men ingen lampe. Det er også to ledere som går inn i en slaks sukkerbit på hver side av bilen, men det går ingen ledere ut. Er dette til lys?

Har du kanskje noen bilder om hvor du mener lampa skal være? Kanskje det bare er jeg som ikke ser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker - men ledningene kan jo være til høytalere, kan ikke huske at det var dette i min bil. Du kan jo prøve et måleinstrument, eller en 12V lyspære, på de ledningene og sjekke om det kommer spenning når bakdøren åpnes.

 

Jeg koblet til et par gamle høyttalere jeg har liggende og der ble det vist lyd, så det var ikke noen ledninger til lys.

Har du noen andre ideer? Er det sikkert at den metallgreia er dørbrytern? Den virker ikke på lysa forann... Jeg har prøvd å lete overalt, men finner ikke noe :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sette av litt tid til det, har en følelse på at det kan ta sin tid. Jeg skrudde opp dørbryteren for å se om det var noen kabler inn, og det var det. Men vet du hvordan den dørbryteren funker? Er det to-pol? Hvis du ikke vet hva det er så er det to inn og to ut av bryteren. Det er ihvertfall 2svarte, 1brun, 1oransje/hvit, 1oransje. De 2 svarte er koblet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner noen andre ledninger bak teppet i nærheten av de åpningene som er til lampe - så er det kanskje ikke lagt opp strøm til lys i bagasjerommet? Leit grundig fjern tepper osv...

 

Vet du hvor kabelen skal gå ut fra bryteren og til lampa? Er det fra den delen som sitter på selve bilen, eller den som sitter på selve luka?

Jeg fulgte den kabelen som kom fra den delen av bryteren som sitter på bilen, og det så ut som om den gikk til sikringsboksen. Eller ihvertfall frem i bilen, er det den jeg skal ha tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår